آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد دخالت انسان در طبیعت، سبک زندگی حیوانات را تغییر داده است

در پناه شب!

تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت‌های انسانی باعث شده تا حیوانات بیشتری به زندگی شبانه روی بیاورند. همچنان‌که انسان‌ها هر روز بیشتر از گذشته به زیستگاه‌های حیات‌وحش دست‌درازی می‌کنند، حیوانات هم برای بقا سازگار می‌شوند و روش زندگی‌شان را تغییر می‌دهند. بهترین راهکار حیوانات برای مقابله با شرایط فعلی، کوچ و نقل‌مکان کردن نیست؛ بلکه آنها ترجیح داده‌اند به زندگی در شب روی بیاورند.
کد خبر: ۱۲۱۶۲۰۵

این جمع‌بندی یک مطالعه علمی جدید است که نشان می‌دهد طیف وسیعی از حیوانات مثل روباه، گراز و گوزن که پیشتر روزها فعال بوده‌اند، برای این‌که بتوانند بدون ترس از فعالیت‌های انسانی به زندگی عادی‌شان ادامه دهند، شب‌ها فعال شده‌اند. اما نباید فراموش کرد که این تغییر در روش زندگی برای حیوانات بی‌دردسر نیست و خطرات خاص خودش را دارد. هنوز مطالعه‌ای انجام نشده که نشان دهد این تغییر رفتار تا چه اندازه برای حیوانات گران تمام شده است، اما بدیهی است این اتفاق بی‌هزینه هم نمی‌تواند باشد.
محققان برای انجام این تحقیق، نتیجه ۷۶ مطالعه علمی را مورد ارزیابی قرار داده‌اند و وضعیت زیستی
۶۲ گونه پستاندار از شش قاره را بررسی کرده‌اند. در این مطالعه طیف گسترده‌ای از حیوانات از اوپوسوم (یکی از کیسه‌داران بومی قاره آمریکا) تا فیل‌ها که رفتارشان در پاسخ به فعالیت‌های انسانی اعم از شکار، کشاورزی و توسعه تغییر کرده است، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
نتایج حاکی از آن است که حیوانات مورد مطالعه که پیش از آمدن انسان‌ها به زیستگاه‌هایشان روزها بیشتر فعالیت داشتند، اکنون با فرا رسیدن شب، فعالیت‌شان بیشتر می‌شود و اغلب شب‌ها برای شکار یا یافتن غذا از لانه‌شان بیرون می‌آیند. برای مثال برخی از پستاندارانی که زمان اوج فعالیت‌شان در حد فاصل روز و شب بوده، اکنون هنگام شب ۶۸ درصد فعال‌تر شده‌اند و این فقط یکی از تاثیرات آشکار فعالیت‌های انسانی بر زندگی جانوران است.
در حقیقت حیوانات به دلیل ترس از مواجهه با انسان، ترجیح داده‌اند احتمال رویارویی با خطر را کمتر کنند. در این تحقیق به این نکته هم اشاره شده که جثه و ابعاد بدن حیوانات اثر چندانی در این تغییر رفتار نداشته است، زیرا پستانداران اعم از درشت‌جثه یا کوچک، نسبت به فعالیت‌های انسانی از خود واکنش منفی نشان داده‌اند. جالب اینجاست حتی گوشتخواران درشت‌جثه هم دیگر تمایل ندارند جایی باشند که احتمال حضور انسان‌ها در آنجا بالاست.

فرناز حیدری

دانش

منبع: Science

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها