نگاهی به متن و حاشیه انتخابات شورایاری‌ها که با استقبال شهروندان مواجه شد

مسابقه محلـه!

این‌که انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها قانونی بود یا نبود، پرشور بود یا کم رمق، سیاسی و حزبی بود یا نبود را بگذارید کنار، این‌که اصلا عده‌ای هنوز بر این باورند که شورایاری‌ها اساسا نهادی ناموفق بوده است را هم همین‌طور. همیشه در هنگامه انتخابات از این گفته‌ها در فضای رسانه‌ای ایران دیده می‌شود، اما آنچه انتخابات جمعه را شگفت کرده بود تجربه حضور بسیاری از مردمان این شهر در محلات قدیم خود بود، همانی که بسیاری از جامعه شناسان شهری از آن به عنوان «دلبستگی به مکان» یاد می‌کنند. این دلبستگی ناظر به همان مفهومی است که شما با ورود به محله قدیمی خودتان حس شادی و امنیت می‌کنید. انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها هم همین شادمانی بود در مقیاس 500 هزار نفری شرکت‌کنندگانش.
کد خبر: ۱۲۲۰۰۵۰

شادی با دلبستگی به مکان
مجید صفاری‌نیا، جامعه‌شناس شهری است. نظریه‌ای که او درباره‌اش حرف می‌زند درست منطبق با اتفاقی است که روز جمعه در تهران افتاد؛ نظریه‌ای که شاید برای اغلب آن نیم‌میلیون تهرانی صدق کند. او به جام‌جم می‌گوید: «افراد محیطی را که در آن بزرگ شده و پرورش یافته‌اند و آن محیط مشخصه‌های خاصی دارد را دوست دارند، لذا انسان‌ها جایی را که دوست دارند عزیز داشته و آن محیط به آنها عزت نفس می‌دهد.»
از تاثیرات تعلق به مکان این افراد که می‌پرسم این جامعه شناس می‌گوید: «زمانی که افراد محیط زندگی خود را دوست داشته باشند در آن محیط کمتر تخلف کرده و میزان آسیب‌هایی که به آن وارد می‌‌کنند و همچنین بی‌‌توجهی آنها نسبت به محیط مورد نظر کاهش می‌‌یابد.»
او با اشاره به عبارت دلبستگی مکان می‌گوید: «زمانی که افراد وارد محل زندگی خود می‌شوند شادتر هستند و همچنین احساس امنیت بیشتری دارند که این مسائل از نشانه‌های دلبستگی مکان به عنوان یکی از مولفه‌های روان‌شناسی محیط است.»
آنطور که مجید صفاری‌نیا می‌گوید یکی از متغیرهای روان‌شناسی آن است که افراد نسبت به مکان‌هایی که به آن دلبسته هستند، مهر و عطوفت بیشتری داشته و به طور طبیعی آسیب‌های اجتماعی، پرخاشگری، نزاع و انحرافات در چنین فضایی کمتر است.
حضور جالب توجه در انتخابات
پیش از آغاز پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها بحث بر سر قانونی بودن یا نبودن آن بسیار بود، آن‌قدر که تنها چند روز مانده به آن زمزمه‌هایی مبنی بر برگزار نشدن انتخابات هم به گوش می‌رسید، اما نه‌تنها این انتخابات صورت گرفت بلکه استقبال قابل توجهی هم به آن شد. آن‌طور که اعلام شده است 509هزار تهرانی روز جمعه به پای صندوق‌های این بار الکترونیکی انتخابات رفتند و رای دادند. هر چند برخی آن را با آمار بیش از سه میلیونی انتخابات مجلس می‌سنجند اما چه کسی است که نداند موقعیت و جایگاه قانونی و تاثیرگذاری مجلس را نمی‌شود با این نهاد مردمی مقایسه کرد. تعداد و تنوع نامزدهای حاضر در این انتخابات هم جالب توجه بود.
نزدیک به 12هزار و 300نفر در این انتخابات نامزد شده بودند و در این میان فقط 98نفر رد صلاحیت شدند. 75درصد این افراد را مردان و 25درصد را زنان تشکیل می‌دادند. صنوف پایتخت با حضور 23درصدی در صدر بودند و دانشجویان و البته کارمندان شهرداری هم با 2درصد در انتهای این فهرست قرار داشتند. حضور 10درصدی فعالان حوزه مسکن و البته 4درصدی زنان خانه‌دار هم از آن دست آمارهایی است که می‌تواند منشا پژوهش‌هایی هم قرار گیرد. از آمارهای اعلام شده هم باید به رقابتی‌ترین منطقه تهران در این انتخابات اشاره کنیم. منطقه چهار تهران با ۱۲۵۳ داوطلب رقابتی‌ترین منطقه در این انتخابات بوده و منطقه ۹ با ۲۶۸نفر کمترین تعداد داوطلبان انتخابات شورایاری‌ها را داشته است.
به روایت شاهدان عینی!
با نگاهی به برگزیدگان پنجمین دوره انتخابات شورایاری هم نکات جالبی به دست می‌آورید. یکی از این نکته‌ها اختلاف میزان رای داوطلبان راه‌یافته به شورایاری در محلات مختلف است. به عنوان مثال در شهرزیبا، فردی با کسب ۲۵رای به عنوان نفر اصلی انتخاب شده است در حالی‌که در نعمت‌آباد، داوطلبی با وجود کسب ۱۱۳۶ رای انتخاب نشده است. این نکته وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم تعداد جمعیت شهرزیبا خیلی تفاوتی با محله نعمت‌آباد ندارد یا در نمونه دیگری این‌که با نگاهی به فهرست راه‌یافتگان می‌توان متوجه شد که در یک محله نام خانوادگی شش نفر از ۹ نفر منتخبان یکسان است!
از نقل قول‌های افراد حاضر در انتخابات هم می‌توان متوجه شد که برخی از آنها از حضور اتوبوسی برخی از حامیان نامزدها در این انتخابات گلایه داشتند اما می‌توان از همین نقل قول‌ها هم متوجه شد که برگزاری الکترونیک این انتخابات رضایت حداکثری به همراه داشته است. آنقدر که حتی حجت نظری عضو شورای شهر تهران هم در توییتی در صفحه شخصی‌اش نوشت: «مدیریت شهری تهران با برگزاری الکترونیک و شفاف انتخابات شورایاری کاری را که سال‌ها دولت موفق به انجامش نشده بود، انجام داد.». با همه این تفاسیر، پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها برگزار شد و حضور بیش از نیم میلیونی در این انتخابات نشان داد صندوق رای هنوز مورد اعتمادترین روش کنش‌گری اجتماعی و سیاسی است.

جولان بچه‌محل‌ها در اینستاگرام
دیروز اگر در محله قدیم خودتان قدم می‌زدید حتما که عکس بچه ‌محل‌های سابق را می‌توانستید روی در و دیوار محل ببینید! اصلا جذابیت این انتخابات همین حضور این افراد در آن بود، آنها هم که خوشنام بودند طبیعتا در صدر نشسته بودند. هر چند بیشتر از در و دیوار محل این فضای مجازی است که جولان تبلیغات این افراد قرار گرفته بود. اینستاگرام در هفته منتهی به انتخابات در تسخیر این تبلیغات بود، حضور بقالی منصف محل، این بار با لباسی آراسته روی تبلیغاتی که در استوری‌های اینستا دست به دست می‌شد، تجربه جالبی است برای آنها که قصد حضور در این انتخابات را داشتند.
جالب این‌که انعکاس این انتخابات در همین مدیوم فضای مجازی هم جالب توجه است. اگر در انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری این شبکه اجتماعی توییتر است که حرف اول را می‌زند،‌این بار اگر سری به تایم‌لاین توییتر می‌زدید انگار نه انگار که انتخاباتی در حال برگزاری است، در مقابل اگر صفحه اینستاگرام را باز می‌کردید متوجه می‌شدید چه توفانی در این فضا در جریان است. شهرت و عمومیت بیشتر اینستاگرام، عکس‌محور بودن آن و البته جذابیت‌های بصری این فضا باعث شده بود اغلب آنها که خودشان را درگیر این انتخابات کرده بودند، ردی از خودشان در این شبکه به‌جا بگذارند. البته که موارد جالب توجهی هم در این آگهی‌ها به چشم می‌خورد، این‌که شاهرخ‌خان، بازیگر مشهور بالیوود در یک ترفند فتوشاپی تابلویی به دست داشته باشد که نام و عکس فهرستی از یک محله در آن ثبت شده یکی از این موارد بامزه است.
سیری در شعارهای نامزدهای این انتخابات هم نکات جالبی را به همراه داشت. به عنوان مثال ذیل عکس یکی از نامزدهای این انتخابات این جمله به چشم می‌خورد: «مدرس افتخاری غزلیات حافظ». پر واضح است که جالب توجه بودن این رزومه به هیچ وجه به مفهوم تمسخر نیست و این نوشته قصد هیچ ارزش‌گذاری برای آن ندارد.

میثم اسماعیلی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها