ال چاپو، قاچاقچی معروف مکزیکی و رهبر یکی از کارتل‌های بزرگ مواد مخدر بعد از محاکمه به حبس ابد محکوم شد.
کد خبر: ۱۲۱۸۶۱۲

به گزارش خبرنگار جام‌جم، خواکین گوزمان معروف به «اِل چاپو» سال ۱۹۵۷ میلادی و در روستایی دوره افتاده‌ای در حاشیه کوه‌های ایالت سینالوآ به دنیا آمد. ایالتی که نام آن بعدها الهام‌بخش نامگذاری کارتل حمل و توزیع مواد مخدری شد که او طی 3۰سال گذشته حاکم مطلق آن بود. این مرد رئیس شبکه توزیع ماری جوانا، هروئین و کوکائین در مکزیک و آمریکا بود و اکنون 62ساله است و از 3۰ سال پیش هدایت باند سینالوآ را به‌عهده داشت. ثروت او بیش از یک میلیارد دلار تخمین زده شده است. این مافیای موادمخدر سابقه دستگیری‌های متعدد توسط پلیس مکزیک را در پرونده خود دارد. این قاچاقچی پس از آن که برای آخرین باردر ژانویه ۲۰۱۶ میلادی توسط پلیس مکزیک دستگیر شد، به درخواست آمریکا به این کشور تحویل داده شد. پیشتر آمریکا برای دستگیری و تحویل او پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. او اولین‌بار سال ۱۹۹۳ میلادی در گواتمالا دستگیر و بعد از آن‌که در اختیار پلیس مکزیک قرار گرفت. بعد از محاکمه به 20 سال حبس محکوم شد، اما او در سال ۲۰۰۱ میلادی موفق شد از طریق اختفا در میان لباس‌های چرک زندانیان که برای شست‌وشو به بیرون زندان ارسال می‌شد، فرار کند. سال ۲۰۱۴ میلادی دوباره از سوی پلیس مکزیک بازداشت شد، اما جولای ۲۰۱۵ میلادی از طریق یک تونل یک و نیم کیلومتری که زیر سلول او حفر شده بود، دوباره از زندان گریخت و سومین بازداشت ال چاپو که ژانویه ۲۰۱۶ میلادی رخ داد، او را به پایان فرارش رساند. او طی ۳۰ سال گذشته 1200 تن کوکائین قاچاق کرده است و چهارشنبه در یکی از دادگاه‌های آمریکا محاکمه شد.
او ده دقیقه از خود دفاع کرد و مدعی بود که در این دادگاه عدالتی وجود ندارد.او همچنین از وضعیت زندان آمریکا گلایه کرد و گفت که غیرانسانی‌ترین شرایط را در طول زندگی‌اش در اینجا داشته و شکنجه‌های روحی، روانی و فیزیکی را تحمل کرده است.
ال چاپو در دادگاه متهم شد، یک کارتل بزرگ مواد مخدر را هدایت کرده و طی 30 سال فعالیتش در این گروه مبادرت به آدم‌ربایی، شکنجه و قتل مخالفانش کرده است.
بعد از پایان جلسه دادگاه، ال چاپو به زندان بازگشت و قاضی دادگاه این قاچاقچی حرفه‌ای را به حبس ابد به علاوه ۳۰ سال زندان و پرداخت 6/12 میلیارد دلار جریمه محکوم کرد. حالا این مرد مافیایی باید تا پایان عمر خود در یکی از زندان‌های آمریکا بماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها