شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن با اعلام پایان رسمی نشست جی ۲۰، ولیعهد سعودی را به عنوان رئیس دور آتی در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد.
کد خبر: ۱۲۱۴۵۷۷

به گزارش تسنیم، اجلاس سران گروه ۲۰ از روز جمعه در اوساکای ژاپن شروع شده بود. این اجلاس بیشتر به نمایشی کم‌فروغ برای گرد هم آوردن کشورهای قدرتمند صنعتی شباهت داشت تا نشستی که نتیجه‌ای روشن و مشترک از آن حاصل شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل انزوای سیاست‌های کشورش مجبور بود دراین اجلاس نقش دلقک‌ها را بازی کرده و پیوسته به دیگران باج بدهد.
یکی از این موارد تشکر و قدردانی دونالد ترامپ از محمد‌بن سلمان، ولیعهد سعودی بود که در مساله قتل جمال خاشقچی پرونده‌اش جهانی شد. ترامپ در دیدار با بن‌سلمان گفت: برای من مایه افتخار است که در کنار ولیعهد عربستان باشم. او دوست من است، مردی است که واقعا طی پنج سال گذشته در ارتباط با اصلاحات در عربستان کارهایی را انجام داده است. رئیس‌جمهور آمریکا از عربستان به‌خاطر خرید تجهیزات نظامی قدردانی کرد و درعین حال سؤال‌های مکرر پیرامون قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی را نادیده گرفت.
یک مورد دیگر دیدار غیرمنتظره پوتین و ترامپ بود که در آن ترامپ به شوخی و خنده تلاش کرد خود را به رهبر روسیه نزدیک کند. ترامپ درهمان ابتدای گفت‌وگویش با پوتین به شوخی گفت: در انتخابات ما دخالت نکنید! سپس نیز اعلام کرد روسیه و آمریکا درباره مشکلات احتمالی تجاری و مسائل نظامی و کاهش تسلیحات با هم گفت‌وگو خواهند کرد. این در حالی بود که پیشتر ترامپ از افزایش تسلیحات و تشدید تنش‌ها بین آمریکا و روسیه خبر می‌داد. گفت‌وگوهای میان ترامپ و مرکل نیز سوژه رسانه‌ها شده بود، زیرا در حالی که دونالد ترامپ به طور مبالغه‌آمیز از آنگلا مرکل استقبال می‌کرد و او را زنی بی‌نظیر می‌خواند، صدراعظم آلمان در ابتدا او را حتی نگاه هم نکرد.
دیدار با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز سوژه مهمی برای رسانه‌ها بود. دونالد ترامپ که پیش از این بر طبل جنگ تجاری با چین می‌کوبید و هر روز تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت‌های چینی اعمال می‌کرد در این نشست کاملا نرم شده بود و به این افتخار می‌کرد که توانسته است دور تازه‌ای از گفت‌وگوهای تجاری را شکل بدهد. درهمین رابطه رسانه‌های دولتی چین گزارش دادند ترامپ با تاخیر اعمال هر گونه تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی در دوره احیای مذاکرات موافقت کرده است. ترامپ پس از نشست با همتای چینی خود گفت: ما درباره موارد زیادی گفت‌وگو کردیم و حالا به مسیر خود بازگشتیم. خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد. نشست خوبی داشتیم. چین و آمریکا بیش از تقریبا یک سال است جنگ تجاری علیه همدیگر را شروع کرده‌اند. این جنگ در اوایل ماه قبل با اتهام آمریکا به پکن در نقض تعهداتش برای ایجاد تغییرات زیربنایی در اقدامات اقتصادی شدیدتر شد. در پایان این نشست نیز 19 کشور شرکت‌کننده به‌رغم تمایل آمریکا تعهد خود را نسبت به توافق آب و هوایی پاریس اعلام کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها