سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

آژانس غنی سازی 4.5 درصد را تأیید کرد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:تا 12 شب 16 تیر مهلت دادیم و به آژانس گفتیم که بعد از آن، پروسه ما شروع می‌شود و یکی دو ساعت پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از نمونه برداری، غنی سازی 4.5 درصد را تأیید کرد.
کد خبر: ۱۲۱۶۷۴۷
آژانس غنی سازی 4.5 درصد را تأیید کرد

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، بهروز کمالوندی بعدازظهر امروز (چهارشنبه) در نشست شورای عالی استان‌ها طی سخنانی با اشاره به گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به برجام عنوان کرد: آمریکا دنبال راهی بود که بگوید ایران نقض تعهد کرده است چه به لحاظ لغوی و چه به لحاظ روح برجام این توافق را نقض کرده است. ترامپ به این امید از برجام بیرون رفت که دیگران را قانع کند که بیرون بیایند و بعد به ایران فشار بیاورد.

وی بیان کرد: ایران مسیر منطقی و درستی را پیش گرفت و اگر این صبر یک ساله نبود، ما هم در داخل و هم در خارج از کشور مشکل داشتیم. در داخل عده‌ای می‌گفتند وقت می‌گذاشتید و شاید اروپایی‌ها کار می‌کردند و الان کسی نمی‌تواند حرفی بزند که اروپایی‌ها کاری کردند. ما به اروپایی‌ها گفتیم چقدر باید صبر می‌کردیم شما فرصت‌ها را داشتید و استفاده نکردید.

کمالوندی عنوان کرد: ایران تصمیم گرفت در یک مقطعی توازنی که به هم خورده و کفه ترازو حقوق ما و تعهداتمان همخوانی ندارد را متوازن کند و به اروپا گفتیم یا حقوقمان را تامین کنید یا از تعهداتمان کم می‌کنیم. وقتی این موضوع مطرح شد جدی نمی‌گرفتند و ایده «کم در برابر کم» (less for less) از سوی وزارت خارجه بیان شد و فکر نمی‌کردند ایران به طور جدی دنبال این کار شود.

وی ادامه داد: ما این طرح را در سازمان انرژی اتمی حتی قبل از خروج آمریکا از برجام که زمزمه‌های خروج آمریکا را شنیده بودیم در نظر داشتیم و گزینه‌های مختلف را مطرح کردیم و به شورای عالی امنیت ملی رفت و مسئولان کشور در این خصوص کار کرده و از این گزینه‌ها استفاده کردند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: گزینه‌های زیادی در اختیار ایران است و به صورت پله‌ای و تدریجی انتخاب کرده است. در گام اول بالای ذخیره 300 کیلوگرم اورانیوم 3.67 رفتیم البته آب سنگین را هم داشتیم که گفتیم مازاد فروش 130 تن را کنار می‌گذاریم. ما چند وقت پیش مقداری آب سنگین صادر و بازارهایی را پیدا کردیم و به ماده با ارزش دیگری تبدیل و صادر کردیم و ایران نباید خود را از چنین بازاری محروم کند.

وی بیان کرد: آمریکایی‌ها در بیرون رفتن محاسباتی داشتند که کاملا اشتباه بود.

کمالوندی خاطرنشان کرد: ما سه ایستگاه برای غنی سازی داریم. ایستگاه اول غنی سازی برای راکتورهای قدرت است که غنای آن هم مختلف است. ما تا 4.5 بالا رفتیم و در ایستگاه اول ما 3.67 را کنار گذاشتیم و بالا رفتیم. دو ایستگاه دیگر هست. از 5 درصد به 20 و بعد از 20 بالاتر می‌رود برای استفاده پیشران. وقتی به ما اختیار دادند که اینها را رعایت نکنیم اصل، نیاز سازمان انرژی اتمی بود. ممکن است نیاز پیشران داشته باشیم ولی نیاز امروز نیست.

معاون صالحی بیان کرد: 20 درصد برای راکتور تحقیقاتی تهران است که چندین سال سوخت تولید شده داریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: همان روزی که اعلام کردیم اقدامات شروع شد تا آخرین ساعت هم به آنها مهلت دادیم یعنی تا 12 شب روز 16 تیر به آژانس اعلام کردیم که پروژه بعد از آن شروع می‌شود و صبح اندازه‌گیری کنید خواهید دیدید و صبح معلوم شد 4.5 درصد رسیدیم و یکی دو ساعت پیش آژانس بعد از نمونه برداری غنی سازی 4.5 درصد را تأیید کرد.

کمالوندی همچنین عنوان کرد: ما حداقل در یک سوم استان‌ها تأسیسات هسته‌ای داریم، ولی اگر تاسیسات پزشکی هسته‌ای را که ما تأمین می‌کنیم در همه شهرها و استان‌ها حضور دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای صنعت بسیار مهم و استراتژیک است، اظهار داشت: این صنعت با حوزه‌های مختلف ارتباط دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها