انتشار تصاویر نفرت‌پراکنی سایبری منسوب به منافقین وضعیت ترحم‌برانگیز آنها را سوژه شبکه‌های اجتماعی کرده

عصر یخبندان

همه چیز از یک تصویر شروع شد؛ از یک عکس. تصویری از زنان و مردان میانسالی که چفتاچتِ هم نشسته‌اند و مثل کوهی از یخ، خیره شده‌اند به مانیتور روبه‌روی‌شان. حالا که مشغول خواندن این سطرها هستید، حتما این تصویر را دیده‌اید. حتما هم با خودتان گفته‌اید که اینها الان باید نشسته باشند توی ایوان خانه و آپارتمان و نوه‌هایشان از سر و کول‌شان بالا بروند نه این‌که این‌چنین در قالب سرد یک عکس بنشینند و روزی چند ساعت با ولو بودن در شبکه‌های اجتماعی، مشغول نفرت‌پراکنی! گزارش امروز ما راجع به این عکس و شخصیت‌های سرد و یخ و بی‌‎روح آنهاست. کمی درباره همین تصویر مشهوری حرف زده‌ایم که شما هم تا امروز حتما آن را دیده‌اید و کمی هم راجع به کارهایی که این آدم‌ها چند هزار کیلومتر آن‌سوتر در یکی از کمپ‌های کوچک‌شان در فقیرترین کشور اروپایی انجام می‌دهند. اگر مثل خبرنگاران توی شبکه‌های اجتماعی مختلف حضور داشته باشید حتما صابون بعضی از کاربران فارسی‌زبان به تن‌تان خورده که در لعاب حامیان جریان‌های مختلف سیاسی، مشغول انتشار اخبار دروغ و نادرست هستند. چیزی که توی عالم رسانه به آن می‌گوییم #فیک_نیوز. کاربرانی که به رنگ حامیان جریان‌های مختلف سیاسی داخل کشور در می‌آیند و سپس در این رنگ و لعاب موتور تهمت و انتساب اخبار جعلی خودشان را روشن می‌کنند و بذر کینه و نفرت می‌پاشند. بعضی دیگر هم نه مانند دسته قبل چراغ خاموش بلکه کاملا روشن و صریح و در قالب اپوزیسیون و ضدانقلاب، مشغول انتشار جعلیات و دروغ هستند. همه اینها را داشته باشید تا مشخص شود که انتشار چنین تصویری چه بار معنایی می‌تواند داشته باشد و چقدر مهم تلقی شود.
کد خبر: ۱۲۱۷۰۷۵

این تصویر همان تصویر ‌آشنای این روزهاست. تصویر را منسوب کرده‌اند به یکی از سوله‌های کمپ سازمان منافقین در نزدیکی تیرانا پایتخت آلبانی. احتمالا در جریان هستید که بعد از استقرار دولت قانونی در عراق، آرام آرام زمزمه‌های مقامات عراقی شروع شد که مجاهدین خلق باید از عراق بروند. مقامات عراقی دوست نداشتند که روابط حسنه‌شان با ایران زیر سایه یک گروهک تروریستی قرار گیرد که در اوج جنگ ایرانی‌ها با صدام و حزب بعث، روی هم‌وطنان‌شان اسلحه کشیده بودند. همین هم شد که مجاهدین خلق با حمایت آمریکایی‌ها از عراق خارج و در نهایت در اردوگاهی در نزدیکی تیرانا،‌ پایتخت آلبانی در جنوب شرقی اروپا اردو زدند. در حال حاضر حدود دو تا سه هزار نفر از اعضای سازمان منافقین در این کمپ مستقرند.
این تصویر هم گفته می‌شود توسط یکی از اعضای سابق منافقین منتشر شده است. فردی که به مانند سایرین دارای حساب‌های کاربری متعدد در شبکه‌های مختلف اجتماعی بوده. رنگ و روی تصویر، سرد و مُرده و یخ است. مردان و زنانی که هر یک در دهه‌های میانسالی قرار گرفته‌اند. احتمالا هر کدام‌شان سال‌ها ترور و درگیری و مبارزه مسلحانه را به دوش کشیده‌اند و حالا در سال‌های میانسالی زیر یک سوله جمع شده‌اند و با تایپ واژه‌ها و کلمات مشغول کشت نفرت و کینه‌اند. هم‌نشینی عینک، پیشانی‌های چروکیده و موهای رنگ شده مردان در کنار هم ترکیب غم‌انگیزی از سال‌های میانی این شخصیت‌های یخ‌زده را ترسیم می‌کند. بعضی‌هایشان با همان عینک هم خوب نمی‌بینید و مجبور شده‌اند عینک را تا نوک بینی پایین بیاورند تا مگر چشم‌هایی که بعد از چند دهه زندگی دورشان چروک افتاده،‌ از پس خواندن عبارات و جملات و حرف‌های تند و تیز و پرت و پلا بر آیند که وظیفه سازمانی تایپ و انتشار آنها را بر عهده گرفته‌اند.
آن سوتر زنانی که به مانند مردان و در سال‌های میانسالی و احتمالا حسرت به دل یک زندگی ساده و سالم کنار اهل و عیال، ساکت و مثل اجزای یک ماشین کنار یکدیگر چیده شدند. اجزای مختلف یک ماشین ترور که در یک هندسه منظم در کنار مردان روی صندلی‌های پلاستیکی نشسته‌اند. زنانی بدون برق زندگی در چشم که مانند هم‌سازمانی‌های مردشان، ضعف بینایی باعث شده تا برای انجام وظیفه سازمانی نفرت‌پراکنی‌شان، عینک به چشم مشغول مدیریت ده‌ها حساب کاربری جعلی‌ در شبکه‌های مختلف اجتماعی باشند. زنانی با روپوش‌های سرد و یکدست که تصویر ندامتگاه‌ها را به ذهن می‎‌آورند. از ساعت 5 صبح بیدارباش خورده‌اند و بعد از حضور در کلاس‌های مختلف حالا در شیفت 11 تا 13 پشت رایانه‌ها نشسته‌اند تا دستورالعمل‌های ابلاغ شده در کلاس‌ها را در شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان پیاده کنند.

اینجا چند تصویر منتشر کرده‌ایم از محیط داخل اردوگاه منافقین در تیرانا. این اردوگاه هرچند محل اقامت یک گروهک تروریستی است اما با این حال مقامات سیاسی متعدد درجه دوم و سوم اروپایی و آمریکایی به آن رفت و آمد دارند و از آن بازدید می‌کنند. مثلا همین تصویر مربوط به بازدید رودی جولیانی یکی از افراد نزدیک به ترامپ است. همان‎‌طور که می‌بینید، زنان و مردان سازمان با لباس فرم روبروی او ایستاده و به نماینده ترامپ ادای احترام می‌کنند. نکته جالب آن‌که اعضای سازمان در بازدید از این مقامات درجه دوم و سوم فراخوان شده و با دست زدن ریتمیک عبارت «وِلکام»(خوش آمدید) را تکرار می‌کنند.

این تصویر مربوط به یکی دیگر از فعالیت‌های سایبری منافقین است. لپ‌تاپی که روی دوربین آن با چسب پوشانده شده. عبارت «همچون رعد و رگبارم» که پایین صفحه لپ‌تاپ آمده هم نشان می‌دهد که کاربر احتمالا یکی از همین کلیپ‌های تصویری را پلی کرده که با ادبیات خاص خودشان منتشر می‌شود.

این تصویر هم مربوط به بازدید جولیانی از کمپ منافقین در تیراناست. این بازدید در پاییز 96 اتفاق افتاده است.
فرد حاضر در تصویر مشغول تشریح فعالیت‌های مجازی منافقین است که در بعضی رویدادها مثل چهارشنبه‌سوری شدت می‌گیرد. منظورش همین دعوت‌های سازمان به خشونت و نافرمانی مدنی شهری است. او در همین توضیح مشخصا از چهارشنبه‌سوری هم نام می‌برد.

محمدصادق علیزاده
فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها