نقد و بررسی قسمت سوم سری اتحاد نهایی مارول

قهرمانان متحد شوید!‌

نظرات در مورد Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order تاکنون یکسان نبوده و باوجود ستایش‌های بسیاری از منتقدان، بعضی دیگر آن را ضعیف دانسته‌اند که البته در سایه موفقیت قسمت آخر فیلم سینمایی انتقام‌جویان ـ که به‌زودی با ترجمه اینجانب دوبله خواهد شد ـ طبیعی است انتظارات بالا رفته و نقدهای زیادی روانه این اثر جدید شود. در کل، انتظار می‌رود هواداران جهان مارول ـ به‌خصوص نوجوانان ـ حسابی از این اثر لذت ببرند. 
کد خبر: ۱۲۱۹۹۰۷

گروهی بازی کنید
مانند دو قسمت قبلی، این عنوان نیز یادآور بازی‌های دانجن ـ کرالر (دخمه‌پویی) با تمرکز بر همکاری دو نفره است. تا چهار بازیکن می‌توانند همزمان با یک نینتندو سوئیچ قرار گرفته روی پایه در یک تصویر بازی کنند، یا با چهار سوئیچ مجزا، اما متصل به یکدیگر. علاقه‌مندان به بازی آنلاین هم می‌توانند به‌راحتی وارد لابی‌های آنلاین شده و با بازیکنان سراسر دنیا همکاری کنند.
بازیکنان چهار شخصیت از دنیای مارول را انتخاب کرده و در مراحلی خطی به سفر، مبارزه با دشمنان و شکست دادن رئیس‌ها می‌پردازند. کنترل‌های شخصیت‌ها پایه یکسان دارد. هرکدام پرش، ضربه سبک، ضربه سنگین، جاخالی، بلاک و چهار قابلیت ویژه دارند. در صورت استفاده همزمان قدرت‌های ویژه هر چهار قهرمان، توانایی‌ای به مراتب قوی‌تر آزاد می‌شود و نیرویی مضاعف به دشمنان وارد خواهد شد. با طی کردن مراحل داستانی یا انجام چالش‌های اختیاری
Infinity Rift، شخصیت‌های بیشتری باز‌می‌شوند. البته به مرور شخصیت‌های بیشتری به‌صورت رایگان و پولی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. پیشرفت شخصیت‌ها سبک و سیاقی مشابه آیین مرسوم بازی‌های نقش‌آفرینی دارد. با شکست دشمنان و رئیس‌ها، اعضای گروه ارتقا می‌یابند. سوای تقویت خصایص، تقویت‌کننده‌های منفعل دیگر نیز در دسترس است که می‌توان به شخصیت‌ها افزود. درخت توانایی هم وجود دارد که با جذب و خرج ارز درون بازی، می‌توان افزایشی مضاعف به خصایص شخصیت‌ها داد.

باز هم گوهرهای ابدیت
طی یک دهه اخیر، جهان مارول به‌شدت سر زبان‌ها افتاده و بسیاری از شخصیت‌های آن که قبلا تنها عده‌ای خاص آنها را می‌شناختند، اکنون در سراسر دنیا هوادار دارند. سری
Ultimate Alliance همیشه در زمینه ارائه این شخصیت‌ها به‌صورت فاخر و جذاب موفق بوده و قسمت سوم آن هم از این قاعده مستثنا نیست. شخصیت‌های کمتر شناخته‌شده‌ای مانند السا بلادستون و کریستال از سری Inhumans هم در این عنوان حضور دارند. شخصیت‌های معروفی مانند هاکای، آیرون من و... هم برای بازی در دسترس هستند. ماجرای بازی، حول محور گوهرهای ابدیت (یا سنگ‌های بی‌نهایت) چرخیده و از آنجا آغاز می‌شود که نگهبانان کهکشان افتضاحی بالا می‌آورند و موجب پخش‌شدن گوهرهای ابدیت در سراسر عالم و افتادنشان
به دست افراد ناتو می‌شوند. تانوس و فرقه سیاه بی‌رحمش نقش خود را ایفا می‌کنند، اما حال و هوای این اثر به کارتون‌های روتین مارولی شبیه است تا دنیای سینمایی‌اش و این دقیقا به نفع بازی بوده و صداپیشگی‌های شاد و پرانرژی به جذابیت آن دامن زده‌اند.

ساده، ولی خوشایند
سازندگان با سبک مناسب گرافیکی به‌خوبی توانسته‌اند هارمونی دنیای بازی را حفظ کنند. از طرف دیگر، تنوع مناسبی در سبک مبارزه شخصیت‌ها دیده می‌شود. برای مثال، کاپیتان آمریکا به مبارزه رودر‌رو تمایل دارد، در حالی که استارلرد، بیشتر مناسب حمله از دور است و به کمک چکمه‌های موشکی خود، این سبک را تقویت می‌کند یا هالک که کلا دچار ازدیاد نیروست و حسابی برای درب و داغان‌کردن دشمنان مناسب است. قدرت‌های خاص شخصیت‌ها به این تنوع می‌افزایند. خوشبختانه بازی در بازگرداندن میزان انرژی شخصیت‌ها سخاوتمندانه عمل می‌کند و از این رو به کرات می‌توانید از این نیروها استفاده کنید. برای کسانی که اهل بازی‌های پیچیده‌تر مانند DMC باشند، حجم دکمه‌زنی‌ها در این بازی می‌تواند آزاردهنده شود. با وجود این، در شرایطی که صحنه نبرد شلوغ می‌شود باید با دقت بیشتری به جایگیری و نحوه حمله فکر کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید و حداقل در این مورد، کمی از زهر تکرار بازی گرفته می‌شود. همان‌طور که بالاتر گفته شد، پس از وارد‌کردن خسارت کافی به دشمنان، تمام اعضای تیم می‌توانند نیروی خود را ترکیب کرده و حمله‌ای جانانه به دشمنان کنند که حجم افکت‌هایش تمام تصویر را پر می‌کند. اما پیش از آن، گزینه جذاب دیگری هم دارید. اگر به میزان کافی به هر کدام از یاران خود نزدیک باشید، می‌توانید یک حمله قدرتی ترکیبی انجام دهید.

حتی ابرقهرمان‌ها هم ضعف دارند
گیم‌پلی خیلی سرراست است و بیشتر مراحل در راهروهای بسته می‌گذرد که گاهی به مسیرهای متفرقه ختم می‌شود. گاهی دوربین، بازی در‌می‌آورد و وسط مبارزه قاطی می‌کند، اما حتی این مشکل را هم می‌توان تاب آورد.
سازندگان به زیبایی از تنوع بدمن‌های موجود در دنیای مارول بهره گرفته‌اند و همین باعث شده به‌ندرت احساس یکنواختی کنید. به ازای هر دشمن، زمینه و ظواهر متنوع و چشمنوازی پیش رویتان قرار می‌گیرد. در کنار اینها، جزئیاتی دیگر در بازی تعبیه شده که هر کدام به نوبه خود آن را عمیق می‌کنند. مثلا اگر قهرمانانی را انتخاب کنید که به نوعی با هم می‌سازند ـ مثلا عضو یک تیم یا تشکیلات باشند ـ یک‌سری از خصایصشان تقویت شده و بازی را برایتان ساده‌تر می‌کند. مثلا اعضا را از تیم اصلی انتقام‌جویان، مردان ایکس، مدافعان و... انتخاب کنید. این وسط مشکلی هست! از آنجا که هر قهرمان، فقط در صورت استفاده ارتقا می‌یابد، در نیمه پایانی بازی، ضعف و عقب‌ماندگی بسیاری از آنها آزاردهنده شده و باعث می‌شود بسیاری را کنار بگذارید. البته برای این هم چاره‌ای وجود دارد. در مراحل، گاهی به بسته‌های ارتقای تجربه برمی‌خورید که با برداشتن آنها می‌توانید قهرمان موردنظر خود را سریع‌تر به پیشرفت برسانید. راه دیگر هم این است که چالش‌های Rift بیشتری را انجام دهید. متاسفانه اینها هم چندان دست شما را باز نمی‌گذارند و در هر صورت برای ارتقای قهرمانان محدودیت دارید که توی ذوق می‌زند.

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order

سازنده Team Ninja
ناشر Nintendo
پلتفرم Nintendo Switch
سبک اکشن ـ نقش‌آفرینی/ بزن بهادری

سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها