پرس‌تی‌وی و بایسته هایش در دوازدهمین سالگرد تاسیس

در برابر توفان

پرس‌تی‌وی 12 سال پرفراز و نشیب را پشت سر گذاشت. رسانه‌ای که آمد تا طرحی نو دراندازد و در هیاهوی رسانه‌های غوغاسالار جهان، ندایی متفاوت و صدایی رساتر از دیگر رسانه‌ها را طنین‌انداز کند.
کد خبر: ۱۲۱۵۲۱۴


11 تیر 1386 کسی نمی‌دانست به‌زودی این رسانه در خانه‌های انگلیسی زبانان قلب اروپا و آمریکا جای می‌گیرد و کار اعتماد و اعتبارسازی آن برای خود به جایی می‌کشد که وقتی خمودگی و بایکوت خبری رسانه‌ای چون بی.بی.سی نسبت به ماجرای جنگ غزه آزاردهنده می‌شود، مردم لندن را به مقابل بنگاه سخن پراکنی بریتانیا می‌کشاند تا اعتراض کنند چرا این رسانه حق دسترسی آنان به جریان اطلاعات آزاد جهانی درباره حوادث غزه را محترم نمی‌شمارد و از پرس تی وی عقب مانده است؛ پرس‌تی‌وی ایرانی در کشوری کیلومترها دورتر.
در این سال‌ها پرس‌تی‌وی حوادث بسیاری را پشت سر گذاشته است. از تحریم شبکه‌های کابلی در انگلیس و لغو مجوز فعالیت از سوی آفکام تا آسیب دیدن و حتی کشته شدن فرهاد تقدسی و حبیب‌ا... حسین‌زاده افغانستان، سرنا شیم در مرز ترکیه و سوریه و مایا ناصر در سوریه.
هیچ‌کس نمی‌تواند منکر آن باشد که پرس تی وی از زمان افتتاح تاکنون چنان در موج آفرینی خبری و روشن کردن حقایق رویدادها و پس پرده اخبار و رخدادها قوی و پویا ظاهر شده که تنها عامل بازدارنده آن را استفاده از تحریم این شبکه دانسته‌اند. تحریم‌هایی که به وضوح از قدرت تاثیرگذار و نفوذ فزاینده این رسانه به‌رغم تمام مشکلات و تنگناهای داخلی و خارجی آن اعم از کمبود بودجه و... تا مانع تراشی‌های غرب علیه حتی حضور این رسانه در فضای مجازی حکایت دارند.
این سخن ما نیست. شیرین عبادی چندی پیش به دولت آمریکا مشاوره داد تا به جای تحریم اقتصادی و قبل از آن، صدای رسانه‌های برون مرزی ایران را خاموش کند. یا تازه‌ترین تحلیل صورت گرفته در باره پرس‌تی‌وی مربوط به اندیشکده «مرکز مطالعات بین‌الملل و راهبردی آمریکا» است که در فرازی از آن، به‌رغم تلاش برای کوچک جلوه دادن فعالیت‌های رسانه‌های برون‌مرزی ایران، اذعان شده است: «گرچه دسترسی جهانی ‌ـ سازمان‌هایی همچون صداوسیما به گستردگی شبکه‌هایی همچون بی.بی.سی، سی.ان.ان و الجزیره نمی‌رسد اما با وجود این فعالیت‌های قدرت نرم ایران نگران‌کننده است. تهران در حال بسط پروپاگاندای خود در جهان است... ایران این توانایی را دارد تا حضور خود را در جهان پررنگ‌تر کند...» و این در حالی است که در این گزارش از پرس‌تی‌وی نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رسانه‌های برون‌مرزی ایران نام برده و به فعالیت‌های آن پرداخته شده است.
واقعیت این است که پرس تی وی به‌رغم همه این تحریم‌ها، همچنان نقش پیشقراولانه خود در میان رسانه‌های آلترناتیو جهان را ادامه می‌دهد و فقط ذکر یک نمونه از اثر‌گذاری فعالیت این رسانه به‌رغم تهدیدها کافی است تا صحت این مدعا اثبات شود.
دی ماه سال گذشته بود که مرضیه هاشمی مستند‌ساز، مجری و خبرنگار شبکه پرس‌تی‌وی در آمریکا بازداشت شد و همگان اذعان کردند اگر اطلاع‌رسانی گسترده و کمپین‌سازی پرس‌تی‌وی نبود، چه بسا زمان بازداشت هاشمی طولانی‌تر می‌شد و اتفاقات وحشتناکی در پرونده قضایی ناصواب علیه وی رخ می‌داد. به‌ویژه که همه اینها در شرایطی است که نیمه سال گذشته موج بزرگی از مسدود‌سازی اکانت‌ شبکه‌های برون‌مرزی ایران به راه افتاد. همان اتفاقی که نویسنده گزارش «مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک آمریکا» هم به آن اشاره داشته و می‌نویسد: «اخیرا شرکت فایر آی تحقیقی را در این زمینه انجام داده که نشان می‌دهد عملیات نفوذ ایران بسیار مهم است و مشخص می‌کند این کشور به صورت آنلاین و از طریق شبکه‌های اجتماعی سعی در شکل دهی گفتمان سیاسی دارد.»
اما گذشته از همه اینها، واقعیت این است که با ظهور و بروز جریان نوین اطلاعاتی در عرصه دیپلماسی و پدید آمدن فناوری‌های نوین ارتباطی،‌ بهره‌وری از ابزارهای دیپلماسی رسانه‌ای اکنون در اوج شکوفایی و بلوغ خود به سر می‌برد و پرواضح است که بدون ‌دست یازیدن به این ابزارها و در خلأ فناوری‌های رسانه‌ای و ارتباطی هیچ کشوری قادر نیست در عرصه بین‌المللی، منافع و اهداف خود را در صحنه سیاست خارجی دنبال و حفظ کند.
پرس‌تی‌وی نیز در پایان 12 سالگی‌اش، در مرحله‌ای حساس و در گذر از رسانه سنتی، به کاربست حداکثری رسانه‌های نوین برای تکمیل رسالت رسانه‌ای خود نیازمند است تا با توانی بیش از هر زمان دیگر جای پای خود را در میدانی فراخ‌تر از همیشه و به وسعت دنیای بزرگ رسانه‌های مجازی محکم کند. جای پایی که با درخشش بی‌نظیر پرس‌تی‌وی در ماجراهایی مثل اطلاع‌رسانی سقوط پهپاد آمریکایی در همین اواخر، اشغال ناشدنی و مثال زدنی است.
همه اینها را باید قدر دانست و حمایت کرد.... از شبکه‌ای که در خط مقدم نبرد رسانه‌ای با دشمن است و هر روز باید پویاتر از روز پیش باشد.

شیدا اسلامی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها