گزارش تازه سازمان ملل، بار دیگر در مورد حقوق بشر یک حقیقت تلخ را آشکار کرد

دوستان آمریکا در لیست سیاه

ایالات متحده طی چند دهه اخیر همواره مخالفان خود را به روش‌های مختلف به نقض حقوق بشر متهم کرده است، اما حقیقت همیشگی و تلخ ماجرا این بوده که زمانی که سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری گزارشی در مورد ناقضان حقوق بشر منتشر کرده‌اند، نام هم‌پیمانان و دوستان واشنگتن همیشه در صدر این فهرست قرار گرفته است. تا چند سال پیش صهیونیست‌ها در این زمینه رکورددار بودند، اما با تجاوز ائتلاف سعودی به خاک یمن و تداوم این وضعیت، حال نام عربستان و امارات نیز چند سالی می‌شود در بالای این فهرست قرار گرفته است. گزارش تازه سازمان ملل نیز به خوبی این قضیه را تصدیق می‌کند.
کد خبر: ۱۲۲۰۰۳۰

بنابر گزارش شبکه الجزیره، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارش سالانه خود به شورای امنیت درباره کشورها و گروه‌های مسلح ناقض حقوق کودکان در مناطق درگیری نام ائتلاف سعودی ـ اماراتی به ریاست عربستان در یمن را در فهرست سیاه کشورها و گروه‌های ناقض حقوق کودکان باقی گذاشت. او همچنین در این گزارش نام نیروهای کمربند امنیتی (تحت امر امارات) و نیروهای دولت مستعفی و القاعده را در این لیست باقی گذاشته است.
طبق این گزارش، سازمان ملل در قتل و آسیب رساندن به ۱۶۸۹ کودک در یمن طی سال گذشته میلادی تحقیق کرده و معتقد است ائتلاف سعودی مسؤول قتل ۷۲۰ کودک است که اکثرشان در حملات هوایی کشته شده‌اند.
بخش دیگری از این گزارش مربوط به کودکانی است که در مناطق مختلف فلسطین کشته‌اند. طبق این گزارش در اراضی اشغالی فلسطین، ۵۹ کودک در غزه، کرانه باختری و قدس شرقی کشته شده‌اند. سازمان ملل در مورد زخمی شدن ۲۷۵۶ کودک در اراضی اشغالی فلسطینی طی سال گذشته میلادی تحقیق کرده، اما نکته تعجب‌برانگیز این است که گوترش نیروهای رژیم صهیونیستی را در این فهرست سیاه قرار نداده است.
آمار تکان‌دهنده وزارت بهداشت یمن
همزمان با گزارش تازه سازمان ملل، وزارت بهداشت یمن نیز گزارشی در مورد وضعیت بهداشتی مردم این کشور منتشر کرد که بسیار تاسفبار است. به گزارش المیادین، بر اساس گزارش وزارت بهداشت دولت یمن، حمله ائتلاف به سرکردگی سعودی علیه یمن سبب شده تا بیش از صد‌هزار غیرنظامی نقص عضو شوند. از زمان آغاز این تجاوز به خاک یمن بیش از 9/1میلیون نفر از مردم این کشور به وبا مبتلا شده‌اند که تا‌کنون 3700 نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. گزارش شده که 40 درصد این آمار را کودکان تشکیل می‌دهند.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت یمن، حملات ائتلاف و محاصره همه‌جانبه عربستان سعودی علیه این کشور فقیر در غرب آسیا باعث شده دست‌کم 3/2 میلیون کودک زیر پنج سال با سوء‌تغذیه مواجه شوند و طی آن هر ده دقیقه یک کودک به دلیل سوء‌تغذیه جان خود را از دست می‌دهد.
از سوی دیگر سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جدیدترین گزارش تحت عنوان «وضعیت امنیت غذایی در جهان در سال ۲۰۱۹»، یمن را دارای بدترین شرایط در میان کشورهای جهان اعلام کرد. در این گزارش آمده است که میزان گرسنگی در یمن در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به 9/38 درصد رسیده است. درصد گرسنگی در بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ کمتر از این میزان و 1/30 درصد بود. همچنین کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگ‌ترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵‌درصد جمعیت یمن هستند، نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، 4/8 میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا
تأمین خواهد شد.
رسوایی برای متجاوزان
با وجود چنین گزارش‌هایی، عربستان و امارات به عنوان دو عضو اصلی این ائتلاف متجاوز، همچنان به حضورشان در یمن ادامه می‌دهند. این در حالی است که مقامات و تحلیلگران آمریکایی بر این باورند که جنگ یمن به رسوایی برای واشنگتن و ریاض تبدیل شده است.
در همین رابطه، کریس مورفی، سناتور آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: بین دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در مجلس سنا، در این که سیاست دولت رئیس‌جمهور ترامپ در برابر عربستان سعودی از مسیرش منحرف شده اتفاق‌نظر وجود دارد. سناتور مورفی به جنگ عربستان سعودی علیه یمن نیز اشاره کرد و گفت: جنگ در یمن به فاجعه‌ای برای امنیت ملی آمریکا و فاجعه‌ای انسانی برای مردم یمن تبدیل شده است.
همزمان با این تحولات، برخی منابع خبری از جمله روزنامه رای الیوم در گزارشی از آغاز کاهش حضور نظامی امارات در یمن خبر داد. پاول پیلار، تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در تحلیل این خبر گفت: در واقع امارات متوجه شد که مداخله نظامی در یمن هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت. هیچ نشانه‌ای از شکست نظامی حوثی‌ها در یمن به چشم نمی‌خورد. هزینه جنگ در یمن در حال افزایش بود و نتیجه‌ای که درخور این هزینه باشد به دست نیامد. ابوظبی همچنین متوجه شد که جنگ تحت رهبری سعودی‌ها در یمن در حال قرار گرفتن تحت انتقادات فزاینده در آمریکاست.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها