اتحادیه اروپا مجموعه‌ای متشکل از ۲۸ کشور قاره سبز است که مردم اعضای این اتحادیه به ۲۴‌زبان سخن می‌گویند و مذاهب و نظام‌های سیاسی گوناگون و متفاوتی در آن دیده می‌شود. اتحادیه اروپا که تعداد جمعیت اعضای آن به ۵۰۰ میلیون نفر می‌رسد، پس از ایالات متحده آمریکا دومین قطب اقتصادی جهان به شمار می‌رود و این اتحادیه در بسیاری از معادلات بین‌المللی نقش ایفا کرده و در بیشتر مناطق جهان تاثیرگذار است و قدرتی برجسته را تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۱۶۱۶۳

اعضای این اتحادیه که کشورهای قاره سبز هستند، تصمیم گرفته‌اند اتحادیه‌ای منسجم تشکیل داده و با یکدیگر یکپارچگی و پیوستگی داشته باشند؛ چرا که در اتحاد قدرتی بزرگ نهفته است. کشورهای اروپایی از تجربه ایالات متحده آمریکا بهره جسته و از اتحاد خوب و مناسبی که میان ایالات گوناگون این سرزمین برقرار شده (۵۲ ایالت که با هم متحد شده و قدرتی یکپارچه را شکل داده‌اند) درس گرفته و کوشیده‌اند از این الگو در نظام‌سازی خود بهره‌برداری کنند.
اتحادیه اروپا که اکنون یکی از تاثیرگذارترین اتحادیه‌ها و باشگاه‌های متشکل از چند کشور در سطح جهان محسوب می‌شود، در سال ۱۹۵۷ در توافق‌نامه رم شکل گرفت و اعضای نخستین آن، تنها هفت کشور اروپایی بودند. اما اکنون این اتحادیه (پس از تصمیم بریتانیا برای خروج از آن ) ۲۷ عضو دارد . همچنین پنج کشور دیگر متقاضی پیوستن به این اتحادیه بوده و مشغول رایزنی برای تحقق این هدف هستند.
بریتانیا که خود یکی از اعضای موسس این اتحادیه در سال ۱۹۵۷ بود، در طول این سال‌ها همواره موضعی مخالف با دیگر اعضای اتحادیه اتخاذ می‌کرد و در بیشتر مواقع، همسو و هم راستا با آمریکا موضعگیری می‌کرد و با این کشور از قاره آمریکا همراه و هم جهت بود. از این رو همواره شریکی مخالف با تصمیم‌های اتحادیه اروپا محسوب می‌شد. به طور مثال به موضعگیری بریتانیا در خصوص جنگ‌افروزی آمریکا و حمله این کشور به عراق در زمان نخست‌وزیری تونی بلر اشاره می‌شود که موضع انگلستان کاملا همسو با ایالات متحده و بر خلاف مواضع اتحادیه اروپا بود؛ تا جایی که یکی از اعضای مجلس عوام انگلستان در آن زمان نخست‌وزیر این کشور را متهم کرد به این که تو همواره تابع نظر رئیس‌جمهور آمریکا هستی و از او دنباله‌روی می‌کنی!
نکته دیگری که مخالفت مواضع انگلستان با اتحادیه اروپا را آشکار می‌سازد، موضعگیری این کشور در قبال واحد پولی مشترک اروپایی (یورو) بود، زیرا با وجودی که بریتانیا یکی از اعضای موسس اتحادیه اروپا بود، همواره بر بقای خود خارج از منطقه یورو و عدم تایید عملی این واحد مشترک پولی از سوی بیشتر کشورهای اروپایی، اصرار می‌کرد و از پذیرش قرار گرفتن در منظومه یورو سر باز می‌زد. تصور کنید انگلستان نظر به وزن و جایگاه اقتصادی و سیاسی که دارد، اگر همراه با دیگر قطب‌های اقتصادی اروپا همچون آلمان، فرانسه و ایتالیا از یورو حمایت می‌کرد، اکنون یورو چه جایگاه برجسته‌ای در دنیای اقتصاد پیدا می‌کرد و از چه اعتباری برخوردار می‌شد.
اما انگلستان اجازه نداد یورو ـ که پیشتر پیش‌بینی می‌شد به‌ویژه پس از بحران اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۰۸ جایگزین دلار آمریکا شود ـ بتواند به این جایگاه دست یافته و همچنان دلار پیشتاز در عرصه بین‌المللی باقی ماند. حال باید پرسید پیامدهای واقعی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا چه خواهد بود و چه تاثیری از لحاظ سیاسی و اقتصادی بر انگلستان، منطقه اروپا و همه جهان خواهد گذاشت؟ این پرسشی است که پاسخ آن ساده نیست و ماه‌های آینده ممکن است به پاسخ آن دست یابیم.

مترجم: دکتر محمدجواد گودینی

منبع: روزنامه البیان چاپ عراق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها