جزئیات محرومیت 5 ساله کفاشیان و ترابیان از فوتبال

79 هزار دلار ایران کجاست؟!

یکی از جنجالی‌ترین رای‌های تاریخ فوتبال درباره علی کفاشیان و عباس ترابیان از سوی کمیته اخلاق صادر شد. این کمیته رئیس سابق فدراسیون و همین‌طور سرپرست سابق کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال را به‌دلیل ناپدید شدن 79 هزار دلار محکوم به پنج سال محرومیت از فوتبال کرد. علی کفاشیان همچنین جریمه نقدی شد. هرچند فدراسیون فوتبال روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد حکم کمیته اخلاق قطعی نیست و بعد از تایید استیناف می‌توان به صورت قطعی درباره آن حرف زد، ولی به نوعی کار از کار گذشته بود. رسانه‌ها محرومیت پنج ساله این دو را به عنوان تیتر یک خود برگزیدند. خیلی‌ها ماجرا را باز کردند و کلا دو روایت در این باره وجود داشت. روایت اول این بود که در سال 2014 مبلغ 316 هزار دلار از پول حق پخش مقدماتی جام‌جهانی گم شده است. این روایت حکایت از آن داشت که ابتدا عباس ترابیان رئیس سابق کمیته بین‌المللی در ایمیلی به شرکت «ام پی سیلوا» حسابی را برای انتقال پول معرفی می‌کند ولی دو روز بعد از ایمیل او حساب جدیدی برای این شرکت ارسال می‌شود. می‌گویند ترابیان ادعا کرده ایمیلش هک شده است و هرگز چنین چیزی را برای شرکت ایتالیایی نفرستاده است. روایت دوم اما متفاوت است. آن را خود عباس ترابیان تعریف می‌کند. او در این باره به جام‌جم توضیح می‌دهد: «اصلا بحث هک ایمیل نبود. از ما در آن ماجرا کلاهبرداری شد. با جعل اسناد هم این کار را کردند.» او در این باره به سوالات جام‌جم جواب می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۱۴۳۱۰

برایمان توضیح دهید که کلا ماجرای ایمیل‌ها و ناپدید شدن پول چیست؟
ببینید، ماجرا از این قرار بود که در سال 2014 ما با این شرکت ام پی سیلوا قراردادی امضا کردیم برای حق پخش تلویزیونی. آنها برای پرداخت پول از ما درخواست حساب کردند. در آن زمان ما حسابی در امارات داشتیم که پول‌هایمان به آنجا می‌رفت. در نامه‌ای که نوشتم و به تایید رئیس فدراسیون فوتبال هم رسید، شماره حساب خود را در اختیار این شرکت قرار دادیم. بعد این شرکت نامه‌ای برای ما ارسال کرد که اگر می‌شود پول را به دلار ندهیم و به درهم واریز شود. برای ما هم که فرقی نداشت. من این موضوع را با آقای کفاشیان مطرح کردم. ایشان هم گفتند ایرادی ندارد. ما نامه دیگری ارسال کردیم که مشکلی نیست و پول را واریز کنید. بعد از مدتی که پیگیر شدیم آنها نامه‌ای زدند که ما پول را به حساب شما پرداخت کرده‌ایم، در همان بار اول. ما گفتیم مگر ممکن است؟ پول به حساب ما نیامده است. مدرک و سند فرستادیم.
چه اتفاقی افتاد؟
ما وقتی این حرف را زدیم، آنها یک سند جعل شده از پرداخت پول برای ما فرستادند. از طریق ای.اف.سی و فیفا هم پیگیری کردیم. بعد از مدتی ای.اف.سی به آقای کفاشیان نامه زد که این شرکت ظاهرا تخلفات مالی داشته و شما هم اگر می‌توانید به ما اطلاعاتی دهید که آقای کفاشیان گفتند قبلا گفته بودیم اینها پول ما را هم برده‌اند.
رقم دقیقا چقدر بوده؟ یکی می‌گوید 79 هزار دلار یکی می‌گوید 316 هزار دلار.
رقمی که باید به ما می‌پرداختند و ناپدید شد 79 هزار دلار بود، ولی رقم قراردادی که امضا کردیم 316 هزار دلار بود.
مابقی پول چه شد؟
وقتی آنها در بازی اول این کار را کردند آقای کفاشیان رئیس‌فدراسیون فوتبال در نامه‌ای به آنها نوشتند شما صادق نیستید و چنین رفتاری با ما کرده اید و به همین خاطر قرارداد فسخ است.
خب شما با شرکت دیگری قرارداد بستید؟
نه شرکتی نبود که بخواهیم با آن قرارداد ببندیم.
یعنی حق پخش را با شرکت دیگری نبستید؟!
نه، شرکتی نبود که بخواهد بخرد.
یعنی بقیه پول هم رفت.
ما نمی‌توانستیم بعد از کاری که شرکت سیلوا کرد دوباره با آنها همکاری‌مان را ادامه دهیم.
فدراسیون ضرر زیادی دید. شاید اگر قرارداد را با شرکت دیگری می‌بستید این داستان‌ها اتفاق نمی‌افتاد.
این حرفی است که کمیته اخلاق هم می‌زند، ولی ما گفتیم واقعا در آن شرایط نتوانستیم شرکت دیگری پیدا کنیم. اما نکته ‌این است برای این کمیته مسجل شد نقشی در ناپدید شدن پول نداشتیم. تمام مدارک را به فدراسیون فوتبال ارائه کردیم. شرکت سیلوا بود که با جعل سند پول را برداشت. حتی ما در نامه‌ای به آنها گفتیم مگر نمی‌گویید پول را واریز کرده‌اید؟ به همان بانک تان نامه‌ای بزنید که پول اشتباه رفته و آن را دوباره برگردانید. این کار را نکردند. چنین رفتاری یعنی چه؟ یعنی مشخص است کلاهبرداری کرده‌اند. شرکتی هم که پول به حسابش رفته بود متعلق به همین شرکت سیلوا بود. ما اقدامات بین‌المللی هم انجام دادیم ولی متاسفانه به نتیجه‌ای نرسیدیم.
پرونده ابهام زیادی دارد.
اتفاقا موضوع روشن است. ما همه چیز را روی سند و مدرک می‌گوییم. تمام اسناد هم در اختیار کمیته اخلاق قرار گرفته است. در رای صادره هم اگر دقت کنید نوشته نشده ما پول را برداشته‌ایم بلکه به خاطر مدیریت این محرومیت را در نظر گرفته‌اند. فعلا هم نمی‌خواهیم اسناد را رو کنیم تا زمانی که به هر حال کمیته استیناف رای نهایی را درباره پرونده صادر کند. ما منتظر هستیم. بیانیه فدراسیون فوتبال را هم که دیدید. آنها هم نوشتند رای نهایی نیست و باید به کمیته استیناف ببرد. قطعا هر زمان رای نهایی اعلام شد خیلی شفاف و روشن درباره پرونده حرف می‌زنیم و اسناد ومدارک را در اختیار همه قرار خواهیم داد.

سعید اکبری

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها