اگر اهل تفریحات تابستانی هستید، اما نمی خواهید خیلی خرج روی دستتان بماند، خواندن این گزارش را از دست ندهید

خوشگذرانی به وقت گرانی

هرچه در زمستان تا سر برمی‌گردانی شب شده است و دیگر رمقی برای کارهای جدید و حتی مانده از روز گذشته را نداری، روزهای بلند تابستان آن‌قدر هوا روشن می‌ماند که آدم رویش نمی‌شود به‌سادگی از آن بگذرد و کاری نکند. حالا چه‌کار کند؟ سفر؟ کلاس؟ رستوران؟ خرید؟ فهرست‌های پیشنهادی سرسام‌آور برای پر کردن اوقات فراغت آن‌قدر زیاد است که آدم در دو‌راهی سخت بین علاقه و هزینه‌ می‌ماند. اما خب این یک راهنمای تکراری برای پر کردن اوقات فراغت نیست؛ بلکه راهنمایی برای پر کردن اوقات فراغت با فیلتر در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و کم‌هزینه است؛ فیلتری که دایره انتخاب فعالیت‌های دلخواه تابستانه‌مان را قطعا برایمان راحت‌تر می‌کند. به نظر ما حتی اگر جیب‌تان پر پول هست هم باز بی‌گدار به آب نزنید و این فیلتر را برای علاقه‌مندی‌هایتان فعال کنید.
کد خبر: ۱۲۱۴۸۷۹

همسفر با شهرداری
یک جست‌وجوی کوتاه در اینترنت، یک‌عالم پیشنهاد تور تهران‌گردی (یا شهر خودتان‌گردی) برایتان می‌آورد که به نظر می‌رسد در مقایسه با وقتی که به صورت شخصی به این موزه‌ها و مکان‌ها و ... بروید، هزینه‌تان کمتر خواهد بود. می‌توانید یک روز از هفته‌تان را برای همراهی با این تورها انتخاب کنید و با هزینه‌ای معمولی، جاذبه‌های شهر را بگردید. مثلا یک روز بازدید از مسجد فخرالدوله، بازدید از کوشک فخرالدوله، خانه ظهیرالاسلام، خانه سعید نفیسی، کوچه میرزاده عشقی، موزه نقاشی پشت شیشه، خانه صادق هدایت، عمارت تاریخی کوشک و بازدید اختصاصی از خانه ارغوان، 65 هزار تومان هزینه برایتان دارد که به نظر برای یک گردش حسابی یکروزه، ارزشش را دارد.
به صرفه کتاب بخوانید و فیلم ببینید
فیلم دیدن و کتاب خواندن، همیشه جزو برنامه‌های ثابت برای پر کردن وقت‌های خالی است اما روش‌های خوبی برای به صرفه کردن این کتاب‌ها و فیلم‌ها وجود دارد. یعنی برای شروع کردن یک کتاب جدید، نیازی به خریدن یک کتاب ندارید؛ می‌توانید کتاب‌هایتان را به هم قرض بدهید یا در نهایت مشتری کتابخانه‌های محلی‌تان شوید. این‌طوری هم به کتابخانه رفت و آمد دارید و احتمالا دوست‌های کتابخوان جدیدی پیدا می‌کنید، هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کرده‌اید و در‌ازای خرید یک کتاب 80 هزار تومانی، با ده یا 20 هزار تومان (یا حتی کمتر) آن را قرض می‌گیرید و می‌خوانید. فیلم هم از این ماجرا استثنا نیست و راه‌های مختلفی برای بیشتر فیلم دیدن و کمتر پول دادن وجود دارد؛ استفاده از برنامه‌های اینترنتی تماشای آنلاین فیلم، فیلم گرفتن از دوستان و دانلودهای قانونی فیلم‌ها از سایت‌های اختصاصی خود آن فیلم، تعدادی از این روش‌هاست که روزهای بلند تابستانی را برایتان دلچسب خواهد کرد.
در خانه بمان
همیشه هم جواب جمله حوصله‌ام سر رفته، بپوش بریم بیرون، نیست. طبیعی است که بیرون از خانه هزینه‌‌هایی هرچند کم دارد که فعالیت‌های داخل خانه ندارد. پس برای خودتان و بچه‌هایتان فعالیت‌سازی کنید و فهرستی از تفریحات و فعالیت‌های خانگی برای خودتان ردیف کنید. بازی کردن، قصه‌گویی، اجرای نمایشنامه‌، درست کردن کاردستی، نقاشی، مشاعره، خواندن و نوشتن، ورزش، آشپزی، رسیدگی به گیاهان و ... فعالیت‌هایی است که می‌توانید متناسب با فضای خانه و سن و سالتان آن را انتخاب کنید و چند ساعتی خودتان و البته بچه‌های کوچک خانه را سرگرم کنید.
مهارت را بچسب
حیف است که این تابستان بگذرد و مهارت جدیدی نسبت به سال گذشته پیدا نکرده باشیم. حالا که وقتمان از بقیه روزهای سال خالی‌تر است، فکر چیزی باشیم که مدت‌ها دوست داشتیم آن را بلد باشیم و تا حالا پیش نیامده بود. کلاس رفتن یک راه بی‌دردسر ماجرا و البته تا حدودی هزینه‌بر است که خب زودتر از بقیه راه‌ها هم به نتیجه می‌رسد؛ اما موارد دیگری هم مثل جست‌وجوی مفصل در اینترنت و بعد از آن هم خریدن سی‌دی‌های آموزشی راه‌های دوم و سوم مهارت‌آموزی است که شاید کمی سخت‌تر و البته‌ زمانبر باشند اما هزینه کمتری دارند. با یاد گرفتن و نجاری و خیاطی و ... در آخر کار هم سرتان را بالا می‌گیرید و از تابستان مفید و البته هیجان‌انگیزتان برای همه تعریف می‌کنید.
کار کنیم
مرد و زن و بچه هم ندارد. می‌توانیم در خانه کاری را که در توانمان و البته باب میل‌مان است، انجام بدهیم و اتفاقا از آن کسب درآمد هم داشته باشیم. اگر زبان‌مان خوب است می‌توانیم به برخی انتشاراتی‌ها زنگ بزنیم و سفارش کار ترجمه بگیریم، ویراستاری انجام بدهیم، با بچه‌ها بنشینیم و کاردستی بسازیم و آن را به دوست و آشنا بفروشیم. بهتر است که همین اول تابستانی، بگردیم و ببینم که خودمان و خانواده‌مان در مجموع و در کنار هم چه هنرها و توانایی‌هایی داریم که هم از انجام دادنش لذت می‌بریم و اوقات فراغت‌مان را با آن سپری می‌کنیم و هم می‌توانیم درآمدی هرچقدر کم از آن به دست بیاوریم که شیرینی انجامش را برایمان دوچندان کند.
قید کلاس را نزن
نمی‌توان گفت که به خاطر هزینه‌های نسبتا بالای کلاس‌های تابستانی، به طور کلی قید آن را بزنیم و بی‌خیالش شویم. کلاس‌های تابستانی هم مثل ماجرای مدرسه‌های غیرانتفاعی و دولتی است؛ انواع و اقسام متفاوتی دارد که می‌شود تحقیق کرد، مقایسه کرد و در نهایت آن کلاس بهتر و به‌صرفه‌تر را انتخاب کرد. سراهای محله و فرهنگسراهای شهرداری، کلاس‌های متنوعی در حوزه‌های تفریحی، ورزشی، هنری و آموزشی برگزار می‌کنند که طبیعتا هزینه‌هایشان تفاوت محسوسی با دیگر کلاس‌های خصوصی دارند. البته قرار نیست هرکدام که ارزان‌تر از همه بود را انتخاب کنیم. قرار است ارزان‌ترها را گلچین و بعد بین آنها مقایسه و گزینه بهتر را انتخاب کنیم. ضمن این‌که کلاس‌های آنلاین هم تا حد زیادی هزینه خود کلاس و البته رفت و آمد را کاهش می‌دهد و در نهایت شما آن هنر یا حرفه را یاد گرفته‌اید.
بساط پیک‌نیک را بچین
نگاهمان این نیست که به رستوران نرویم و به جایش خودمان غذا بپزیم؛ اتفاقا کاملا برعکس است. قرار است در روزهایی که بی‌حوصله هستیم و آمادگی رستوران رفتن نداریم و می‌خواهیم یک شام سبک را در خانه و احتمالا پای تلویزیون بخوریم، همان شام سبک را برداریم و به فضای سرسبز و دلنشین نزدیک خانه برویم و آنجا شام بخوریم. در واقع یک روال تکراری را به یک تفریح تابستانه قشنگ تبدیل کرده‌ایم؛ آن‌هم بدون هیچ هزینه‌ای.
دستش را بگیر
فعالیت‌های خیرخواهانه انجام بدهید. این‌طور که بسیاری از روان‌شناسان می‌گویند، انسان زمانی احساس خوشبختی می‌کند که احساس رضایت درونی از خودش داشته باشد. انجام فعالیت‌های خیرخواهانه به هر شکل و نحوی، این احساس رضایت را در شما زیاد می‌کند و در نهایت شما احساس خوشبختی می‌کنید. ذهن‌تان را هم از این‌که کاش پول زیادی داشتم و می‌توانستم به فلان دوست یا فلان نیازمند کمک کنم بیرون بیاورید. کمک کردن به یک آشنا در رسیدن به هدفش هم می‌تواند همان کار خیری باشد که در این تابستان می‌توانید انجام بدهید. پس به نوعش خیلی فکر کنید و یک خوبش را انتخاب کنید.
عضویت در گروه‌های کوهنوردی
برای استفاده از طبیعت با هزینه‌ای اندک می‌توان به این شکل عمل کرد‌ که ‌برای تهیه لوازم اولیه هزینه می‌کنید و بعد از آن دیگر همراه ثابت یک تیم کوهنوردی خانوادگی در آخر هفته‌هایتان هستید. همه هزینه چنین حرکتی هم یک جفت کفش خوب برای کوهنوردی و یک کوله با خوراکی‌های دلخواه‌تان است که تقریبا مصداق یک‌بار هزینه برای چندین بار استفاده هستند. به نظر می‌رسد که کوهنوردی در هر جمعه تابستان، دستاوردی خوبی برای فصل فراغت‌تان باشد.
جمعی تفریح کنید
خیلی از مراکز و موسسات هستند که برای افرادی که به صورت گروهی به آنجا مراجعه می‌کنند، خدمات ویژه‌ای دارند. مثلا به ازای هر چهار نفر مراجعه‌کننده، نفر پنجم به طور رایگان پذیرفته می‌شود. غیر از آن هم خیلی از رستوران‌ها، بن‌ها و تخفیفات خوبی در سایت‌های مختلف ارائه می‌کنند که می‌توانید از بین آنها رستوران مورد نظرتان را انتخاب کنید و دسته‌جمعی بروید و هزینه‌هایتان را نصف کنید. از طرف دیگر، اگر هزینه اجاره یک شب سالن ورزشی یا زمین فوتبال بین یک تیم ده‌یا 20 نفره تقسیم شود، مبلغ پرداختی برای یک نفر، مبلغ ناچیزی خواهد بود. به نظر که خیلی هیجان‌انگیز و در عین حال مقتصدانه است.
معاشرت کنید
ملاقات با دوستان یکی از هیجان‌انگیزترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. در واقع ارتباطات اجتماعی و رفت و آمدهای دوستانه و البته خانوادگی، همیشه برای همه و برای بچه‌دارها توصیه شده است. شب‌های بلند زمستان و روزهای کوتاه تابستان هم ندارد؛ البته که این روزهای بلند، فرصت بهتری است که وقت بیشتری را در کنار هم بگذرانیم و بیشتر از قبل با هم بگوییم و بخندیم و از حال و هوایمان برای هم بگوییم. خرجش هم می‌تواند یک شربت خنک و نهایت دو قلم میوه تابستانی باشد. هرچه این دورهم‌نشینی‌ها و برنامه‌های‌ گروهی ساده‌تر باشد، رغبت آدم‌ها به رفت و آمد بیشتر است و کسی در سختی نمی‌افتد. فرصت معاشرت با آدم‌های خوب را از خود و از بچه‌هایتان دریغ نکنید.
سفر بروید
سفر رفتن هم راه و روش دارد؛ آنقدر که هم خوش بگذرد و هم موقع برگشت، موجودی‌تان صفر نشده باشد و خوشی سفر را برایتان تلخ نکند. به نظر می‌رسد که یک سفر دو روزه آخر هفته‌ای، با انتخاب یک اقامتگاه بوم‌گردی به جای هتل‌های مجلل، سفری کم‌هزینه و البته متفاوت را برایتان فراهم کند. اصلا هم فکرش را نکنید که قرار است با جیب خالی به سفر بروید. یادتان نرود که همیشه باید آنقدری پول همراهتان باشد که به قول بزرگی، اگر دستتان خورد و کوزه‌ای شکست، بی‌چاره نمانید.

نرگس خانعلی‌زاده
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها