روحانی: از 16تیر غنی‌سازی را از 67/3 به هر میزان که نیاز باشد بالا می‌بریم

تـدبیر تهدیـد

رئیس‌جمهور، ساز و کار مالی اروپایی‌ها (اینستکس) را تاکنون تنها اقدامی نمایشی دانست و افزود: امروز اینستکس تنها ساز و کاری بدون پول است و اینستکسِ توخالی به هیچ دردی نمی‌خورد، اما اگر اینستکس فعال شده و پول فروش نفت ایران به آنها به‌واسطه آن حاصل شود با وجود ایرادات آن می‌توان تا حدی آن اقدام را قبول کرد.
کد خبر: ۱۲۱۵۴۹۷

به گزارش سایت ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با اشاره به این‌که اگر اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل انجام نشود، ایران از 16 تیر اقدامات بعدی را انجام خواهد داد، گفت: 16 تیر سطح غنی‌سازی ایران دیگر 67/3 نخواهد بود و این تعهد را کنار گذاشته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز ما باشد، ارتقا خواهیم داد.
روحانی افزود: از 16 تیر اگر طرف‌های مقابل به تمامی تعهدات خود طبق زمان‌بندی عمل نکنند، رآکتور اراک به شرایط سابق یعنی شرایطی که آنها ادعا می‌کردند خطرناک بوده و می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، بازخواهد گشت؛ مگر این‌که در مورد رآکتور اراک آنها به تمامی تعهدات خود عمل کنند.
آمریکا اگر از آتش می‌ترسد شعله را روشن نکند
رئیس‌جمهور، برجام را به نفع همه ملت‌ها، منطقه و جهان دانست و با تاکید بر این‌که بهترین راه برای آمریکا بازگشت از خطای خود است، تصریح کرد: اگر آمریکا از کلمه آتش خیلی می‌ترسد پس نباید شعله‌ را روشن کند و خاموش کردن این آتش تنها بازگشت به تعهدات و مصوبات سازمان ملل است.
وی گفت: آمریکایی‌ها آتش‌بازی در منطقه را یک سال است که آغاز کرده‌اند و در حالی که به دنبال آتش‌افروزی هستند، می‌گویند بازی با آتش خطرناک است!
روحانی تاکید کرد: خاموش کردن این آتش تنها بازگشت به تعهدات و مصوبات سازمان ملل است و اگر نخواهند که به این تعهدات بازگردند، جمهوری اسلامی ایران همان طور که پیش از این اعلام کرده، رأس 60 روز، اقدامات بعدی را انجام خواهد داد.
وی با اشاره به این‌که طرف‌های ایران در برجام پیوسته در حال توصیه به ایران برای ماندن در برجام هستند، ادامه داد: اگر این توافق خوب است، چرا اروپا و آمریکا به تعهدات و وظایف خود در این توافق عمل نمی‌کنند و اگر این توافق بد است، چرا وقتی ایران می‌خواهد براساس توافق به بخشی از تعهدات خود عمل نکند، در دنیا سر و صدا می‌کنند؟
رئیس‌جمهور تأکید کرد: بسیار باعث تعجب است که اروپا در حالی که می‌بیند ملتی 82 میلیونی برای تأمین نیازهای ضروری خود با مشکل مواجه است، سکوت کرده و یک سال است که سخن نمی‌گوید؛ اینهایی که مدعی حقوق بشر و طرفداری از انسان‌های بی‌گناه و زن، مرد، پیرمرد و کودکان هستند، چرا با صراحت این اقدام آمریکا را محکوم نکرده و در راستای جبران آن کاری نمی‌کنند؟
کاهش تعهدات ایران برای حفظ برجام است
روحانی با بیان این‌که اقدام ایران در کاهش تعهدات در راستای حفظ برجام است افزود: به خاطر آن‌که طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند و به این ترتیب برجام از بین نرود، متقابلا تعهدات خود را کاهش می‌دهیم تا این ساختمان بتواند متعادل بوده و حفظ شود.
وی خاطرنشان کرد: همان طور که اعلام کرده‌ایم، اگر طرف‌های مقابل به تعهدات خود بازگردند، بازگشت ایران به شرایط توافق به سرعت انجام خواهد شد و اگر تولید بالایی هم انجام دهیم در مدت کوتاهی آن را به کشوری دیگر مانند روسیه فروخته و در قبال آن کیک زرد دریافت می‌کنیم. روحانی با اشاره به این‌که تمام اقداماتی که ایران به واسطه عدم پایبندی طرف‌های مقابل به تعهدات برجام، انجام می‌دهد به سرعت قابل بازگشت است، گفت: ایران هرگز قصد لجبازی با دیگران و برهم زدن توافق را ندارد.
رئیس‌جمهور با بیان این‌که مسؤولان اروپایی حتی به آنچه که به ایران در این مدت برای حل مشکلات قول داده و توصیه کرده‌اند، عمل نکرده‌اند، خاطر نشان کرد: ایران در این مدت به هیچ عنوان عجله و احساسی عمل نکرده و کاملا براساس منطق و عقل اقدام کرده‌ایم.
رئیس‌جمهور افزود: نمی‌توانستیم در برابر بی‌عملی طرف مقابل ساکت بمانیم و به همین دلیل این اقدامات را به انجام رسانده‌ایم، اما طرف‌های مقابل باید بدانند که هر ساعتی که به برجام بازگردند، ما هم بازخواهیم گشت؛ ما هنوز در برجام هستیم و تمام اقداماتی که انجام می‌دهیم نیز در راستای حفظ برجام است.
اجازه ندادیم زندگی برای مردم غیرقابل تحمل شود
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود افزود: دولت از دی 96 تا به امروز که 18 ماه از آن می‌گذرد وارد فاز جدیدی شده و مردم در این مدت با سختی زندگی کردند و اگر مردم گله دارند، حق با آنهاست و اگر تصور می‌کنند دولت باید بیش از این کار می‌کرده، باید بگویم با همه توان خود کار کرده‌ایم.
روحانی با بیان این‌که دولت با همه توان خود برای رفع مشکلات اقدام کرده است، گفت: اجازه ندادیم که شرایط سخت در زندگی مردم به نقطه‌ای برسد که زندگی برایشان غیرقابل تحمل شود و در این زمینه همه دستگاه‌ها از جمله وزارتخانه‌های خارجه، نفت، صنعت و کشاورزی و بانک مرکزی تلاش‌های زیادی کردند.
رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز علامت‌های خوبی را در بخش‌های مختلف مشاهده می‌کنیم. تورم کشور در اردیبهشت از فروردین و در خردادماه از اردیبهشت کمتر است، به گونه‌ای که اگر در فروردین تورم بالای 4 بوده در اردیبهشت حدود 5/2 و در خرداد 8/0 درصد شده است و روند صعودی رشد تورم کاهش یافته است.
روحانی تصریح کرد: براساس علائمی که در دو سه ماهه ابتدایی امسال مشاهده می‌کنیم، می‌توانیم امسال شاهد رشد اقتصادی مثبت در کشور باشیم.
روحانی با بیان این‌که امروز بازار سرمایه شکوفا بوده و نرخ ارز در ثبات نسبی به‌سر می‌برد، گفت: امروز روابط ما با دوستان‌مان در سطح بین‌الملل گسترده‌تر و بهتر از گذشته است و امیدوارم با همکاری و تلاش همگانی، مسیر تعالی کشور را پیش برده و دشمن را مجبور به احترام به قانون، منطق و ملت بزرگ ایران خواهیم کرد.
تحریم‌های آمریکا اقدامی تروریستی است
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالگرد فاجعه بزرگ حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران در 12 تیر سال 67، گفت: این نشان می‌دهد که جنایت کردن برای آمریکایی‌ها کاری ساده و آسان است که با وجود کشته شدن 290 مسافر بی‌گناه، عین خیال‌شان نباشد و بخواهند با جملاتی واهی از آن عبور کنند.
روحانی با اشاره به این‌که امروز آمریکایی‌ها جنایتی بالاتر از آن را علیه 82 میلیون نفر از مردم مظلوم و فرهیخته ایران انجام می‌دهند، گفت: اقدام امروز آمریکا در اعمال تحریم‌ها، کاملا تروریستی است.

ظریف: از این به بعد به اندازه اروپا به برجام پایبندیم
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به کانال مالی اروپایی‌ها موسوم به اینستکس گفت: بعد از این‌که ترامپ از برجام خارج شد، ما جلسه‌ای در سطح وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی برگزار کردیم و بعد از آن دو جلسه با حضور وزرای خارجه اعضای باقیمانده در برجام برگزار شد.
به گزارش فارس، وی ادامه داد: در جلسه سه کشور و جلسات بعدی، اروپایی‌ها ۱۱ تعهد را اعلام کردند. این 11 تعهد شامل مواردی نظیر فروش نفت ایران، بازگشت پول نفت ایران، سرمایه‌گذاری در ایران، حمل و نقل، هوانوردی و کشتیرانی است. این تعهدات در همان روز به‌طور رسمی اعلام شد و اروپایی‌ها متعهد شدند که آنها را انجام دهند.
ظریف با بیان این‌که اینستکس هیچ‌کدام از تعهدات ۱۱ گانه اروپا را پوشش نمی‌دهد، گفت: اینستکس اگر عملیاتی بشود، تازه مقدمه‌ای می‌شود بر ۱۱ تعهد. لذا اروپایی‌ها باید 11 تعهد را انجام بدهند.
وزیر خارجه ادامه داد: در ماده ۳ ضمیمه برجام به‌صراحت آمده که صرفا اقدام اروپا در وضع یک قانون یا لغو یک قانون دیگر کافی نیست بلکه آثار آن باید مشاهده شود. لذا ما صریحا گفته‌ایم تا زمانی که اروپا به برجام متعهد باشد ما هم متعهد خواهیم بود، منتها همان‌طور که اروپایی‌ها تعهدات‌شان را انجام دهند ما هم به همان شیوه و اندازه انجام می‌دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها