تعطیلات تابستان را در کنار کودکان و سالمندان با برنامه پیش ببرید

اوقات خوش با خانواده

تابستان که از راه می‌رسد، خانواده‌ها به هر دری می‌زنند که چند روزی هم شده خانه و شهر خود را رها کرده و به دامان طبیعت سری بزنند یا راهی شهر و دیار خود شوند و با اقوام دیداری تازه کنند یا به سفری تفریحی و گردشگری بروند و از زیبایی‌ها و اماکن تاریخی شهرهای مختلف داخل یا خارج از کشور دیدن کنند. دانشجویان، دانش‌آموزان، معلمان و گروه‌های خاصی از جامعه جزو گروه‌هایی هستند که تقریبا تابستان را بدون دغدغه کاری سپری می‌کنند و فرصت خوبی دارند تا فارغ از کار و مسؤولیت‌ به خود و خانواده بپردازند. کارمندان و افراد شاغل هم می‌توانند زمان مغتنمی را مرخصی بگیرند تا آنها را در این سفر همراهی کنند. بنابراین این فرصت چند ماهه را باید قدر دانست و بدون برنامه‌ریزی آن را سپری نکرد. برنامه‌ریزی خانواده‌هایی که فرزندان کوچکی دارند یا پدربزرگ و مادربزرگ‌ هم با آنها زندگی می‌کنند، به‌طور قطع با خانواده‌های دیگر متفاوت است و باید ملاحظاتی را مدنظر قرار دهند.
کد خبر: ۱۲۱۷۲۱۸

تعطیلات با کودکان
این روزها که روزگار کودک‌سالاری است و پدر و مادر نسبت به نسل گذشته توجه بیشتری به فرزندانشان می‌کنند، برنامه‌ریزی برای هر کاری به‌ویژه تعطیلات تابستان هم حول محور کودکان می‌گذرد و والدین وقتی می‌خواهند تصمیمی برای گذران این روزها بگیرند، حتما فرزندان‌شان را هم لحاظ می‌کنند. تعطیلات و فراغت کودکان از درس و مدرسه فرصت طلایی را ایجاد می‌کند که شما می‌توانید از آن برای آموزش مهارت‌های لازم به آنها استفاده کنید. تابستان‌ها مجالی را برای کودکان و جوانان ایجاد می‌کند تا علاوه بر برنامه‌های سفر به کشف استعدادها و توانمندی‌های خود در حوزه‌های مختلف بپردازند.
شما به عنوان والد سعی کنید فعالیت‌هایی را که فرزندان‌تان به آنها علاقه‌مند هستند، پیدا کرده و در راستای تقویت آنها برآیید. در برنامه‌ریزی برای تعطیلات آنها از خودشان هم کمک بگیرید و نظرشان را جویا شوید. برخی فعالیت‌ها که مورد علاقه آنهاست ممکن است به صورتی باشد که شما هم بتوانید با آنها بازی کنید و با آنها مشارکت داشته باشید.
کتاب خواندن: مدرسه و فعالیت‌های روزمره در طول سال شاید فرصت کافی برای کتاب خواندن در کودکان باقی نگذارد، اما تعطیلات تابستان زمان مناسبی است تا کودکان‌تان را با کتاب و کتابخوانی آشتی دهید و حتی خودتان هم پابه‌پای آنها کتاب بخوانید؛ به ویژه این روزها که گوشی‌های هوشمند جای کتاب را گرفته است. با آنها به کتابخانه بروید و فرزندانتان را با انواع کتاب‌ آشنا کنید. کتاب‌ خلاقیت کودکان را برمی‌انگیزند تا ماجراجویی کنند. شما هم در کتاب خواندن آنها را همراهی کنید تا با مشاهده شما، انگیزه بیشتری برای این کار پیدا کنند.
جست‌وجو در اینترنت: درست است که گستردگی گوشی‌های هوشمند و اینترنت، زمان زیادی از کودکان می‌گیرد، اما نمی‌توان این فناوری را به عنوان نیاز روز دنیا انکار کرد. می‌توانید با کمک کودکانتان در اینترنت جست‌وجو کرده و مقصد مناسبی را برای مسافرت در این تعطیلات انتخاب کنید. به این ترتیب، هم کودکانتان سرگرم می‌شوند و هم اطلاعات زیادی درباره گردشگری به‌دست می‌آورند و هم در برنامه‌ریزی برای سفر به شما کمک می‌کنند.
با کودک همبازی شوید: دنیای امروز آنقدر با سرعت پیش می‌رود که همه ما باید به‌ناچار قدم‌هایمان را تندتر برداریم تا از آن عقب نیفتیم.
مشغول بودن‌های مداوم زمان زیادی از شما می‌گیرد و باعث می‌شود زمان کمتری را به فرزندان‌تان اختصاص دهید.
تعطیلات تابستان مناسب‌ترین فرصتی است که می‌توانید زمانی را به کودکانتان اختصاص دهید و در بازی‌هایشان شریک شوید، تلویزیون تماشا کنید و بازی رایانه‌ای انجام دهید. بگذارید کودکتان کمی از اینترنت و گوشی فاصله بگیرد و آنها را تشویق کنید تا فوتبال، والیبال، بسکتبال و دوچرخه‌سواری کند و خودتان هم آنها را همراهی کرده تا احساس تنهایی نکند. همین کار، فضای شاد و لذت‌بخشی را برای خانوادها فراهم می‌آورد.
بگذارید سفر را تجربه کنند: سفر همان‌قدر که برای شما جذاب است، کودکان هم آن را دوست دارند و می‌خواهند کنار شما آن را تجربه کنند. سفر به نقاط مختلف در کنار شما به‌طور قطع، تجربه متفاوتی برای آنها به ارمغان می‌آورد. درست است که سفر با کودکان به‌ویژه کودکان زیر پنج سال دشوار است، اما با فراهم‌کردن مقدمات آن و همراه داشتن تجهیزات و وسایل مورد نیاز کودک می‌توان این دشواری را شیرین‌تر کرد. البته حواستان باشد که در طول سفر همپای کودکتان شوید؛ آنها کوچکند و ضعیف و به‌طور قطع زودتر از شما خسته می‌شوند و نیاز به استراحت بیشتری دارند.
ورزش کنند: ورزش و هر نوع فعالیت بدنی یکی از ملزومات در دوران کودکی است و شاید تعطیلات تابستانی بهترین فرصت باشد تا آنها را با ورزش آشتی دهید. این فرصت شاید برای شما هم که در طول سال و با توجه به کار و مشغله روزمره زمان کافی برای ورزش ندارید، بسیار مناسب است و حتی می‌تواند انگیزه دوچندانی در فرزندانتان ایجاد کند تا با مشاهده ورزش کردن شما، آنها هم در این فعالیت‌ها حضور پیدا کنند.

تعطیلات در کنار سالمندان

گاهی بسته به شرایطی، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم با خانواده زندگی می‌کنند و همین امر ممکن است تا حدودی روی سفر تأثیر بگذارد، چرا که باید در طول سفر هم مراقب آنها باشید.
سالمندان در سفر: پیر یا جوان بودن مانعی برای سفر کردن محسوب نمی‌شود و معیار، بیشتر به سلامتی افراد برمی‌گردد، اما زمانی که صحبت از مسافرت با سالمندان می‌شود، قضیه کمی فرق می‌کند. این افراد نیازهای متفاوتی در مقایسه با ما دارند و حتی بعضی از آنها ممکن است از نظر انرژی در طول سفر دچار مشکل شوند. در مسافرت باید همه‌جوره حواستان به سالمندان باشد. در کرایه اتاق سعی کنید اتاقی را در اختیارشان بگذارید تا سر و صدای ترافیک آنها را آزار ندهد و بعد از فعالیت روزانه و گشت و گذار بگذارید ظهرها کمی استراحت کنند تا توانشان را دوباره به‌دست بیاورند. اگر سالمندی که همراه شما به مسافرت آمده، مبتلا به بیماری خاصی است که حتما باید داروهایش را مصرف کند، آنها را فراموش نکنید تا برنامه سفر هم دچار مشکل نشود.
مراقب آرامش آنها باشید: اگر تعطیلات را در خانه سپری می‌کنید و همراهتان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم هستند، مراقب آنها باشید. دید و بازدیدها و سر و صدای کودکان و حتی دیگر مهمانان ممکن است آنها را کلافه کند؛ بنابراین اتاقی ساکت را برای آنها درنظر بگیرید که در این مواقع بتوانند در آنجا استراحت کنند.
محیطی امن فراهم کنید: اگر فرد سالمند حافظه خوبی ندارد، سعی کنید وسایل خانه را تکان ندهید تا دچار آشفتگی نشوند. این افراد معمولا تعادل خوبی ندارند بنابراین فرش‌هایی را که لغزنده‌اند و می‌توانند باعث لیز خوردن آنها شوند یا هر مانع دیگری را از سر راه آنها بردارید.
خاطره‌بازی کنید: یکی از جالب‌ترین اتفاقاتی که در تعطیلات تابستان رخ می‌دهد، تجدید خاطرات به‌ویژه برای سالمندان است. این کار برای آنها بسیار شیرین و دوست‌داشتنی است. سعی کنید در این تعطیلات که فرصت کافی دارید، به نقاطی که افراد سالمند از آنها خاطره خوب دارند، بروید و برایشان خاطره‌های زیبا بسازید.

ندا اظهری

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها