آزمایشگاه تحقیقاتی «بررسی عملکردی ژن‌های مرتبط با ناتوانی ذهنی» در مرکز تحقیقات ژنتیک دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی ایجاد و راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۱۲۱۹۶۹۱

به گزارش جام‌جم از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسین نجم‌آبادی رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین عوامل پیدایش ناتوانی ذهنی، اختلالات و نارسایی‌های ژنتیک است، بیان کرد: بیشتر موارد ناتوانی‌های ذهنی منشاء ژنتیک و تک‌ژنی دارند و اختلال در ژن‌های مرتبط با سیستم عصبی سبب ناتوانی ذهنی می‌شوند.
وی ادامه داد: شناسایی ژن‌های مرتبط با ناتوانی ذهنی به‌خصوص «ناتوانی ذهنی اتوزومال مغلوب» که به دلیل ازدواج‌های خویشاوندی در ایران شایع‌تر است، اهمیت فراوانی دارد و مطالعات متعددی در این زمینه از 15 سال پیش در مرکز تحقیقات ژنتیک آغاز شده است.
این مقام علمی اضافه کرد: در همین زمینه و با هدف بررسی عملکردی ژن‌های جدیدی که در ارتباط با ناتوانی ذهنی توسط این مرکز شناسایی شده‌اند، یک آزمایشگاه تحقیقاتی در مرکز تحقیقات ژنتیک و با اجرای طرحی پژوهشی تحت حمایت ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری و توسط تیمی سه نفره از پژوهشگران مرکز تحقیقات ژنتیک ایجاد و راه‌اندازی شد.
وی همچنین ابراز کرد: تلاش دارم درجریان فعالیت‌های پژوهشی در این آزمایشگاه، مدل حیوانی ژن‌های مرتبط با ناتوانی ذهنی در دروزوفیلا ملانوگاستر (مگس سرکه، مگس میوه) که گونه‌ای مگس از راسته دو بالان است و در حدود 75 درصد تشابه ژنی با انسان دارد با هدف شناسایی ژن‌های قطعی مرتبط با فعالیت‌های مغزی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح تحقیقاتی با عنوان مطالعات عملکردی جهت تعیین ژن‌های اصلی ایجادکننده ناتوانی ذهنی اتوزومال مغلوب، امید است ژن‌های اصلی وابسته به فعالیت‌های مغزی و مسیرهای مرتبط با آنها که در عملکرد نورون‌های مغزی و بروز اختلالات شناختی موثر هستند، شناسایی شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها