کمتر کسی را می‌توان سراغ داشت که دوران کودکی و نوجوانی‌اش با عروسک‌های مشهوری همچون کلاه‌قرمزی و پسرخاله، سنجد، زی‌زی گولو، پنگول و حیوانات خونه مادربزرگه نگذشته باشد یا تکرار این برنامه‌های عروسکی را ندیده باشد؛ شخصیت‌هایی که هر کدامشان در زمان خودشان موجی راه می‌انداختند و تکیه‌کلام‌هایشان در کوچه و بازار شنیده می‌شد.
کد خبر: ۱۲۱۶۶۳۱

برنامه‌های عروسکی در کشورمان دارای سابقه چند ساله هستند البته قبل از آن نمایش‌های عروسکی‌ای وجود داشتند که در تماشاخانه‌ها یا حتی در کوچه و بازار، مردم را سرگرم می‌کردند. پویانمایی ایرانی هم البته کم‌سابقه نیست؛ هر چند دیرتر از برخی کشورها، شاهد ورود این هنر - که البته از نگاهی دیگر می‌تواند به عنوان یک صنعت مورد توجه قرار بگیرد - به ایران بوده‌ایم، اما پیشرفت‌های چشمگیری که حوزه پویانمایی به ویژه طی سال‌های اخیر تجربه کرده، قابل اعتناست، به نحوی که اکنون کشورهای خارجی هم مشتری این آثار شده‌اند و نه فقط از منظر محتوا بلکه تکنیک و هنر به‌کار رفته در این تولیدات، شهرتی فراملی یافته‌اند.
بسیاری عقیده دارند آنچه جزو دستاوردهای مهم و قابل توجه صنعت پویانمایی و برنامه‌های عروسکی در کشورمان به شمار می‌رود، همگی در پایتخت ساخته می‌شوند، در حالی که واقعیت چیز دیگری است؛ هر چند نمی‌توان از نقش این‌گونه مراکز و برخی شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه پویانمایی و نیز شبکه‌های سراسری در تولید برنامه‌های عروسکی بی‌اعتنا گذر کرد، اما در شرایطی به سر می‌بریم که برخی از مراکز استانی صدا و سیما به قطب‌های تولید پویانمایی در ایران تبدیل شده‌اند و شرکت‌های غیردولتی در شهرهای گوناگون، آنچنان مسیر رشد و پویایی را طی می‌کنند که به‌زودی گوی سبقت را در این رقابت تنگاتنگ از همکاران خود در تهران می‌ربایند. جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی در دومین گام به میزبانی استانداری کرمانشاه در حال برگزاری است؛ رویدادی فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که دارای آثار اجتماعی و حتی اقتصادی نیز است، از این منظر که در کنار آن بازاری برای فروش تولیدات همه شرکت‌کنندگان برپا می‌شود و نه تنها اصل رقابت در آن وجود دارد، بلکه نوعی گردهمایی عظیم هنری هم به شمار می‌رود که در کنار همه اینها، محملی برای فروش تولیدات پویانمایی و عروسکی نیز فراهم شده است.
آشنایی برنامه‌سازان صدا و سیمای استان‌ها با شرکت‌ها و مراکز بزرگ‌تر و با تجربه‌تر، از دستاوردهای جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی به شمار می‌روند. رویدادی که انتظار می‌رود همان‌طور که در دومین گام، شاهد اضافه شدن بخش عروسکی به آن بودیم، در آینده‌ای نه چندان دور و با اضافه شدن بخش بین‌المللی، میزبان شایسته‌ای برای هنرمندانی از دیگر کشورها باشد.

فرشید شکیبا

مدیر روابط‌عمومی معاونت امور استان‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها