کشورهای واقع در اقلیم میانه بهترین افراد را از نظر بدنی، هوش و حافظه دارند

اقلیم ایران چه مزاجی دارد؟

هر کشوری با توجه به اقلیم یا آب و هوایی که دارد، خصوصیات مختلفی پیدا می‌کند و بر همین اساس مزاج افراد، پوشش و تنوع گیاهی و جانوری آن کشور در مقایسه با کشورهای دیگر متفاوت می‌شود. شاید تا به حال در اشعار و کتاب‌های قدیمی طب سنتی با واژه هفت اقلیم مواجه شده باشید. از دیدگاه طب سنتی ماجرای هفت اقلیم و اثرات آن روی مزاج واقعیت دارد و به عقیده متخصصان طب ایرانی افراد باید اقلیم متناسب را براساس خصوصیات مزاجی خود انتخاب کنند در غیر این‌صورت باید تدابیری را برای پیشگیری از بروز برخی مشکلات به کار بندند. ادامه این بحث جالب و قابل توجه را که می‌تواند به حفظ سلامت و ارتقای کیفیت زندگی افراد کمک کند از زبان دکتر سیدمهدی میرغضنفری، پزشک و متخصص فیزیولوژی، پژوهشگر طب ایرانی وعضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش عنوان می‌کنیم.
کد خبر: ۱۲۱۴۸۹۲

تمام اشیا و پدیده‌های پیرامون ما دارای مزاج هستند و از نظر گرمی، سردی، خشکی و رطوبت درجاتی دارند. اقلیم یا همان آب و هوای منطقه جغرافیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، خصوصیاتی داردکه واژه مزاج را به آن نسبت داده‌اند. حکما در قدیم یک طبقه‌بندی در مورد اقلیم‌ها داشتند و کشورهای مجاور با استواتا قطب شمال یا جنوب را از اقلیم یک تا هفت شماره‌گذاری کرده و اصطلاح هفت اقلیم را به آن نسبت داده‌اند.
معیار سنجش مزاج هفت اقلیم
کشورهای مجاور با استوا یا مناطق حاره‌ای مزاج گرم و مرطوب دارند که هر چه از این مناطق دورتر شویم به تدریج از گرما و رطوبت هوا کاسته شده و بر میزان سردی و خشکی آن افزوده می‌شود. معمولا اقلیم‌های یک و دو گرم و شرجی، اقلیم‌های سه و چهار که نه به استوا و نه به قطب نزدیکند مثل ایران و بخش‌هایی از هند و چین و... میانه و معتدل و اقلیم‌های پنج تا هفت سرد و خشک هستند. به عقیده حکما، کشورهای واقع در اقلیم میانه بهترین گونه و جنس و کیفیت گیاهی و جانوری را داشته و انسان‌ها از نظر بدنی و جثه، اندامی متناسب و قوی و سالم دارند و از لحاظ هوش و حافظه و حرفه کشاورزی مطلوب‌ترین هستند. کشورهای اقلیم میانه فصول منظم دارند و فصول تقویمی و نجومی‌شان با یکدیگر منطبق و چهارگانه است. البته در هر کشوری نظیر ایران مناطقی با اقلیم‌های مختلف وجود دارد. تمایزاتی که در آب و هوای مناطق جنوبی و شمالی و غربی و شرقی کشورمان به چشم می‌خورد، ناشی از اقلیم‌های مختلفی است که در این مکان‌ها حکمفرماست و بر اساس نوع مزاج، افراد باید محل سکونت خود را از نظر اقلیم انتخاب کنند.
کدام مزاج در کدام اقلیم؟
مناطق کوهستانی، مزاج سرد و خشک دارند. سکونت در این اقلیم برای افراد با مزاج سرد و خشک طاقت‌فرساست و پرهیز از مصرف سردی‌ها و ترشیجات و استفاده از مواد غذایی با مزاج گرم و تر همچون روغن حیوانی، گوشت گوسفندی، مغزهای آجیلی، شیره میوه‌ها و خشکبار شیرین توصیه می‌شود. برای مزاج‌های سرد و خشک زندگی در اقلیم‌های جنوبی و شمالی کشور پیشنهاد می‌شود. در مناطق شمالی و جنوبی کشور در فصل بهار و تابستان مزاج غالب گرم و تر است و افراد با این مزاج دچار مشکلاتی می‌شوند و تدابیر خوراکی آن مصرف کمتر گرمی‌جات، پرهیز از شیرینی ‌ها و غذاهای سرخ کرده و کبابی و گوشتی است. برای افراد با مزاج گرم و تر مصرف سردی‌ها و سکونت در مناطق کوهستانی توصیه می‌شود. در کل در هر منطقه‌ای که سد و رودخانه و دریا وجود داشته باشد، رطوبت بالاست. مناطق شمالی کشور در فصول سرد سال مزاج سرد‌و‌تر پیدا می‌کند و می‌تواند برای مزاج‌های سرد و تر مشکل ساز باشد. بهترین مکان‌ها برای این افراد مناطق گرم و خشک به سمت مرکز و نزدیک جنوب کشور است. همین‌طور برای مزاج‌های گرم و خشک اقلیم‌های سرد‌و‌تر توصیه می‌شود. در واقع با شناخت مزاج بدنی و اقلیمی می‌توان به بهترین نتیجه برای انتخاب محل سکونت رسید.
بهترین اقلیم در ایران مربوط به مناطق نوار میانی کشوراز شرق به غرب است که فصول و آب و هوای معتدل داشته و با هر مزاجی سازگار است.
خانه شمالی یا جنوبی؟
جهت ساخت خانه و تعبیه در و پنجره‌های آن به سمت باد و آفتاب برای برخی مزاج‌ها امتیاز و برای تعدادی امتیاز محسوب نمی‌شود. خانه‌ها یا اتاق‌هایی که از جنوب آفتاب می‌گیرند، گرم‌تر و برای سرد مزاجان مطلوب‌تر است. در مقابل ساختمان‌های شمالی نور و آفتابگیری کمتری داشته و برای گرم مزاجان مناسب‌تر است.
بهترین خانه‌ها باید پنجره‌های رو به شرق داشته باشند، چون آفتاب صبحگاهی را دریافت و بهترین باد شرقی (صبا) را دارند. در مقابل پنجره‌های غربی آفتاب شدید و بادهای غربی (دبور) دارند که برای مزاج‌های سرد مطلوب است. پنجره‌های شمالی باد خنک و پنجره‌های جنوبی باد گرم دارند.
لزوم توجه به مزاج آب و باد و خاک
بادهای شمالی سرد و خشک، بادهای جنوبی گرم و تر و بادهای غربی و شرقی متعادل و بهترین آن باد شرقی است.
وجود کوه در برخی مناطق سبب تغییر مزاج و اقلیم منطقه می‌شود. کوه‌های شمالی جلوی سرما را گرفته و هوا را گرم و تر می‌کند و همین‌طور کوه‌های جنوبی جلوی گرما را گرفته و مزاج منطقه را سرد و خشک می‌کند. بر‌همین اساس پوشش و گونه گیاهی و جانوری منطقه هم تغییر می‌کند. در مکان‌هایی که احوالات افراد و کیفیت زندگی مطلوب است، اقلیم آن منطقه با مزاج فرد سازگار و منطبق است.
درخصوص مزاج آب‌های شور و شیرین و نوع خاک شنی و شوره‌زار لازم است بدانید مزاج رودخانه و سدهای آب شیرین در روز گرم و در شب سرد است، اما برعکس دریای شمال و جنوب که حاوی املاح بیشتری هستند، اختلاف دمای کمتری در روز و شب دارند. مصرف مواد غذایی مرطوب همچون ماست و دوغ و آب باید در مناطق مرطوب کمتر و در مناطق خشک بیشتر شود. هوای مناطق شوره‌زار مزاج گرم و مناطق شنی و بیابانی مزاج خشک دارد.

 

فاخره بهبهانی

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها