وزیر خارجه آمریکا در حالی از گفتگو با مردم ایران و تمایل به سفر به کشورمان سخن می گوید که کاخ سفید توهین‌آمیزترین سیاست‌ها را علیه ملت ایران در پیش گرفته است.
کد خبر: ۱۲۱۹۵۳۹
وزیر خارجه آمریکا ادعاهای واهی علیه ایران را تکرار کرد

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، مایک پمپئو بدون اشاره به اقدامات تحریک آمیز و رفتارهای بی ثبات کننده کشورش در خلیج فارس گفت: چنین به نظر می رسد که تنش رو به فزونی است و در اخبار این گونه منعکس می شود، اما این امر چهل سال است ادامه دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با بلومبرگ با وجود تمایلش برای سفر به تهران ضد ملت ایران سخن بر زبان آورد: ما یک توافق (هسته ای) بسیار بد (با ایران) داشتیم که دولت پیشین آمریکا آن را منعقد کرده بود، توافقی که یکی از پیامدهای مهم آن ایجاد منابع عظیم مالی و ثروت برای مقامات جمهوری اسلامی ایران بود. آنها (مقامات ایران) این ثروت را برای دنبال کردن رفتارهای نادرست! مصرف می کردند. به همین دلیل، ما از آن توافق هسته ای خارج شدیم.

مجری بلومبرگ پرسید آیا به تهران می روید؟

پمپئو در یک ژست دیپلماتیک پاسخ داد: بله، اگر این کار لازم باشد با خوشحالی به آن جا خواهم رفت !
مجری می پرسد آیا در تلویزیون تهران حضور خواهید یافت؟

پمپئو بدون اشاره به محدویتها و تحریم های اعمال شده بر دیپلماتها و خبرنگاران ایرانی در آمریکا گفت : من از فرصت گفتگوی مستقیم با مردم ایران استقبال می کنم. من در این خصوص در گذشته صحبت کرده ام. ظریف به اینجا (آمریکا) می آید. او به نیویورک می آید. او به گوشه و کنار جالب توجه ترین شهر آمریکا سفر می کند. او با رسانه ها (در آمریکا) گفتگو می کند. او افکار عمومی در آمریکا را مخاطب قرار می دهد و تبلیغات ایران را در رسانه های آمریکا منعکس می نماید. من از این که فرصتی دست دهد (که به ایران بروم) تا، نه برای تبلیغات، بلکه برای گفتن حقیقت! به ایرانی ها استقبال می کنم.!

از منظر اقتصادی در اوضاع کنونی، به ویژه با توجه به تحریم نفتی ایران، آمریکا اخیرا یک شرکت نفتی دولتی در چین، موسوم به ژوهای ژونرانگ Zhuhai Zhenrong را به علت نقض قوانین تحریم آمریکا و معامله با ایران مجازات کرد. آیا شما در خصوص معاملات نفتی سایر کشور، یا حتی هم پیمانان بالقوه آمریکا، با ایران نگران نیستید؟

پمپئو بدون اشاره به سخنان قبلی اش در اظهاراتی خصمانه علیه مردم ایران گفت : تحریم هایی که ما وضع کرده ایم در خصوص همه اطلاق می شود. در واقع، نباید کسی برای ایران ثروت خلق کند. این قضیه در خصوص یک کشتی چینی رخ داد. ما اطلاعات موثقی در خصوص رفت و آمدهای کشتی های چینی در اختیار داشتیم. ما شاهد آن نبوده ایم که کسی از هم پیمانان یا شرکای ما در این زمینه با ایران همکاری کند. همه آنها موافقت کرده اند که در اعمال این تحریم ها علیه ایران با ما همکاری نمایند. با این حال، ما هر جا شاهد نقض مقررات تحریم باشیم، تمام تلاش خود را به کار خواهیم برد تا آن تحریم ها به طور کامل اجرا شوند.

شما به تحریم ها اشاره کردید. سناتور لیندسی گراهام به تازگی، یعنی ظرف چند ساعت گذشته، گفته است که وی با وزیر امور خارجه ترکیه گفتگو کرده و به او گفته است که اگر ترکیه سامانه موشکی اس-400 (خریداری شده از روسیه) را فعال نکند، تحریم ها علیه آنکارا اعمال نخواهد شد. آیا این موضع کاخ سفید است؟

من در خصوص بحث هایی که در داخل آمریکا صورت می گیرد سخنی نمی گویم. همه ما تلاش خود را انجام می دهیم که بهترین کار (در راستای منافع آمریکا) را انجام دهیم. ما به صراحت به ترکیه ای ها گفتیم که فعال ساختن سامانه موشکی اس-400 (برای ما) غیرقابل قبول است. ما اقداماتی در زمینه توقف برنامه فروش جت های جنگی اف.-35 به ترکیه را، که برای انان از اهمیت زیادی برخوردار بود، انجام دادیم. امکان وضع تحریم های بیشتر نیز وجود دارد. اما به صراحت این نکته را خاطرنشان می کنم که ما واقعا دوست داریم که سامانه اس-400 عملیاتی نشود. این هدف ماست. این مسئله ای است که ما طی چندین ماه گذشته با ترکیه ای ها درباره آن صحبت کرده ایم. ما به ترکیه ای ها گفته ایم که عملیاتی کردن سامانه موشکی اس.-400 نمی تواند با (فروش) هواپیماهای اف.-35 سازگار باشد. ترکیه ای ها امروز بخش هایی از سامانه موشکی اس.-400 را تحویل گرفته اند و ما از آنها می خواهیم که در این زمینه تجدید نظر کنند.

همان گونه که می دانید در گوشه و کنار جهان رخدادهای در حال وقوع است. درست ظرف 24 ساعت گذشته، کره شمالی دو موشک بالستیک کوتاه برد را در روز پنجشنبه آزمایش کرد. این اقدام کره شمالی چه تاثیری بر گفتگوها با کیم جونگ-اون در زمینه عاری سازی هسته ای (شبه جزیره کره) بر جای خواهد گذاشت؟

هر کسی که آماده مذاکره می شود تلاش می کند که اهرم های فشار و چانه زنی برای خود دست و پا کند و برای طرف مقابل خود ریسک را بالا ببرد. رئیس جمهور ترامپ در این زمینه به شکلی باور نکردنی مداومت به خرج داده است. ما خواستار آن هستیم که دیپلماسی کار خود را انجام دهد. ما می خواهیم که رئیس کیم به وعده هایی که در زمینه عاری سازی هسته ای (شبه جزیره کره) به رئیس جمهور ترامپ داده است عمل کند. من در روزی که آنها (رهبران آمریکا و کره شمالی) سند را امضا کردند آن جا حضور داشتم. رئیس کیم این مطلب را چندین بار شخصا به من گفته است. ما هنوز معتقد هستیم که دیپلماسی می تواند راهی به جلو پیدا و این مسئله را حل و فصل کند. ما به دنبال فرصت هستیم. رئیس کیم به رئیس جمهور ترامپ گفته است که تیم کاری اش را برای مذاکره با ما روانه خواهد کرد.

قرار است این کار هفته آینده صورت گیرد؟

پیش بینی من این است که این کار (اعزام تیم کاری کره شمالی) ظرف چند هفته آینده انجام شود. همه در این خصوص برنامه ریزی می کنند. این که این گفتگوها ظرف دو هفته یا چهار هفته یا شش هفته آغاز شود مهم نیست. تاریخ انجام این گفتگوها اهمیتی ندارد. آن چه اهمیت دارد این است که به هنگام ملاقات دو تیم با یکدیگر، به اندازه کافی مذاکره شود و گفتگویی سازنده صورت گیرد. بنا بر این، مهم نیست که زمان انجام این گفتگو دو هفته دیگر یا چهار هفته دیگر باشد.

در ارتباط با اعتراض ها در هنگ کنگ هم سوالی مطرح می کنم. مقامات هنگ کنگ درخواست معترضان را برای حضور در خیابان ها در روز شنبه رد کرده اند. آیا شما در خصوص مداخله نظامی چین در هنگ کنگ نگران هستید؟

من گمان می کنم هنگامی که رئیس جمهور (ترامپ) گفت لازم است چین کار درست را انجام دهد حق مطلب را ادا کرد. ما امیدواریم که آنها همه کار درست را انجام دهند. ما امیدوار هستیم که اعتراض ها آرام و صلح آمیز باشد. ما گمان می کنیم که هر جا اعتراضی صورت می گیرد، لازم و ضروری است که از خشونت پرهیز شود.

مسئله دیگری که به چین مربوط می شود بحث ها و مذاکرات تجاری واشنگتن و پکن است. در این هفته بوریس جانسون در انگلیس قدرت را به دست گرفت و نخست وزیر شد. شما در توئیتی که داشتید ابراز امیدواری کردید که بتوانید با جانسون در خصوص ابتکارهای آمریکا همکاری داشته باشید. آیا به گمان شما دولت بوریس جانسون و سیاست های وی در خصوص مسائلی مانند مسئله شرکت هواوی چین با سیاست های دولت ترامپ همسویی خواهد داشت؟

من فکر می کنم که این گونه باشد. باید منتظر ماند و دید. تنها زمان این مسئله را نشان خواهد داد. چند ساعت پیش، من با دومینیک راب، همتای انگلیسی (جدید) خودم، گفتگو کردم. او تازه در این سمت قرار گرفته است و سرگرم آماده کردن خود است. ما در خصوص اهمیت همکاری بین دو کشور گفتگو کردیم. به گمان من، ما روابط کاری بسیار خوبی با یکدیگر خواهیم داشت. چیزی که من باید بگویم این است که ما در خصوص بسیاری از مسائل با یکدیگر همکاری داریم. ما در خصوص بخش های زیادی از مسائل ایران با یکدیگر گفتگو داشته ایم. همه در خصوص اختلاف نظرها حرف می زنند. همه می گویند انگلیس در توافق هسته ای مانده است، اما آمریکا از این توافق خارج شده است. اما در کمپین فشار بر ایران بخش های زیادی وجود دارد که انگلیس آنها را درک می کند. ما در جاهای مختلفی با یکدیگر همکاری می کنیم تا اطمینان حاصل شود کشتی های آنها امنیت دارند. من مطمئن هستم که (در زمان نخست وزیری بوریس جانسون هم) با یکدیگر همکاری خواهیم کرد.

امروز اعلام شد که یک فرد ونزوئلایی دیگر در فهرست تحریم ها قرار گرفته است. چرا این امر اهمیت دارد؟

ما تقریبا هر هفته اسامی افرادی در ونزوئلا را به فهرست تحریم اضافه می کنیم. ما تلاش می کنیم که افراد حقیقی و حقوقی تاثیرگذار (در ونزوئلا) را پیدا کرده و مجازات کنیم. در این هفته ما گروهی از افراد را در ونزوئلا در فهرست تحریم قرار دادیم. هدف ما کاملا روشن است. اصل اولی که ما دنبال می کنیم این است که مادورو (دولت قانونی) به شکل مناسب انتخاب نشده است. خوان گوایدو رئیس جمهور موقتی است که به شکل مناسب(خودخوانده) به این سمت انتخاب شده است. ما خواستار آن هستیم که مادورو از قدرت کنار رود تا انتخابات آزاد و عادلانه! انجام شود و اطمینان حاصل گردد که دموکراسی و آزادی در ونزوئلا حکمفرما می شود. برای این که چنین امری حادث شود لازم است که کوبایی ها (از ونزوئلا) خارج شوند. نمی توان چند هزار افسر امنیتی و نظامی کوبا را در اداره امور امنیتی (ونزوئلا) دخیل کرد و شاهد شکوفایی ونزوئلا بود. هدفی که ما دنبال می کنیم روشن است. تحریم های ما علیه مردم ونزوئلا نیست. برعکس، این تحریم ها با هدف کمک به مردم ونزوئلا! اعمال می شوند.

شرکت های آمریکایی منافعی در ونزوئلا دارند و با خطراتی نیز مواجه هستند. برای مثال، شرکت نفتی شورون در حدود یکصد سال است که در ونزوئلا حضور دارد. این شرکت از برخی معافیت ها در زمینه اعمال قوانین تحریم آمریکا علیه ونزوئلا برخوردار بود و به فعالیت های خود در این کشور ادامه می داد. این معافیت ها در روز شنبه خاتمه می یابند. شما باید در خصوص ادامه دادن یا ندادن این معافیت ها تصمیم گیری کنید. می توانید به ما بگویید که در این زمینه چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد؟

خیر (خنده پمپئو). رئیس جمهور (ترامپ) دست آخر در این خصوص اعلام نظر خواهد کرد. البته، من هم در گفتگوهایی که در این زمینه صورت گرفته است حضور داشته ام. در خلال چند روز آینده در خصوص تصمیم رئیس جمهور مطلع خواهید شد. در این جا باز هم توجه شما را به این اصل مهم جلب می کنم: ما تلاش می کنیم که اطمینان حاصل شود ثروت و منابع در اختیار مادورو و اطرافیانش و نیز در اختیار کوبایی ها (در ونزوئلا) قرار نگیرد. این هدف ماست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها