گاهی بازی‌های رایانه‌ای را موجب اجتماع‌گریزی، اضافه‌وزن یا افسردگی می‌دانند، اما محققان از راه تحقیق به این نتیجه رسیده‌اند که بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند تغییرات مثبتی در ما ایجاد کرده و ذهن و بدنمان را تقویت کنند.
کد خبر: ۱۲۱۴۳۷۹

بازی می‌تواند به تقویت مهارت‌های فیزیکی کمک کند. تشخیص داده شده که کودکان پیش‌دبستانی‌ای که به بازی‌های تعاملی - مانند آنچه روی wii منتشر شده - مشغول می‌شوند، مهارت‌های حرکتی بهتری را به نمایش می‌گذارند و قادرند در شوت کردن، گرفتن توپ و پرتاب آن بهتر از کودکانی عمل کنند که اهل بازی‌های رایانه‌ای نیستند. در یک بررسی دیگر روی جراحانی که در بوستون کار ریزجراحی انجام می‌دهند، دیده شد آنهایی که بازی می‌کنند از دیگران 27 درصد سریع‌تر عمل کرده و 37 درصد کمتر دچار خطا می‌شوند. بازی کردن، مهارت دیداری را هم بهبود می‌دهد؛ به‌خصوص در زمینه تشخیص طیف‌های خاکستری که واقعا می‌تواند در رانندگی در شب، هدایت هواپیما و خواندن عکس‌های اشعه ایکس کمک کند.
بازی‌ها به کارکردهای مختلف مغز مانند تصمیم‌گیری نیز کمک می‌کنند. کسانی که بازی اکشن را تجربه می‌کنند، 25درصد سریع‌تر از دیگران با همان میزان دقت تصمیم‌گیری می‌کنند. همچنین تحقیقات نشان داده گیمرها می‌توانند شش بار در ثانیه تصمیم گرفته و طبق آن عمل کنند که این چهار برابر سریع‌تر از اکثر افراد است. در یک بررسی دیگر از سوی محققان دانشگاه روچستر نیویورک، مشاهده شد گیمرهای باتجربه قادرند بدون گیج شدن، همزمان به شش چیز توجه کنند؛ در حالی که میزان عادی برای اکثریت، چهار چیز است. بازی می‌تواند در درمان اختلالات روانی هم موثر باشد. در دانشگاه اوکلند در نیوزیلند، محققان از 94 فرد جوان مبتلا به افسردگی خواستند بازی سه‌بعدی فانتزی‌ای به نام SPARX را بازی کنند و در موارد متعددی، علائم افسردگی بیش از میزان معمول در درمان‌های عادی کاهش یافت. تیم تحقیقاتی دیگری در دانشگاه آکسفورد به این نتیجه رسیده که پرداختن به بازی تتریس پس از یک تجربه بسیار ناگوار – در تحقیق صورت گرفته، تصاویری دلخراش از جراحت و مرگ استفاده شد – می‌تواند مانع از یادآوری‌های ناخوشایند شود!
البته تاثیرات ناشی از بازی همیشه مثبت نیست. محققان دانشگاه ایندیانا، اسکن‌های مغزی از مردان جوان گرفتند و به این نتیجه رسیدند که بازی‌های خشن می‌تواند حتی پس از یک هفته عملکرد مغز را تغییر دهد و با اثرگذاری روی بخشی از مغز که بر کنترل احساس اثر می‌گذارد، موجب رفتارهای پرخاشگرانه‌ای در فرد بشود.
منبع:‌ Britishcouncil.org

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها