پاسخ دندان‌شکن روسیه به آمریکا و اسرائیل موجب شکست نشست قدس شد

مسکو زیــر میــز زد

روز دوشنبه گذشته، پس از ماه‌ها تبلیغات و شایعه پراکنی‌های متعدد در رسانه‌های اسرائیلی و سعودی، نشست امنیتی و سه‌جانبه مقامات اسرائیل، روسیه و آمریکا با محوریت تحولات سوریه و تاثیر ایران در منطقه در قدس غربی برگزار شد. به گفته رسانه‌های صهیونیستی - عربی قرار بود در این نشست، ایران به عنوان تهدیدی برای منطقه و آینده سوریه معرفی شود و روسیه را تشویق کنند با فشار‌های خود به حضور ایران در سوریه پایان دهد؛ اما برعکس این تصورات واهی، دولت روسیه با دفاع تمام قد خود از منافع ایران در سوریه و ضرورت حضور در این کشور بدخواهان را ناکام گذاشت .
کد خبر: ۱۲۱۴۲۷۴

در این نشست که به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر درحالت تعلیق رژیم صهیونیستی برگزار شد، علاوه بر نیکلای پاتروشف، مشاور امنیت ملی روسیه جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و میر بن شابات همتای اسرائیلی وی نیز حضور داشتند. به گزارش اسکای نیوز، نتانیاهو در این نشست عنوان کرد: ما برای خارج کردن نیروهای خارجی که پس از سال ۲۰۱۱ وارد سوریه شده‌اند، هماهنگی خواهیم کرد. وی مدعی شد: اصول خوبی برای همکاری میان سه طرف وجود دارد. ما خواهان دستیابی به ساز و کار مشترکی برای تحکیم امنیت در خاورمیانه هستیم. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد، روسیه، اسرائیل و آمریکا خواهان صلح سوریه هستند و خروج تمام نیروهای خارجی به نفع این سه طرف و خود سوریه خواهد بود. وی اذعان کرد: اسرائیل صدها بار به اهدافی در سوریه برای ممانعت از موقعیت‌یابی نظامی ایران در این کشور حمله کرده و باز هم به این حملات ادامه خواهد داد. اسرائیل صدها بار مانع انتقال سلاح به حزب‌ا... لبنان یا ایجاد جبهه‌ای دوم در شمال علیه خود در ارتفاعات جولان شده است.
وی افزود، روابط اسرائیل با آمریکا تحت رهبری دونالد ترامپ به مراتب بالایی رسیده، از طرفی اسرائیل از روابط قوی با روسیه که در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر شده، خرسند است.
جان بولتون نیز در این نشست از فرصت استفاده کرده و به جای پرداختن به محتوا و دستور کار نشست یاد شده علیه ایران دست به تبلیغاتی توخالی زد و گفت: ایران شاخه‌هایی دارد که امنیت منطقه را تهدید می‌کنند. ایران از حزب‌ا... لبنان و بشار اسد و دیگر گروه‌های شیعه در منطقه حمایت می‌کند و اقتصاد ایران در حال فروپاشی است. نتانیاهو و بولتن هردو انتظار داشتند نیکلای پاتروشف، مشاور امنیت ملی روسیه هم با آن دو همراه شده و فعالیت‌های ایران را در منطقه محکوم کند، اما وی برعکس به دفاع از حضور ایران در سوریه برخاست و گفت: ما روابط دوستانه‌ای با ایران داریم و ایران متحد نزدیک ماست.
ایران متحد ماست
روزنامه اینترنتی وزگلیاد روسیه در تحلیلی پیرامون محتوای نشست قدس نوشت: اقدامات تحریک‌آمیز علیه ایران، آمریکا را به بن‌بست کشانده است و افزایش اعمال فشارها و ادامه تهدیدات، از جمله تهدید نظامی، نتوانسته در عرصه بین‌المللی به نفع واشنگتن تمام شود یا ایران را به زانو درآورد. در چنین شرایطی روسیه نیز ظاهرا انتخاب خود را کرده و از زبان نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت خود به آمریکا گوشزد کرده که ایران متحد مسکو در منطقه به‌شمار می‌رود و واشنگتن باید از اقدامات تحریک‌آمیز علیه تهران دست بردارد. روسیه هرگونه تلاش برای معرفی ایران به عنوان اصلی‌ترین تهدید امنیتی و به‌خصوص قرار دادن این کشور در کنار گروه تروریستی داعش را برای مسکو غیرقابل‌قبول ارزیابی کرد. به‌نوشته این روزنامه، پیش از این مقامات مسکو به‌طور دقیق هرگز از ایران به‌عنوان متحد خود نام نبرده بودند و صرفا گفته می‌شد که ایران و روسیه همکاری نزدیکی در سوریه دارند.
پاتروشف پیش از شرکت در نشست قدس نیز گفته بود، ایران به دعوت دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارد و در مقابله با تروریسم مشارکت فعال دارد و بدیهی است ما باید به منافع ایران توجه کنیم، زیرا این کشور منابع قابل‌توجهی صرف کرده و به موفقیت‌هایی در این منطقه (سوریه) دست یافته است. وی افزوده بود: در دیدار آینده سه‌جانبه روسیه، آمریکا، اسرائیل، منافع ایران را در نظر خواهد گرفت و دیدگاه‌های تهران را به اطلاع طرف‌های آمریکایی و اسرائیلی خواهد رسانید.
سایه ایران بر نشست قدس
هرچند از قبل نخست‌وزیر اسرائیل گفته بود موضوع ایران در اولویت گفت‌وگوهای قدس خواهد بود، اما در مقابل پاتروشف تأکید کرد، سوریه در دستورکار آنهاست. این مسأله مورد توجه رسانه‌های اسرائیلی نیز قرار گرفت؛ به طوری که در تحلیل آن نوشتند: «در حالی که نتانیاهو از وجود تهدید فوری و ترس از حضور ایران در سوریه صحبت می‌کند، پاتروشف فقط درباره جنگ با تروریست‌ها در سوریه سخن گفت و حتی یک کلمه هم درباره ایران حرف نزد.»
به گفته کارشناسان، دلیل موضعگیری‌های روشن و شفاف دبیر شورای امنیت ملی روسیه در این بودکه چند روز پیش از برگزاری نشست قدس، علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران در مسکو با او دیدار داشت‌.
به نظر می‌رسد تاکید ایران بر حضور خود در سوریه و نیز هماهنگی‌های به عمل آمده با طرف روسی موجب شده تا دبیر شورای امنیت ملی روسیه بتواند در بیت‌المقدس موضع روشن و قاطعی علیه زیاده‌خواهی‌های صهیونیست‌ها بگیرند‌. هفته گذشته وقتی یکی از رسانه‌های روسیه از کنستانتین کاساچوف، رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه درباره دستور‌کار نشست قدس پرسید او گفت بعید است مسکو به سازشی درباره کاهش نفوذ ایران در سوریه دست بزند. تنها ممکن است در این نشست توافقاتی بین آمریکا و روسیه درباره اقدامات لازم برای بهبود اوضاع در سوریه حاصل شود‌. در همین رابطه نیکیتا اسماگین، کارشناس شورای امور بین‌الملل روسیه نیز یادآور شد این نشست نتیجه مهمی نخواهد داشت، زیرا طرف ایرانی که امروزه بانفوذترین کشور در سوریه محسوب می‌شود در آن حضور ندارد . بدون ایران مشکلات در سوریه قابل حل شدن نیست.

توهماتی که تحقق نیافت

پیش از برگزاری این نشست بارها رسانه‌های اسرائیلی و سعودی به دستور کار این نشست پرداخته و با خیال‌پردازی‌های خود گفتند قرار است آمریکا در این نشست دولت بشار اسد را به رسمیت بشناسد و از سوی دیگر بخشی از تحریم‌ها علیه روسیه را لغو کند به این امید که در مقابل روسیه نیز به ایران فشار آورد تا نیروهایش را از سوریه خارج کند‌. این رسانه‌ها درمجموع چنین وانمود می‌کردند که قرار است به‌زودی معامله بزرگی بر سر ایران در بیت‌المقدس زیر نظر اسرائیل صورت بگیرد که به موجب آن روابط اسرائیل و آمریکا با روسیه گرم‌تر شده و در مقابل روسیه حاضر شود به ایران پشت کرده یا دولت سوریه را از نفوذ ایران دور نگه دارد. این درحالی است که مقامات سیاسی کشور ما بارها تاکید کرده‌اند حضور ایران در سوریه به درخواست رسمی دولت سوریه و با هدف مبارزه با گروه‌های تکفیری تروریستی نظیر داعش و جبهه النصره بوده است و هرگاه دولت سوریه نیازی به حضور نیروهای ایرانی نداشته باشد و آن را به صراحت اعلام کند، ایران هیچ‌گونه چشمداشتی به خاک سوریه نداشته و ماموریت خود را در این کشور تمام شده تلقی خواهد کرد‌. نکته جالب توجه این‌که در نشست قدس هیچ‌کدام از این تصورات و شایعات تحقق پیدا نکرد و هرگز حرفی در‌باره تحریم‌های روسیه یا به رسمیت شناختن دولت بشار اسد مطرح نشد.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها