اسم «وضعیت سفید» که می‌آید آدم ناخودآگاه یاد چیدمان دقیقی از خاطرات و لحظات جذاب و احساسات و عواطف عمیق انسانی می‌افتد. انگار حمید نعمت‌ا... در کل سریال، ذره‌بینی دست گرفته و مجموعه‌ای از جزئیات و ریزه‌کاری‌های جذاب و خاطره‌انگیز را از دل زندگی بیرون کشیده و دور هم جمع کرده است. مهم‌ترین دلیل جذابیت وضعیت سفید به همین توجه دقیق به عناصر و حالات و رفتارها و احساسات درونی است؛ نکات جذابی که معمولا در زندگی تک‌تک ما وجود دارد اما خیلی وقت‌ها آنقدر برایمان ساده و معمولی است که راحت از کنارشان رد می‌شویم و حتی نیم‌نگاهی هم به آنها نمی‌اندازیم. این ویژگی منحصر به‌فرد در کل سریال دیده می‌شود اما کارگردان، پررنگ‌ترین بخش آن را به واسطه شخصیت امیر، مقابل چشم‌مان می‌گذارد.
کد خبر: ۱۲۱۵۷۸۵

احساسات امیر، عشق امیر، اتاق امیر، یادگاری‌ها و خاطرات و تمام افکار و رفتاری که به عنوان یک نوجوان با آنها روبه‌روست، دقیقا همان‌هایی است که اکثرمان در روزها و شب‌های نوجوانی‌مان تجربه کرده‌ایم و چه چیزی خاطره‌انگیزتر از همین لحظات ناب وجود دارد که بتواند احساساتمان را درگیر کند؟
این تمرکز روی جزئیات زندگی و روابط و احساسات، خصلت تمام آثار نعمت‌ا... است. همین قدرت به نمایش گذاشتن احساسات خالص و ناب است که باعث می‌شود شخصیت‌های آثار او برای همیشه در ذهنمان بماند. کیست که وضعیت سفید، بی‌پولی، رگ خواب یا شعله‌ور را دیده باشد و بتواند ویژگی‌های شخصیتی امیر (یونس غزالی)، ایرج (بهرام رادان)، مینا (لیلا حاتمی) و فرید (امین حیایی) را از یاد ببرد؟
این ویژگی اصلی نعمت‌ا... است که برشی از خود زندگی را پیش روی مخاطبان می‌گذارد و آنها را با کوچک‌ترین خاطرات و افکارشان روبه‌رو می‌کند. او مخاطبانش را به دنیای متفاوت و بی‌نظیر شخصیت‌هایش دعوت می‌کند و در این مهمانی اجازه می‌دهد هرکس با هر ویژگی رفتاری، وجوهی از خودش را در این شخصیت‌ها ببیند و بدون ‌این که بخواهد احساس کند در گوشه‌ای از این فیلم یا مجموعه مشغول ایفای نقش است؛ نقشی که روزگاری شاید مشابه آن را خودش در زندگی بازی کرده باشد. یک وقت مثل امیر وضعیت سفید، در شرایطی که همه درگیر موشک‌باران و جنگ هستند، وارد وادی عشق و عاشقی می‌شود و کنار خنزرپنزرهای نوجوانی روزگار می‌گذراند. وقتی دیگر همراه ایرج «بی‌پولی»، خودش را از عالم و آدم بالاتر می‌داند و حاضر نمی‌شود از برج عاج پایین‌تر بیاید و برای حفظ این جایگاه دست به هرکاری می‌زند. زمانی مثل مینای «رگ خواب»، عاشق می‌شود، از ته دل می‌خندد، پیامک‌های فرد مورد علاقه‌اش را چندین و چند بار می‌خواند و احساس می‌کند از صفر به اوج رسیده است و لحظه به لحظه دلدادگی و عاشقی را تجربه می‌کند و در نهایت از اوج به حضیض می‌رسد و نابودی‌اش را مقابل چشم خودش می‌بیند. یک موقع هم فرید «شعله‌ور»، به جایی می‌رسد که احساس می‌کند از تمام هم سن و سال‌ها عقب افتاده و در زندگی هیچ دستاوردی نداشته است و چاره‌ای جز عصیان پیش رویش نمی‌بیند. آنچه در آثار نعمت‌ا... اهمیت زیادی دارد، توجه به جریان زندگی با تمام وجوه است و وضعیت سفید نمایشگاهی بزرگ از همین جریان زندگی است.

مرجان فاطمی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها