اینستاگرام می‌خواهد تعداد لایک‌ها را از دید کاربران پنهان کند

پایان یا آغاز رقابتی جدید در دنیای آنلاین؟

تعداد لایک‌ها یا همان پسندیدن یک پست از سوی دیگران شاید مهم‌ترین معیار کاربران شبکه‌های اجتماعی برای خوب بودن آنچه به اشتراک می‌گذارند، باشد. لایک گرفتن گاهی آن‌قدر مهم می‌شود که ممکن است پستی را به دلیل مورد توجه واقع نشدن از سوی دیگر کاربران (دریافت لایک‌های کم) حذف کنیم. این رقابت برای سبقت در مسابقه محبوبیت و افتخار به قلب‌ها در شبکه‌های اجتماعی قطعا تاثیرات مخربی بر روح و روان ما خواهد گذاشت و این تاثیر از دید مالکان اینستاگرام نیز پنهان نمانده است. به همین دلیل به نظر می‌رسد این شبکه اجتماعی قصد دارد برای مقابله با رقابت‌های آنلاین، تغییرات بالقوه‌ای در پلتفرم خود تجربه کند که مهم‌ترین آنها پنهان کردن تعداد لایک‌های هر پست برای دیگر کاربران است. در آزمایشی که اینستاگرام به‌صورت محدود انجام داده هر کاربر می‌تواند ببیند چه تعداد لایک دریافت کرده، ولی تعداد لایک‌های دریافتی برای دیگران مخفی است، اما حذف تعداد لایک‌های هر پست چقدر اینستاگرام را تغییر خواهد داد؟ و آیا این تغییر به رقابت‌های آنلاین که موجب استرس کاربران می‌شود، پایان می‌دهد؟
کد خبر: ۱۲۱۶۰۱۹

مقایسه اجتماعی ممنوع
به‌تازگی مدیرعامل اینستاگرام، آدام موسری با شبکه CBS مصاحبه‌ای کرده و در آن درباره تغییرات احتمالی اینستاگرام در آینده صحبت کرده است. او در این مصاحبه گفته: «یکی از ایده‌هایی که ما در حال تجربه آن هستیم شمارش خصوصی لایک‌هاست؛ چراکه نمی‌خواهیم اینستاگرام آن‌قدر رقابتی باشد. ما می‌خواهیم اینستاگرام جایی باشد که مردم بیشتر انرژی خود را برای افرادی که دوست دارند و چیزهایی که برای آنها اهمیت دارد، صرف کنند.»
در بخشی از این گفت‌وگو، مصاحبه‌کننده از موسری می‌پرسد آیا این لایک‌ها بخشی از سرگرم‌کننده بودن نیستند؟ پاسخ موسری این است: «شما هنوز هم می‌توانید لایک کنید و یک پست را بپسندید، ولی نمی‌توانید به جز پست خود، لایک‌های پست‌های دیگران را ببینید و این باعث می‌شود دیگر سراغ مقایسه اجتماعی نروید. ما می‌خواهیم دنبال‌کنندگان (فالوئرهای) شما بر آنچه به اشتراک می‌گذارید متمرکز شوند، نه تعداد لایک‌های پست‌هایتان.»
مدیرعامل اینستاگرام اشاره می‌کند آنها می‌دانند این تغییرات ممکن است باعث شود مردم کمتر از این شبکه اجتماعی استفاده کنند یا از این تغییر خشنود نباشند، ولی او می‌گوید اگر این باعث شود مردم در محیطی سالم‌تر و امن فعالیت کنند، باید این کار را انجام دهیم. او در این گفت‌وگو بارها تاکید می‌کند آنها روی سلامتی تمرکز کرده‌اند و این اولویت اول آنهاست.

کار در معدن استخراج قلب
این یک ایده جسورانه برای شبکه‌ای اجتماعی است که مدت‌ها به واسطه ویژگی لایک برای دیده شدن تعریف شده است. البته اینستاگرام تنها شبکه اجتماعی نیست که سرانجام توجه‌اش به سلامت روان کاربران خود جلب شده است.
ماه گذشته توییتر هم دست به یک آزمایش زد و تعداد ریتوییت‌ها را پشت یک تپ اضافه مخفی کرد تا میل به سبقت گرفتن را کمی کنترل کند یا مثلا اسنپ‌چت تعداد لایک‌ها یا تعداد دنبال‌کنندگان را نشان نمی‌دهد و این استرس کمتری برای کاربر دارد، ولی به همان اندازه برای اینفلوئنسرها کمتر مفید است.
مخفی کردن تعداد لایک‌ها باعث می‌شود کاربران تعداد بیشتری پست به اشتراک بگذارند، چون کمتر خجالت می‌کشند و کمتر پستی را به دلیل نگرفتن لایک کافی حذف می‌کنند.
همچنین این ویژگی می‌تواند حس رقابت را در اینستاگرام کاهش دهد، چون کاربران دیگر نمی‌توانند تعداد لایک‌های خود را با دوستانشان یا حتی ستاره‌ها (سوپراستارها) مقایسه کنند و این می‌تواند کاربران را تشویق کند تا پست‌هایی را که فکر می‌کنند درست است منتشر کنند، نه پست‌هایی را که لایک بیشتری می‌گیرند.
این تغییر با این تفکر همگام است که تعداد لایک‌ها می‌تواند به روح و روان کاربران آسیب برساند. مشکلاتی مانند خودشیفتگی، حسادت و استفاده کمتر از تصاویری که خود فرد را نشان می‌دهند می‌تواند همگی به دلیل خیره شده به تعداد لایک‌ها باشد.
برای بسیاری از کاربران سرگرم شدن به حاشیه رفته و به نظر می‌آید در معدنی کار می‌کنند که به جای زغال‌سنگ، هدف استخراج قلب است! اگر اینستاگرام این ویژگی جدید را رونق بدهد، ممکن است بتواند تاکید افراد را دوباره به اشتراک‌گذاری هنر و ابراز عقاید و خصوصیات خود برگرداند، نه تلاش برای برنده‌شدن در مسابقه محبوبیت. استفنز دیویدویتز (Setth Stephens - Davidowitz)،
نویسنده کتاب معروف «همه دروغ می‌گویند» در مصاحبه‌ای می‌گوید: «رسانه اجتماعی می‌تواند خطرناک شود، اگر گمان کنید زندگی واقعی است. رسانه اجتماعی، زندگی واقعی نیست و نباید این را فراموش کنیم. مردم می‌توانند کتاب من را بخرند و هر بار احساس حسادت کردند آن را بخوانند تا یادشان بیاید اوضاع همه خراب است!»

ادامه جنگ برای دیده شدن
مشخص نیست این تغییرات کی اتفاق می‌افتد، ولی به هر حال مسؤولان اینستاگرام هفته گذشته بارها اعلام کرده‌اند دنبال کم کردن فشارهایی هستند که به دلیل رقابت روی کاربران است. البته تغییرات پلتفرم اینستاگرام به مخفی کردن تعداد لایک‌های هر پست محدود نمی‌شود و باید منتظر ویژگی‌های دیگری مانند تماس ویدئویی، موسیقی متن برای استوری‌ها، فیلترهای واقعیت افزوده برای تماس‌های ویدئویی، دیدن همزمان ویدئو در دایرکت و... باشیم.
همچنین ممکن است افراد قبل یا بعد از نوشتن کامنت توهین‌آمیز یا ناراحت‌کننده، اعلان‌های اخطاردهنده دریافت کنند. مدیرعامل اینستاگرام درباره این ویژگی به شبکه CBS گفته: «ما حساب کاربری شما را مسدود نمی‌کنیم، فقط به شما می‌گوییم: آنچه نوشته‌اید، مهربانانه به‌نظر نمی‌رسد. نمی‌خواهید از نوشتن آن منصرف شوید؟ این هنوز در مرحله آزمایشی است و افرادی با دیدن این پیغام، نظر خود را عوض کرده و چیزهای بهتری گفته‌اند. شاید تعداد این افراد کم باشد، ولی اقلیت مهم و باارزشی هستند.»
به نظر می‌رسد اینستاگرام هیچ برنامه‌ای برای مخفی کردن تعداد دنبال‌کنندگان در پروفایل کاربران ندارد، چراکه معتقد است هنوز اندازه واقعی محبوبیت را همین تعداد دنبال‌کنندگان نشان می‌دهد. به همین دلیل این انتقاد وارد است که مخفی کردن لایک‌ها تنها می‌تواند توجه بیشتری را به تعداد دنبال‌کنندگان و نظرات زیر هر پست جلب کند و حتی اگر کاربران تعداد لایک‌ها را هم نبینند، هنوز هم باید برای دیده شدن بجنگند.

مائده گیوه‌چین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها