کپک‌ها تقریبا در بیشتر محیط‌ها رشد می‌کنند؛ از روی سطح میوه‌ها گرفته تا حتی دیوار خانه‌ها. اما فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی سال‌هاست با گونه‌ای از این قارچ‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند که در جداره داخلی برخی قسمت‌های ایستگاه رشد می‌کنند و آنها مجبور هستند به‌طور دوره‌ای آنها را تمیز کنند، زیرا برای سلامت مضر هستند.
کد خبر: ۱۲۱۵۳۸۴

نکته جالب درباره این نوع کپک‌ها، زنده‌ماندشان در محیط خشن بیرون ایستگاه است. جایی که این موجودات روزانه بارها اختلاف دمایی بسیار بالا در حد 200 درجه سانتی‌گراد را تجربه کرده و تحت تاثیر خطرناک‌ترین پرتوهای خورشیدی و کیهانی است. مثلا میزان پرتوهای ایکس دریافتی این کپک‌ها 200 برابر مقداری است که یک انسان را می‌تواند به کام مرگ بکشاند.
در سال‌های گذشته پژوهشگران، این موجودات جان‌سخت را در آزمایشگاه‌های زمینی در معرض بمباران یون‌ها و اشعه‌های مختلف قرار دادند و در کمال تعجب آنها همچنان زنده ماندند. به همین دلیل بقای این کپک‌ها در شرایط خشن محیط فضا برای آنها تعجب‌برانگیز نیست. اما به‌تازگی در کنفرانس بین‌المللی اخترزیست‌شناسی ایده‌ای مطرح شده که نه‌تنها می‌توان از رشد این کپک‌ها نگران نبود، بلکه از آنها برای تولید انواع داروهای موردنیاز فضانوردان، به‌خصوص در سفرهای طولانی‌مدت به مقاصدی همچون مریخ استفاده کرد. به همین دلیل قرار است طی دو سال آینده طرح تحقیقاتی جدیدی در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای بررسی دقیق‌تر رشد این کپک‌ها اجرا شود و از نتایج آن در سال‌های آتی در سفرهای فضایی طولانی‌مدت استفاده شود.

محمدرضا رضائی

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها