نگاه جام‌جم به فعالیت‌های اخیر پرس‌تی‌وی، شبکه‌ای که حالا تبدیل به یک رسانه جریان‌ساز شده است

پنالتی‌های گل شده!

پس از قدرت‌نمایی جالب توجه شبکه پرس‌تی‌وی در افشای مستندانه دروغ ترامپ در مورد سرنگونی پهپاد ایرانی و به دست گرفتن جریان خبری رسانه‌های دنیا و انحصاری ساختن روایت تصویری پرواز پهپاد ایرانی بر فراز ناو آمریکایی، هفته گذشته نیز چند مورد نمایش قدرت‌نمایی پرس‌تی‌وی، مهر تایید مجددی زد بر اقتدار این رسانه ایرانی. شبکه‌ای که با نقش‌آفرینی به‌هنگام و نافذ خود، دنیا را متوجه هیمنه رسانه‌های ایرانی به عنوان آینه دیپلماسی خارجی و رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران ساخت. مشتی که نمونه خروار است.
کد خبر: ۱۲۲۰۴۸۱

به عنوان نخستین رویداد، اقدام به موقع و ابتکاری پرس‌تی‌وی در انعکاس و پاسخگویی توییت زاخی هانگبی را می‌توان مورد مطالعه قرار داد. هانگبی، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای در کابینه بنیامین نتانیاهو و عضو حزب حاکم لیکود است. اظهارات او روز یکشنبه، ۳۰ تیر در مصاحبه با بخش عبری رادیوی دولتی «کان» بیان شد.
هانگبی در پاسخ به این که آیا اسرائیل باید بابت «احتیاط» دولت دونالد ترامپ در واکنش نشان دادن به بحران جاری میان ایران و بریتانیا در قضیه نفتکش‌ها نگران باشد، گفت: الان دو سال است که اسرائیل تنها کشور دنیاست که ایرانی‌ها را می‌کشد.
او در ادامه افزود: ما صدها بار ایرانی‌ها را در سوریه زده‌ایم. بعضی اوقات مسؤولیت آن را قبول می‌کنیم؛ بعضی اوقات رسانه‌های خارجی این را می‌گویند؛ گاهی وزیران‌مان؛ گاهی هم رئیس ستاد ارتش‌مان این را می‌گوید. اما این یک سیاست هماهنگ شده است.
اسرائیل نشنال نیوز در این باره نوشت: این اظهارات، سبب رویارویی هانگبی با ایران در فضای توییتر شد. این مسأله بی‌ارتباط با تنش‌های اخیر میان ایران و بریتانیا در خلیج‌فارس نبوده است.
طولی نکشید که شبکه پرس تی‌وی، اظهارات هانگبی را به طور مستقیم در توییتی آورد و نوشت: اسرائیلی‌ها این‌چنین آزادانه و با افتخار در مورد کشتن ایرانی‌ها صحبت می‌کنند. تصور کنید که اگر وضع برعکس بود، چه اتفاقی می‌افتاد!
رادیو فردا در همین باره عکس‌العمل نشان داده و نوشت: «رسانه‌های اسرائیلی از زاخی هانگبی به عنوان سیاستمداری نام می‌برند که هیجان‌زده نیست و در بیان سخنانش احتیاط و سنجش نشان می‌دهد. با وجود این، هانگبی در این مصاحبه به جای نیروهای نظامی ایران از «کشتن ایرانی‌ها» استفاده کرده و معلوم نیست منظورش کشتن غیرنظامی‌های ایران نیز بوده است یا نه.»
در واقع کبریت این آتش را توییت پرس‌تی‌وی کشید و اگر این رسانه بجا و مناسب پاسخ هانگبی را نمی‌داد، جروزالم پست، ایندیپندنت، تایمز آو اسرائیل، فرانس24، الجزیره، هاآرتص و... بسیاری رسانه‌های مهم دیگر دنیا به آسانی از کنار موضوع می‌گذشتند و واکنشی به ماجرا نشان نمی‌دادند، اما واقعیت این بود که رسانه‌ها واکنش نشان دادند و رژیم صهیونیستی در تنگنا قرار گرفت.
این ماجرا در ادامه، عکس‌العمل هانگبی را در پی آورد که در سخنانی از سر بغض و کینه گفت: «باخبر شدم که صحبت‌هایم در‌خصوص واکنش وزارت دفاع اسرائیل در برابر تهاجمات بی‌رحمانه ایران به اسرائیل، به مذاق رژیم قاتل ایران خوش نیامد...» او در ادامه ایران را کشوری خوانده که حملات علیه اسرائیل را در سوریه سازماندهی می‌کند و... حرف‌هایی که همیشه از فعالان رژیم صهیونیستی شنیده می‌شود.
آنچه اما از نظر آرایش و تاثیرگذاری رسانه‌ای مهم است، این که واکنش هانگبی به توییت پرس‌تی‌وی در شرایطی که این مقام رژیم صهیونیستی را در فشار قرار داده و او را وادار به پاسخگویی کرده، نشانگر قوت، عمق نفوذ، اهمیت و جایگاه پرس‌تی‌وی است.
پدر بوریس در پرس!
رویداد دوم زمانی رخ داد که بوریس جانسون روز سه شنبه گذشته کرسی نخست وزیری بریتانیا را از ترزا می ‌تحویل گرفت. پرس‌تی‌وی در یک اقدام حساب شده سراغ پدر این سیاستمدار انگلیسی رفت. استنلی جانسون، پدر نخست‌وزیر بریتانیا در گفت‌وگو با شبکه خبری پرس تی‌وی اعلام کرد بریتانیا و ایران ‌باید برای حل اختلافات کنونی خود، کشتی‌های توقیف‌شده را مبادله کنند.
او در این مصاحبه از علاقه جانسون به ایران و تاریخ این کشور سخن گفت و افزود: «او (بوریس جانسون) می‌تواند پل‌های جدیدی را با ایران ایجاد کند. در وضعیت فعلی بهترین کار این است که شما بگذارید کشتی ما برود و ما هم کشتی شما را رها می‌کنیم؛ به همین راحتی.»
این در حالی بود که وقتی بوریس جانسون برای اولین بار به عنوان نخست وزیر جدید بریتانیا در مجلس عوام این کشور شرکت کرد، در پاسخ به سؤال جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر در‌خصوص رویکرد دولت جدید بریتانیا در قبال توافق هسته‌ای و سیاست‌های این دولت برای کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس، پاسخ داد: (جرمی کوربین) در مورد ایران پرسید؟ این آقای محترمی که از پرس‌تی‌وی پول دریافت می‌کند. وی به جای این‌که در اتفافات خلیج‌فارس، طرف دوستانمان در آمریکا را بگیرد، مدام از مقامات تهران طرفداری می‌کند.
رسانه‌ها در پی این اظهارات، به جانسون تاختند. آنها نوشتند: جانسون در حالی این صحبت‌ها را در جمع نمایندگان مطرح کرد که پدر وی در مصاحبه با پرس‌تی‌وی عنوان کرده بود که دیدگاه پسرش نسبت به ایران خوب بوده و می‌تواند به راحتی اختلافات به‌وجود آمده بر سر نفتکش‌ها را حل کند.
از جمله آن که در پی مصاحبه استنلی جانسون، پدر نخست‌وزیر جدید بریتانیا با شبکه پرس‌تی‌وی، نشریه فایننشال‌تایمز با انتشار مطلبی با عنوان «پدر بوریس جانسون گفت کشتی‌های توقیفی بریتانیا و ایران ‌باید مبادله شوند»، از وجود اختلاف و تضاد در میان سیاسیون بریتانیایی خبر داد.
شبکه تلویزیونی بی‌.بی‌.سی فارسی نیز جمعه شب گذشته به نقل از فایننشال‌تایمز گفت که حرف‌های پدر نخست‌وزیر بریتانیا درباره تنش این کشور با ایران، دولت بریتانیا را در «موضع دشواری» قرار داده است.

زاخی هانگبی، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای رژیم اشغالگر قدس زمانی که با رادیو عبری این رژیم مصاحبه می‌کرد هرگز تصور نمی‌کرد وقتی با افتخار از به شهادت رساندن نیروهای ایرانی در سوریه یاد می‌کند، بازتاب صحبت‌هایش در صفحه شبکه ایرانی پرس‌تی‌وی باعث به وجود آمدن یک جنجال بزرگ علیه او و عملیات‌های تروریستی رژیم صهیونیستی خواهد شد.


این «موضع دشوار» را ایران اینترنشنال ناشی از «سوتی دیپلماتیک» جانسون پدر می‌خواند و رسانه‌های بریتانیا این اقدام را «سوتی‌سیاسی» و «سیاستگذاری فی‌البداهه» توصیف کرده‌اند.
نائومی اسمیت، رئیس گروه ضد‌برگزیتی «بهترین برای بریتانیا»، هم گفته است: «خانواده جانسون از این دست سوتی‌های دیپلماتیک بارها و بارها داشته‌اند.»
اسمیت اضافه کرد: «کار به جایی رسیده که پدرش فی‌البداهه در مصاحبه با تلویزیون ایران سیاستگذاری می‌کند و در مورد یک بحران شدید بین‌المللی، از روی همه رد می‌شود.»
جالب این است که استنلی در مصاحبه‌اش با پرس‌تی‌وی می‌گوید: «ایران برای او یعنی داریوش، خشایارشا... ایران برای او یعنی خیلی چیزها. و این یعنی شانس ایجاد رابطه بلندمدت با کشوری با چنین تاریخی اعجاب‌انگیز.» و این سخنان در تقابل با سیاست‌های بوریس تازه به نخست‌وزیری رسیده سر رشته حرف‌های زیادی در رسانه‌های انگلیس و جهان را به‌دنبال خود می‌کشد که هنوز هم ادامه دارد.
چیزی که در هر حال مهم است این که همه جا ردپایی از پرس‌تی‌وی است؛ رسانه‌ای که آنقدر اثرگذار است که برای تخطئه کوربین مورد استناد قرار می‌گیرد؛ چه اگر بی‌اهمیت و بی‌تاثیر بود هرگز تا این حد نام آن برده نمی‌شد. رسانه‌ای که مصاحبه استنلی جانسون با آن مسأله‌ساز می‌شود و... رسانه‌ای که اهمیت آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست و همیشه به‌موقع در صحنه حاضر است. رسانه‌ای که منتظر اخبار نمی‌ماند، بلکه خود خبر می‌سازد.

شیدا اسلامی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها