طرح «توقف در برابر توقف» فرانسه دقیقا چیست و پاسخ ایران چه باید باشد؟

نه به فـــــــریـــــز

فردا 24 تیر، تاریخی است که پس از گفت‌وگوی اخیر رئیس‌جمهور فرانسه با رئیس‌جمهور کشورمان به عنوان زمان درخواستی مکرون از روحانی مطرح شد. بر اساس بیانیه‌ای که کاخ الیزه پس از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور دو کشور منتشر کرد، امانوئل مکرون در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی به توافق رسید تا شرایط از سرگیری گفت‌وگو بین همه طرف‌ها را تا ۲۴ تیر بررسی کند. مکرون پیش از این گفت‌وگوی تلفنی هم اظهارنظرهایی درباره برجام کرده بود از جمله این‌که سعی می‌کند ترامپ را راضی کند تا بخشی از تحریم‌های ایران را بردارد. گذاشتن این اظهار نظرها و اخبار در کنار یکدیگر و مروری بر گمانه‌زنی‌های هفته قبل که همزمان با سفر امانوئل بون، مشاور مکرون به تهران مطرح شد می‌تواند همچون قطعات یک پازل، نمای کلی از طرحی را که اروپایی‌ها و به‌ویژه فرانسه در حال حاضر دارند، ترسیم کند. براساس گمانه‌زنی‌های مطرح شده، فرانسوی‌ها در سفر مشاور مکرون به تهران ایده‌ای را تحت عنوان توقف در برابر توقف مطرح کرده‌اند. جزئیات این ایده کاملا شفاف نیست اما همان کلیاتی که منتشر شده، کاملا غیرقابل قبول می‌نماید. براساس برخی گزارش‌ها، این ایده به دنبال این است که آمریکا بخشی از تحریم‌های خود را اجرایی نکرده و آن را متوقف نگه دارد و در مقابل هم ایران به شرایط قبل از کاهش تعهدات برگردد. حالت خوشبینانه‌تری از این ایده نیز مطرح شده مبنی بر این‌که ایران کاهش تعهدات خود را در همین حد متوقف کرده و در مقابل، آمریکا بخشی از معافیت‌های نفتی را که لغو کرده برگرداند. براساس گزارش‌ها، اصل چنین طرحی از سوی آمریکا در قبال کره‌شمالی مطرح شده به این معنی که آمریکا تحریم‌‌ها علیه کره‌شمالی را متوقف کند و کره نیز برخی برنامه‌هایش را متوقف و یکی از آزمایشگاه‌های خود را نابود کند. اما در ارتباط با ایران بعید به نظر می‌رسد که این بحث‌ها از یک ایده فراتر رفته باشد، چراکه با توجه به شرایط نامناسب موجود، به لحاظ کارشناسی قابل تصور نیست که چنین طرحی از سوی ایران پذیرفته شود. آخرین اظهارنظر وزیر خارجه درباره طرح موسوم به توقف در برابر توقف به روز چهارشنبه گذشته و پیش از دیدار با امانوئل بون، مشاور مکرون برمی‌گردد. محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه دولت در پاسخ به سوالی درباره ارائه این طرح از سوی مشاور مکرون گفت: من هنوز با فرستاده آقای مکرون دیدار نکرده‌ام‌ ونه می‌دانیم این طرح چیست و نه از طرف مقابل چیزی شنیده‌ایم. موضع ما کاملا مشخص است و جمهوری اسلامی در روند کاهش تعهدات، براساس برجام عمل کرده است. درخصوص ایده توقف در برابر توقف با چند کارشناس مسائل بین‌الملل گفت‌وگو کرده‌ایم:
کد خبر: ۱۲۱۷۲۹۷

تا توقف فریبکاری غرب، کاهش تعهدات ادامه می‌یابد
حسین مظفر/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
اقدامات پراکنده و حاشیه‌ای که هر چند وقت یک‌بار از سوی برخی کشورهای اروپایی مطرح می‌شود در حقیقت نوعی فریبکاری غرب در این زمینه است. آنها ابتدا اتهام بزرگی را به جمهوری اسلامی وارد کردند و بیش از ده سال طول کشید تا بپذیرند ایران سلاح هسته‌ای ندارد و در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای انحرافی نیست. نهایت این تلاش‌ها به برجام رسید و در این توافق بخش‌های مختلف تعهداتی داشتند. آمریکا زیر برجام زد و ایران هم قرار بود از برجام خارج شود، اما اروپایی‌ها تعهد دادند اقدام آمریکا را جبران کنند. بیش از یک‌سال گذشت، اما نه‌تنها اروپا به تعهدات خود عمل نکرد، بلکه ایران را نیز معطل کرد. دو احتمال درباره این رویه‌ای که غرب در پیش گرفت می‌توان در نظر گرفت. اول این‌که نظام بین‌المللی قصد بازی دادن ایران را دارد و دوم این‌که آنها قصد ارزیابی ایران را دارند تا ببینند آیا در برابر فشارها تسلیم خواهد شد. این در حالی است که آنها بارها جمهوری اسلامی را آزمودند و دیدند که ایران در برابر فشارها تسلیم نخواهد شد و فقط در پی احقاق حق خود است اما باز هم آنها راه خطا را در پیش گرفتند. در شرایط کنونی، جمهوری اسلامی ایران همچنان بر مواضع حق خود پافشاری می‌کند و بارها اعلام کرده است عمل یکجانبه در حوزه توافق هسته‌ای از سوی ایران معنا ندارد. بنابراین اروپاییان باید بدانند دیگر فریبکاری و خلف وعده در برابر ایران جواب نمی‌دهد و باید دست از فریبکاری بردارند و هم آمریکا باید کل تحریم‌ها را بردارد و دست از لجاجت بکشد و هم اروپا به تعهدات خود عمل کند. بنابراین در شرایط کنونی تا زمانی که با این فریبکاری و خلف وعده غرب مواجه هستیم ایران به کاهش تعهدات برجامی خود ادامه می‌دهد و تصمیمات خود در این زمینه را به صورت گام به گام جلو می‌برد.

فریز در برابر فریز خسران بزرگ برای ایران
فواد ایزدی/ استاد دانشگاه
براساس اخباری مبنی بر پیشنهاد فریز در برابر فریز که چند روز پیش در رسانه‌ها منتشر شده است، در ظاهر از ایران خواسته می‌شود اقدامات خود را در راستای کاهش تعهدات برجامی‌اش متوقف کند و در مقابل، آمریکا نیز افزایش تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران را متوقف و از ادامه آن خودداری کند.
قطعا چنین پیشنهادی مورد پذیرش مقامات کشورمان قرار نخواهد گرفت و آنها چنین ایده‌ای را قبول نمی‌کنند، چرا که انجام چنین خواسته‌ای خسران بزرگی برای ما خواهد بود. آمریکا در حال اجرای تحریم‌های قبل و بعد از برجام همچنین تحریم‌های یک‌سال اخیر علیه کشورمان است، فروش نفت ما تقریبا به صفر رسیده است؛ بنابراین اجرایی شدن چنین ایده‌ای برای جمهوری اسلامی ایران کارساز نخواهد بود، چرا که آمریکا بیشتر تحریم‌ها را علیه ایران وارد کرده و به این ترتیب فشار حداکثری خود را اعمال، در حالی که ایران در حال حاضر صرفا به افزایش سطح غنی‌سازی و افزایش میزان ذخایر خود در اورانیوم غنی‌سازی شده و آب سنگین اقدام کرده است. پیشنهاد فریز در برابر فریز به شرطی قابل بررسی و طرح است که از روز خروج آمریکا از برجام تعریف شود و ما به شرایط همان زمان برگردیم. به این معنی که شرایط همان روز وجود داشته باشد از جمله سطح فروش نفت ایران به روال قبل برگردد و تحریم‌های آمریکا برقرار نباشد. در این صورت ایران نیز به ذیل تعهدات خود در برجام باز می‌گردد.

فریز، دستاوردی برای ایران نخواهد داشت
نوذر شفیعی
استاد دانشگاه
اگر قرار است ایران کاهش تعهدات برجامی خود و آمریکا هم تحریم‌ها را متوقف کند سوال این است چه چیزی عاید جمهوری اسلامی ایران و آمریکا می‌شود؟
آنچه عاید آمریکا می‌شود این است که این کشور براساس سیاست فشار حداکثری تمام فشارهایش را به ایران وارد کرده و کشورمان را در تنگنای اقتصادی قرار داده است. تحریم‌ها آثار روانی و فیزیکی خود را در ایران برجا می‌گذارد، به این ترتیب هرچه زمان می‌گذرد آمریکا به خواسته‌های خود نزدیک می‌شود. این در حالی است که آنچه ایران تاکنون در راستای کاهش تعهدات برجامی خود انجام داده است چندان در پروسه‌های هسته‌ای کشور تاثیرگذار نیست و با این میزان غنی‌سازی و افزایش تولید اورانیوم در ادامه سیاست کاهش تعهدات برجامی، نمی‌توان اهداف مطرح در برنامه هسته‌ای را جامه‌عمل پوشاند. یعنی ایران دستاورد چندانی در قبال فریز در فریز به دست نخواهد آورد، مگر این‌که انتظار داشته باشیم این توقف‌ها آغازی برای یکسری اقدامات جدید حاوی بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌های این کشور علیه ایران باشد.

تداعی سیاست اسرائیلی‌ها با ایده جدید اروپا
غلامرضا مصباحی‌مقدم/ عضو مجمع تشخیص مصلحت
رویه جدیدی که اروپا در قبال رویکرد تازه ایران برای کاهش تعهدات برجامی در پیش گرفته است، سیاست اسرائیلی‌ها را در ذهن تداعی می‌کند. اسرائیل همواره با سیاست مشت آهنین نسبت به همسایگان خود عمل می‌کند و به‌واسطه تجاوزات ارضی خود زمین می‌گرفت و بعد پیشنهاد می‌کرد من آتش‌بس را قبول می‌کنم. شورای امنیت سازمان ملل هم اعلام می‌کرد با توقف پیشروی اسرائیل، کشورهای مورد هجوم قرار گرفته از هر گونه اقدام علیه اسرائیل خودداری کنند. این سیاست باعث می‌شد رژیم صهیونیستی در موقعیت جدیدی که به لحاظ جغرافیایی کسب کرده تثبیت می‌شد و به این شکل طی 60 سال این رژیم شکل گرفت و در این رویه از حمایت سازمان ملل متحد و کشورهای عضو شورای امنیت نیز برخوردار بود. اما روحیه انقلابی، چنین حرکتی را برنمی‌تابد و این پیشنهاد را خائنانه می‌بیند. انقلاب اسلامی معتقد است باید در مقابل تجاوز مقاومت کرد و این به معنای انفعال نیست، بلکه اقدامی فعال است. چطور نیروی مقاومت حزب‌ا... در برابر تجاوز اسرائیلی‌ها ایستاد و کاری کرد که آمریکا و اسرائیل سرزمین لبنان را به‌تدریج رها کنند و عقب بنشینند. این حقیقت نشان می‌دهد این حرکت کاملا موفقیت‌آمیز بوده است. انقلاب اسلامی در مقابل تهاجم آمریکا و افزون‌خواهی‌های این کشور باید مقاومت فعال را دنبال کند و همچنان که آنها از راه قراردادها،‌ پیشروی‌هایی کردند که نمی‌باید چنین اجازه‌ای به آنها داده می‌شد پیشروی‌های خود در موضوع کاهش تعهدات برجامی را گام به گام ادامه داد. این مشی مقاومت فعال است و این رویه باید ادامه پیدا کند تا اقدام متوازن در حوزه رفع کامل تحریم‌ها علیه ایران صورت می‌گیرد.

پیشنهاد فریز پذیرفتنی نیست
بهروز نعمتی/ عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی
پیشنهاد جدیدی که از سوی فرانسه تحت عنوان فریز در برابر فریز مطرح شده و به مساله توقف کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران از یکسو و توقف تحریم‌های جدید از سوی آمریکا می‌پردازد اساسا از سوی جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست. بالاخره اروپاییان یک توافق بین المللی را تحت عنوان برجام پذیرفتندو باید مفاد آن تماما اجرا شود. یکی از بحث‌ها این است که در این توافق بین المللی یک عضوی از مجموعه طرف مقابل ایران از برجام خارج شده است و سایر اعضا باید پاسخگوی تعهدات خود باشند. اینکه اروپاییان هرازگاهی پیشنهاد تازه‌ای را مطرح می کنند و در آن شروطی را برای ایران تعیین می کنند پذیرفتنی نیست.
رویه فرانسویان هم که یکی به نعل می زنند و یکی به میخ قابل قبول نیست. آقای مکرون باید موضع خود را به صورت روشن و شفاف اعلام کند. او هر روز یک ایده تازه مطرح می‌کند که قابلیت اجرا به هیچ وجه ندارد. یک روزی ایشان عنوان می کند که می خواهد ترامپ را مجاب کند به برجام برگردد و یک روز دیگر بحث و ایده فریز در برابر فریز را مطرح می کند.
اتخاذ این سیاست دوگانه قاعدتا به ضرر فرانسویان خواهد بود و آنها باید راه خود را روشن کنند که آیا تعهد دو طرفه در برجام را قبول دارند یا ندارند. اگر این تعهد را قبول ندارند مثل آمریکا از برجام خارج شوند و یا این‌که این توافق بین المللی را قبول دارند و آن را می پذیرند که شرط چنین پذیرشی عمل به تعهداتی است که به عهده آنهاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها