طالبان در حالی که مذاکرات صلح را پیش می‌برد، وزارت دفاع افغانستان را هدف قرار داد

حمله به دفاع

گروه طالبان در سومین روز از مذاکرات خود با آمریکا بخش تدارکات وزارت دفاع افغانستان را آماج حملات انتحاری خود قرار داد. در انفجارهای روز گذشته چندین نفر کشته و دهها نفر مجروح شدند یک منطقه دیپلماتیک مهم در کابل هدف قرار گرفته بود. انفجارهای روز گذشته در حالی بود که گروه طالبان هفتمین دور مذاکرات خود را با طرف‌های آمریکایی در دوحه برگزار می‌کند. انفجارهای دیروز نشان داد این گروه هرچند حاضر است با آمریکایی‌ها برسر یک میز نشسته و مذاکره کند، اما همچنان با دولت کابل سرسازش نداشته و در پی ضربه زدن به آن است.
کد خبر: ۱۲۱۵۲۱۷

به گزارش تسنیم، حدود ساعت 9 صبح دیروز انفجار مهیبی در حوزه دوم امنیتی کابل به وقوع پیوست و به دنبال آن نیز چند انفجار کوچک و صدای تیراندازی از محل حادثه به گوش رسید. در لحظات اولیه هدف این انفجارها مشخص نبود، زیرا به طور همزمان دفتر رادیو و تلویزیون شمشماد، فدراسیون فوتبال، زمین کریکت و وزارت دفاع افغانستان دچار آسیب شده بودند. با این حال پس از تقریبا گذشت یک ساعت نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان به رسانه‌ها گفت: ریاست تدارکات وزارت دفاع افغانستان هدف حمله مهاجمان قرار گرفته است. وی تصریح کرد نخست یک خودروی بمب گذاری شده منفجر و بعد از آن چند مهاجم انتحاری داخل یک ساختمان شدندکه نیروهای ویژه افغان پس از اعزام به محل انفجار با مهاجمان درگیر شده‌اند. منابع دولتی تصریح کردند تا بعد از ظهر دیروز مشخص شد دست‌کم 16 نفر در انفجارهای روز دوشنبه کشته و بیش از 100 نفر نیز زخمی شده و از محل انفجار به بیمارستان‌های سطح شهر در کابل منتقل شدند. ذبیح‌ا... مجاهد، سخنگوی طالبان با صدور بیانیه‌ای ضمن پذیرفتن مسؤولیت این حمله خاطرنشان کرد شماری از غیرنظامیان افغان به دلیل انفجار قدرتمندی که رخ داده به صورت سطحی زخمی شده‌اند.
جزئیات حادثه
به گزارش بی.بی.سی، وزارت معارف/ آموزش و پرورش افغانستان با انتشار خبرنامه‌ای اعلام کرد در انفجار دیروز بیش از ۵۰ دانش‌آموز زخمی و در نتیجه این انفجار به ساختمان پنج مکتب/ مدرسه دولتی در نزدیک محل انفجار صدمه رسیده است. این وزارت افزوده که وضعیت دانش‌آموزان زخمی‌شده
رضایت بخش است. تلویزیون خصوصی شمشاد در کابل نیز اعلام کرد یکی از بمب‌ها در نزدیکی این تلویزیون منفجر شده و به این خاطر شماری از کارمندان این رسانه زخمی شده‌اند. همچنین در نزدیکی محل انفجار، استادیوم فدراسیون فوتبال افغانستان، شورای کریکت و شماری از ساختمان‌های دولتی قرار داشت که آسیب‌های جزئی تا کلی دیده است. شفیع شاداب، سخنگوی فدراسیون فوتبال افغانستان، گفت کارمندان و بازیکنان این نهاد زخم سطحی برداشته‌اندو سرپا مداوا شده‌اند، ولی افراد امنیتی که در ورودی ساختمان فدراسیون مستقر بودند، بیشتر آسیب دیده و به بیمارستان منتقل شده‌اند.
انفجارهای مهیب روز گذشته در حالی اتفاق می‌افتد که دو روز گذشته نیز طالبان با حمله به مواضع ارتش افغانستان موفق شده بود هشت سرباز افغان را در ولایت بغلان کشته و تعدادی را زخمی کند. در حمله شبه نظامیان طالبان به شهرستان احمدآباد در استان پکتیا نیز که دو روز پیش صورت گرفت ۳۱ طالب به همراه جنگجویان خارجی این گروه کشته و ۱۲ نفر دیگر نیز مجروح شدند. در همین درگیری نیز ۱۱ نفر از نیروهای امنیتی افغانستان کشته و شش نفر دیگر مجروح شدند. طالبان می‌گوید دولت کابل را به رسمیت نمی‌شناسد و تا زمان خروج نیروهای خارجی به حملات خود علیه این دولت ادامه خواهد داد. این حملات در شرایطی صورت می‌گیرد که پیش از آن گروه طالبان نسبت به وقوع حملات بهاره خود هشدار داده بود. عبدا... عبدا...، رئیس اجرایی افغانستان روز گذشته در واکنش به حملات دیروز در صفحه تویتر خود نوشت: این‌گونه حملات «ما را از تعقیب و مجازات این خطاکاران باز نخواهد داشت.
مذاکره با آمریکا
نکته جالب توجه این‌که گروه طالبان در همان حالی که به حملات مرگبار خود در کابل ادامه می‌دهد با فرستادن نمایندگان خود به دوحه با طرف‌های آمریکایی به مذاکره می‌نشیند. روز گذشته در واقع سومین روز از هفتمین دور این مذاکرات برگزار شد. منابع نزدیک به طالبان می‌گویند در دو روز نخست مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شده و آنها توانسته‌اند بر سر تهیه پیش‌نویش خروج نیروهای خارجی و عدم تهدید سایر کشورها از افغانستان به توافقاتی برسند. همچنین آنها می‌گویند مقرر شده است مذاکرات بین‌الافغانی صلح نیز در هفته‌های آینده آغاز شود. مطابق خبرهایی که تاکنون از محتوای مذاکرات بین آمریکا و طالبان منتشر شده قرار است شبه نظامیان طی توافقنامه‌ای قول دهند از افغانستان به سایر کشورها حمله نکرده و منافع آمریکا را هدف قرار ندهند و در مقابل آمریکایی‌ها نیز طی مراحلی نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند. همزمان مذاکرات دیگری در مسکو جریان پیدا کرد که با شرکت نمایندگانی ازدولت افغانستان بود. مذاکرات دوحه پشت درهای بسته صورت می‌گیرد و گفته می‌شود طرفین تا اینجا موفق شده‌اند به تعریف مشخصی در باره تروریسم دست یابند. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به آسوشیتد‌پرس گفت: ما کار می‌کنیم تا پیش‌نویس توافق درباره بندهایی را که درباره آن به تفاهم رسیده‌ایم بازنویسی کنیم. خبرنگار بی.‌بی.‌سی در قطر به نقل از برخی منابع تصریح کرد: در صورتی که در دور هفتم مذاکرات آمریکا و طالبان درباره صلح افغانستان پیشرفتی صورت بگیرد دور بعدی مذاکرات بین‌الافغانی صلح با میزبانی مشترک آلمان و قطر برگزار خواهد شد. کارشناسان معتقدند نمی‌توان به پیشرفت‌های ابتدایی در مذاکرات آمریکا و طالبان دل‌خوش کرد، زیرا تا زمانی که درباره چهار موضوع اساسی دو طرف به تفاهم نرسند توافق صلحی در کار نخواهد بود. این چهار موضوع عبارتند از: خروج نیروهای خارجی، برقراری آتش‌بس دائمی، مذاکرات بین‌الافغانی و تضمین مبارزه با تروریسم.

سایه ابهام بر سر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

حملات و انفجارهای مرگبار در کابل همزمان شده با یک سردرگمی سیاسی دیگر و آن اعلام تاریخ دقیق انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این کشور است. این انتخابات قرار است مهرماه آینده برگزار شود، اما آمریکایی‌ها می‌خواهند پیش از آن با طالبان به توافق رسیده باشند. زلمی خلیل‌زاد پس از پایان دور ششم مذاکرات صلح با طالبان از اهمیت و اولویت انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان سخن گفت، اما سفیر آمریکا در کابل گفت: هیچ‌کس نمی‌خواهد انتخابات در حالی برگزار شود که جنگ ادامه داشته و مردم کشته شوند. در همین حال شورای نامزدهای ریاست‌جمهوری افغانستان در دیدار با تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان گفته‌اند که انتخابات ریاست‌جمهوری باید پس از توافق صلح با طالبان برگزار شود. قرار بود انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای استانی و پارلمانی غزنی همزمان در ششم مهر برگزار شود، اما نمایندگان آمریکا و سازمان ملل متحد در دیدار با مسؤول کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان، بر برگزاری تنها انتخابات ریاست جمهوری در این روز تاکید کردند.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها