روایت کاظم دارابی از شکنجه اروپایی در گفت‌وگوی تفصیلی با جام‌جم:

ماجرای شکنجه اروپایی در زندان‌‌های آلمان | برگزاری مراسم امام در برلین از اتهامات من بوده است

سخن رهبر انقلاب درباره پررویی اروپا ریشه در گذشته تعاملات آنها با جمهوری اسلامی ایران دارد و بر پایه منطقی قوی استوار است. اگر مروری بر سابقه رویکردهای مختلف اروپا در قبال ایران داشته باشیم، درمی‌یابیم که اروپاییان به‌ویژه چند کشور خاص مثل انگلیس معمولا در جهت منافع آمریکا عمل کردند و در واقع یکی از متحدان و همراهان ایالات متحده برای اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی ایران در منطقه بوده‌اند.
کد خبر: ۱۲۱۷۹۷۶

تاریخ شهادت می‌دهد بعد از انقلاب، کشورهای اروپا مواجهه مثبتی با ملت و نظام اسلامی ایران نداشتند و در جریان اوجگیری نهضت مردم همچنان از رژیم پهلوی حمایت کردند و حتی به تقویت گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی به‌ویژه منافقین پرداختند. این گروه تروریستی همچنان در برخی از کشورهای اروپایی پایگاه دارند و با کمک انگلیس و فرانسه مقر اصلی خود را در آلبانی برپا کردند و از این مرکز برای فعالیت علیه ملت ایران استفاده می‌کنند.
در جریان جنگ تحمیلی، اروپا در کنار صدام قرار گرفت و کشوری مثل آلمان به دیکتاتور حزب بعث، سلاح شیمیایی فروخت تا در دوران دفاع مقدس علیه رزمندگان ایرانی استفاده کند.
در مقاطعی دیگر مثل زمان صدور فتوای تاریخی امام خمینی (ره) درباره سلمان رشدی یا موضوع تصنعی دادگاه میکونوس، اروپا رویه منفی علیه جمهوری اسلامی در پیش گرفت و سفرای خود را از ایران خارج کرد که البته ناچار شدند کمی بعد با سرافکندگی، آنها را برگردانند. کشورهای اروپا در ماجرای هسته‌ای مدت‌ها در پی این بودند که ایران را از حق مسلم دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای محروم کنند. متعاقب آن با اعمال تحریم‌ها در کنار آمریکا قرار گرفتند و تحریم های یکجانبه در حوزه‌های بانکی و نفتی علیه ایران را حتی بدون نظر شورای امنیت اجرایی کردند. این رویه حتی در داستان برجام هم تداوم پیدا کرد و اخیرا بعد از این‌که آمریکا به‌طور یکجانبه از این سند بین‌المللی خارج شد، اروپاییان به رغم وعده‌های مکرری که دادند نسبت به آن بی‌توجه بودند و همان‌طور که رهبر انقلاب اشاره کردند، 11 شرطی را که به عهده آنها بود، برآورده نکردند.
اروپا با وجود این همه بی‌تعهدی و خلف وعده درباره برجام با پررویی باز هم از ایران می‌خواهد به تعهدات خود عمل کند.
بنابراین می‌بینیم نکته ظریفی که رهبر انقلاب درباره اروپایی‌ها بیان کردند کاملا بر پایه منطق و منطبق با واقعیت‌ است. اینجاست که توصیه دیگر ایشان درباره نگاه و توجه به شرق، معنا و مفهوم ویژه‌ای پیدا می‌کند.ایران می‌تواند در کنار حفظ روابط عادی خود با اروپا حتما در عرصه بین‌المللی به شرق سیاسی و جغرافیایی خود توجه ویژه داشته باشد.واقعیت‌های سیاسی نشان می‌دهد رویه جدید مقاومتی که ایران در موضوع کاهش تعهدات برجامی در پیش گرفته، اروپا را به تکاپو واداشته، اما به هیچ وجه این مقدار کفایت نمی‌کند و جمهوری اسلامی طبق نظر شورای عالی امنیت ملی که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز قرار گرفت حتما کاهش تعهدات برجامی خود را ادامه خواهد داد و این روند تا استیفای کامل حقوق ایران متوقف نخواهد شد.

محسن پاک‌آ‌یین

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها