چند روز پیش سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد بیش از 75 درصد سالمندان از درجات مختلف استرس رنج می‌برند و این در حالی است که مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا در دوران سالمندی مشکل‌تر از دوران جوانی و میانسالی است. تپش قلب، بی‌خوابی و کم‌اشتهایی، دلشوره‌های مداوم، افکار منفی، خواب‌های آشفته، نگرانی‌های بی‌مورد، خستگی مزمن و انقباض ماهیچه‌ای از جمله علائم بروز استرس در دوران سالمندی است که در برخی از مواقع برای کاهش این علائم می‌توان از داروهای ضدافسردگی استفاده کرد.
کد خبر: ۱۲۱۵۳۸۰

به عبارت دیگر، سالمندانی که به استرس مزمن مبتلا هستند، باید برای معالجه به پزشک متخصص و مشاور مراجعه کنند. از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشت که سالمندان نیازمند توجه و مراقبت اطرافیان هستند و تنهایی، مرگ یکی از نزدیکان، مصرف داروهای مختلف و... می‌تواند در افزایش استرس مؤثر باشد و جالب این‌که بر‌اساس بررسی‌ها بدون دارو و تنها با رفع علت به‌وجودآورنده می‌توان زندگی بانشاطی را به سالمند هدیه کرد. برای مثال گیر افتادن در ترافیک در ساعات شلوغ خیابان‌ها می‌تواند باعث استرس فرد سالمند شود، اما با تنظیم زمان رفت و آمدها یا تغییر مسیر می‌توان با آن مقابله کرد.
اگر هم نگهداری اجباری نوه‌ها به‌علت شاغل‌بودن والدینشان باعث خستگی و استرس است، می‌توان با طرح موضوع در جست‌وجوی راه‌حل برآمد. گاهی نیز مرگ همسر و تنهایی علت اصلی بروز استرس است که با انتخاب یک همدم مناسب، رفع‌شدنی است. البته با انجام فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، قدم‌زدن، بازی‌های ورزشی و سرگرمی‌های مناسب و به کار‌بردن روش‌های آرام‌سازی، مدیتیشن و یوگا می‌توان استرس را کاهش داد. همچنین خواب و استراحت کافی به فرد سالمند کمک می‌کند تا ذهنی آرام داشته باشد و به همین دلیل سالمندان باید هفت تا هشت ساعت در شبانه‌روز بخوابند. علاوه بر خواب شبانه، چرت نیمروزی به مدت ۳۰ تا۴۰ دقیقه برای تمدد‌اعصاب، افزایش انرژی و رفع استرس‌های روزمره توصیه می‌شود. البته نباید فرد سالمند روابط اجتماعی خود را منحل کند و دائم در حال استراحت باشد، چرا که استراحت زیاد هم استرس‌زاست و به‌شدت باعث خمـــــــــــودگی و بـــــی‌حــــــوصــــــــلگی خواهد شد.

پریسا اصولی

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها