سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

آمریکا با پیشنهاد ظریف مخالفت کرد

سخنگوی وزارت خارجه با تایید برخی اخبار مبنی بر پیشنهاد وزیر خارجه کشورمان به آمریکا مبنی بر آمادگی ایران به تصویب زودتر از موعد پروتکل الحاقی در قبال لغو تحریم‌ها از سوی کنگره گفت: این پیشنهاد از سوی آمریکایی‌ها رد شده است.
کد خبر: ۱۲۲۰۴۳۵

به گزارش جام‌جم، سید عباس موسوی در نشست خبری دیروز در پاسخ به این سوال که آیا اخبار مطرح شده درباره پیشنهاد ظریف به آمریکا که ایران حاضر است در برابر رفع تحریم‌های آمریکا پروتکل الحاقی را زودتر بپذیرد، تایید می‌کنید و آیا می‌توان این مساله را یک نشانه از سوی ایران برای مذاکره عنوان کرد، تصریح کرد: من تایید می‌کنم که چنین پیشنهادی مطرح شده است.
وی ادامه داد: در این مدت، آمریکایی‌ها به دنبال القای این مساله‌اند که آنها به دنبال گفت‌وگو هستند، اما ایران حاضر به استفاده از ابزار دیپلماتیک نیست. این در حالی است که ما بارها گفته‌ایم حاضر به مذاکره‌ایم، اما در صورتی که بتوان از آن به نتایج عینی و ملموس دست پیدا کرد و طرفین به تعهداتی که می‌دهند، پایبند باشند.
موسوی با بیان این‌که حرف‌هایی که آمریکایی‌ها در مورد مذاکره می‌زنند بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و آنها در پیشنهادهای خود جدی نیستند، گفت: برای شکستن این فضا آقای ظریف در گفت‌وگو با رسانه‌ها و نمایندگان افکار عمومی آمریکا این موضوع را مطرح کردند که اگر آمریکایی‌ها واقعا می‌خواهند توافق کنند و گامی بردارند، ما حاضریم پروتکل الحاقی را به جای این‌که در سال 2023 امضا کنیم، آن را در سال 2019 اجرایی کنیم. در مقابل آمریکایی‌ها هم تمام تحریم‌های غیر قانونی علیه ایران را لغو کنند.
وی ادامه داد: اگر واقعا آنها دنبال گفت‌وگو هستند آنچه مطرح شد، محوری است که می‌توان در مورد آن صحبت کرد و قابل دسترسی است ولی همان‌طور که پیش‌بینی می‌کردیم، این طرح با مخالفت آمریکایی‌ها روبه رو شد، چرا که آنها دنبال گفت‌وگویی که به نتایج ملموس منجر شود، نیستند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این‌که آیا پیشنهاد ظریف در ارتباط با تصویب زودتر پروتکل الحاقی از سوی ایران جزو محورهای گفت‌وگوی ایران با کشورهای اروپایی از جمله فرانسه بوده است یا نه، گفت: من این را نمی‌دانم ولی کسانی که موضوع گفت‌وگو را مطرح می‌کنند اگر به واقع دنبال مذاکره هستند این محوری است که می‌توان در مورد آن صحبت کرد.
موسوی با بیان این‌که ما منتظر انجام اقدامات عملی و ملموس از سوی اروپایی‌ها به منظور اجرای تعهدات‌شان در برجام هستیم، خاطرنشان کرد: اگر همین روال کنونی از سوی اروپایی‌ها ادامه داشته باشد ایران قطعا گام سوم خود را در راستای کاهش تعهدات برجامی‌اش محکم‌تر از گام اول و دوم برخواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه درباره این‌که برخی ادعا کرده‌اند وزیر خارجه چندی پیش در مورد اهمیت مذاکره با آمریکا نامه‌ای به مراجع نوشته و اخیرا نیز به چند نهاد نامه‌ای را در این ارتباط ارسال کرده است، گفت: من فکر نمی‌کنم چنین موضوعی صحت داشته باشد و این شنیده‌ها قابل تایید نیست. دکتر ظریف، نظرات کارشناسی خود را در اظهارنظرهایشان به‌صراحت بیان می‌کند و به‌عنوان کسی که دیده‌بان کشور در صحنه بین‌المللی و جهانی هستند آنچه را که می‌بینند بیان می‌کنند. خود را از نظر قانونی و شرعی موظف می‌دانند که نظرات خود را به مقامات کشور گزارش دهند. حال چه مکتوب چه شفاهی. وی گفت: به نظرم آنچه مطرح شده در این زمینه مورد تایید نیست و ایشان دیدگاه‌های خود را به‌صراحت بیان می‌کنند.
موسوی در ارتباط با وضعیت شیخ زکزاکی و پیگیری پرونده آن از سوی ایران تصریح کرد: آقای ظریف در سفر اخیری که به سنگال داشتند این موضوع را پیگیری کردند. از راه‌های دیپلماتیک پیگیر این موضوع هستیم. مدیرکل آفریقای وزارت خارجه نیز پیگیری‌هایی انجام داده است و رایزنی‌هایی نیز با برخی از کشورها در این ارتباط صورت گرفته است.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با توقیف یک نفتکش چینی حامل ال پی جی ایران از سوی دولت سنگاپور عنوان کرد : در این ارتباط ما منتظر گزارش رسمی سفارت ایران در چین هستیم چرا که محموله به مقصد چین بوده است .
وی ادامه داد: اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد باعث تاسف است که برخی از کشورها با انجام این گونه اقدامات به تروریسم اقتصادی آمریکا کمک می‌کنند، قطعا این اقدامات برای ما قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: ولی همان طور که گفتم در ارتباط با این موضوع ، منتظر گزارش رسمی سفارت ایران در چین هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها