نسخه‌های زن‌محور فیلم‌های پرفروش مردانه در راه است

پا توی کفش مردان موفق

در بازار پرهیاهوی سینما که هر روز دنباله‌ها، بازسازی‌ها و احیای فیلم‌های قدیمی در دستور کار شرکت‌های بزرگ فیلمسازی قرار دارد، نوع تازه‌ای از فیلم هم در حال خودنمایی است. این نوع تازه فیلمسازی این روزها دارد کم‌کم جای خود را در دل صنعت سینما باز کرده و گسترش بیشتری پیدا می‌کند. صحبت از زنانه کردن فیلم‌های موفق و پرفروش روز سینماست! چنین به نظر می‌رسد که تهیه و تولید‌کنندگان محصولات سینمایی، به گنج تازه‌ای دست یافته‌اند. این روزها خبرهایی شنیده می‌شود که این یا آن شرکت بزرگ فیلمسازی، به دنبال تولید فیلمی زن‌محور براساس فیلم‌های پربیننده خود است. بر این اساس، فیلم‌هایی جلوی دوربین می‌رود که قبل از این نسخه‌های مردانه آنها پاسخ خوب و مثبتی از تماشاگران و جدول گیشه نمایش دریافت کرده‌اند. اما آیا این نوع جدید فیلمسازی می‌تواند تبدیل به یک «گونه» سینمایی شده و پایدار بماند؟ و آیا تماشاگران از چنین گرایش و روشی استقبال خواهند کرد؟
کد خبر: ۱۲۱۸۸۴۹

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، صنعت سینما که هر روز به دنبال پیدا کردن راهی برای کسب موفقیت مالی بیشتر در جدول گیشه سینماهاست، امید زیادی به گرایش جدید فیلمسازی خود دارد. به گفته اهل فن، تهیه‌کنندگان سینمایی حساب ویژه‌ای روی این نوع فیلم‌هایی با موضوع زنان باز کرده‌اند. براساس آمارهای رسمی، حداقل 40 درصد تماشاگران محصولات سینمایی را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.
به همین دلیل، احتمال زیادی وجود دارد که آنها استقبال خوب و بالایی از فیلم‌های زن‌محوری کنند که با نگاهی به فیلم‌های موفق مردانه ساخته شده است. شرایط کاری برای تولید این نوع فیلم‌ها، آسان و در دسترس است.
کافی است شخصیت اصلی فیلم مرد‌محوری را که با استقبال تماشاگران روبه‌رو شده، تبدیل به یک زن کرد! این شخصیت زن روی پرده سینما همان کارهایی را می‌کند که شخصیت مرد فیلم اصلی قبلا آنها را انجام داده است.
نسخه زنانه «ماسک»
به همین دلیل خالقان اکشن کمدی «ماسک» تصمیم گرفته‌اند نسخه زنانه آن را تولید کنند. در نسخه اصلی که سال 1994 اکران عمومی شد، جیم کری، نقش اول داستان را بازی کرد. او با این فیلم به شهرت بالایی رسید.
در داستان فیلم، جیم کری جوانی است که پس از پیدا کردن یک ماسک جادویی و زدن آن به صورت، به قدرت‌های زیادی دست پیدا می‌کند و به یک ابرقهرمان تبدیل می‌شود. حالا در نسخه زنانه این فیلم، همان داستان دوباره تکرار می‌شود، اما به جای این که یک مرد نقاب جادویی را به چهره بزند، یک زن این کار را می‌کند. مایک ریچاردسن، خالق داستان و فیلم ماسک عقیده دارد احیای این‌گونه فیلم می‌تواند باعث جذب تعداد بیشتری از تماشاگران به آن شود.
او می‌گوید: «حقیقتا به دنبال بازیگری هستم که بتواند از عهده اجرای نقش خود در نسخه زنانه برآید. بخش اعظم بار کمدی و احساسی فیلم، روی دوش بازیگری است که باید نقش شخصیت محوری را به عهده بگیرد.»
مورد توجه تماشاگران؟
بحث ساخت نسخه زنانه ماسک در حالی است که طی 20 سال گذشته، بارها و بارها بحث تولید قسمت‌های بعدی آن مطرح بود. اما اهل فن و منتقدان این پرسش و نکته را طرح می‌کنند که آیا تولید نسخه‌های زنانه فیلم‌هایی چون ماسک مورد توجه تماشاگران قرار خواهد گرفت یا نه. آنها با توجه به واقعیت‌های موجود، پاسخ منفی به این پرسش می‌دهند. به نظر می‌رسد که حق هم با آنهاست. نگاهی به آمارهای موجود و رقم فروش چند فیلمی که قبل از این در این باره ساخته شده‌اند، صحت دیدگاه و ادعای آنها را نشان می‌دهد.
صنعت سینما در چند سال اخیر دست به تولید نسخه‌های زنانه «شکارچیان ارواح» و «یاران اوشن» زده است. شکارچیان ارواح سال 2016 با هزینه کلان 144 میلیون دلاری تولید شد. ملیسا مک‌کارتی، کمدینی که در سال‌های اخیر با موفقیت زیادی روبه‌رو شده، نقش اصلی این کمدی-اکشن را به‌عهده گرفت. او و دوستانش مثل بازیگران مرد نسخه اصلی در شهر نیویورک به مبارزه با ارواحی برخاستند که برای اهالی شهر مزاحمت ایجاد می‌کنند.
تهیه‌کنندگان فیلم در شرکت سونی که نگران نوع واکنش تماشاگران بودند و احتمال می‌دادند از نسخه زنانه آن استقبال نکنند، نقش مهمی هم به کریس همسورث دادند. اما هیچ‌یک از اینها چاره‌ساز نشد و فیلم نتوانست شوق زیادی در بین تماشاگران برانگیزد. تماشاگران آمریکایی فقط صد میلیون دلار برای دیدن فیلم پرداخت کردند.
وضعیت بهتر
«هشت یار اوشن» البته وضعیت بهتری داشت، اما این وضعیت بهتر آن قدر خوب نبود که به مذاق تهیه‌کنندگانش در شرکت برادران وارنر خوش آید! این کمدی- اکشن البته 140 میلیون دلار در آمریکا فروش کرد، اما باید به یک نکته توجه داشت که به‌جز ساندرا بولاک، چند چهره معروف سینمایی دیگر نقش‌های فیلم را به‌عهده داشتند. از بین آنها می‌توان به نام‌هایی چون کیت بلانشت، هلنا بوهم کارتر، آن هاتاوی و ریحانا اشاره کرد.
نوبت دهی «سریع»!
در خبرها آمده که مجموعه اکشن - ورزشی «سریع و آتشی» هم قرار است صاحب نسخه زنانه شود. شرکت یونیورسال کار پیش تولید را شروع کرده و در حال انتخاب بازیگران آن است. این نسخه برای اوایل فصل پاییز جلوی دوربین می‌رود.
هشت قسمت سریع و آتشی با بازی وین دیزل و دواین جانسون، فروشی پنج میلیارد دلاری در آمریکا و بقیه کشورهای دنیا داشته است. یونیورسالی‌ها امیدوارند نسخه زنانه فیلم هم همین موفقیت را تکرار کند.
صحبت‌هایی هم در ارتباط با ساخت نسخه زنانه «هفت دلاور» مطرح است. این وسترن کلاسیک با نگاهی به اثر جاودانه آکیرا کوروساوا«هفت سامورایی» ساخته شده و دو سال قبل، صاحب یک نسخه دوباره‌سازی شده ناموفق شد. شایعات حکایت از حضور مریل استریپ و نیکول کیدمن در دو نقش اصلی نسخه زنانه می‌کند. منتقدان سینمایی می‌گویند باید منتظر ماند و دید این دو‌بازیگر‌چگونه ششلول بند شده و روی شخصیت‌های خبیث داستان اسلحه می‌کشند!

کیکاوس زیاری

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها