اگر اندکی در متونی که پیرامون مراحل مختلف رشد و تحول انسان به زیورِ طبع آراسته شده تأمل نماییم بلادرنگ درمی‌یابیم که دوره سنی موسوم به میانسالی، مورد نوعی «کم‌توجهی نسبی» قرار گرفته است. چه، گویی انسان در این مرحله نه همانند دوره نوجوانی با «بحران هویت» روبه‌روست و نه همانند دوره جوانی و بزرگسالی دغدغه و دلواپسی «زندگی مشترک»، «عشق»، «شغل» و «استقلال‌جویی» را دارد و نه مانند دوران کهنسالی با چالش بازنشستگی و تنهایی و بیماری دست به گریبان است.
کد خبر: ۱۲۱۹۶۷۶

اما واقعیت این است که گرچه دوره میانسالی دوره «بهار عقلانیت» و دوره شروع «فرزانگی» و «آغاز خردمندی» است لیکن این دوره نیز مبرا از بحران نیست (بحران میانسالی). مهم‌ترین شاخصه این بحران آن است که فرد به یکباره با گذر از 39 سالگی و ورود به دهه پنجم، از یک سو احساس می‌کند که انتخاب‌های زندگی‌اش از این‌پس محدودند و از دیگرسو یقین حاصل می‌کند که آینده پیش رویش کوتاه است. او نیز در این دوره در حواس پنجگانه خویش، اعم از بینایی، شنوایی، لامسه و... با محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌شود و همچنین فرد با ورود به میانسالی دوم ممکن است بیماری‌هایی را تجربه کند که پیشتر هرگز تجربه نکرده است. در این بین، چند عامل روانی‌-‌ اجتماعی می‌تواند بحران میانسالی را از یک تجربه زودگذر، حاصل از انتقال دوره سنی، به یک چالش مزمن مستأصل‌کننده، تبدیل کند. یکی از مهم‌ترین آن عوامل «احساس پوچی» و بی‌معنایی در زندگی است.
چنانچه فرد پیشتر مقصد و مقصود ارزشمندی برای خویش معین نساخته باشد و چرایی زندگی‌اش را مشخص نکرده باشد، اینک در دام «احساس بیهودگی» فرو خواهد رفت و ملول و دلمرده می‌شود. دومین عامل «چالش‌ها و تعارضات زناشویی» است. این تعارضات، صمیمیت را از زندگی می‌ستاند و آرامش و تمرکز را از فرد می‌گیرد. فقدان صمیمیت و آرامش نیز امکان «خودیابی» را کاهش می‌دهند پس می‌بایست در هر زمان نسبت به ترمیم روابط زناشویی چاره‌ای اندیشید و با راهکارهای ساده و علمی آن را دوباره در مسیر درست و لذت‌بخش قرارداد. عامل سوم «خشم و خصومت مدیریت‌نشده درونی» است. شواهد بالینی نشان از آن دارند که خصومت باقی‌مانده از سنین قبل، آرامش را از میانسالی می‌ستاند و امکان زیست شاداب و عاری از دغدغه را فرومی‌کاهد، پس باید، ببخشیم تا آسوده شویم . سرانجام، از عامل مهم دیگری نیز که تأثیر فراوانی بر بحران میانسالی بر جای می‌گذارد، نباید غافل بود و آن عامل «فرسودگی شغلی» است، این عامل که اغلب بر اثر «کارزدگی» و بی‌اعتنایی به تفریح و ورزش و روابط اجتماعی و خانوادگی پدید می‌آید، به‌تدریج فرد را در دام بدکارکردی‌های روانی، بویژه افسردگی فرو می‌برد و لاجرم توان و ظرفیت او را برای چالش موفقیت آمیز با بحران میانسالی تحلیل می‌برد.

سردار سعید منتظرالمهدی

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها