کد خبر: ۱۲۱۳۹۹۲
مراقبت بعد از کاشت مو: مراقبت از موهای جدید و ناحیه اهدا کننده مو

کاشت مو و کاشت ابروی طبیعی فرآیندی است که در آن جراح پوست، مو را از سایر نواحی به ناحیه‌ای از سر که دچار تاسی شده منتقل می‌کند.

جراح معمولاً مو را از پشت یا پهلوی سر به جلو یا فرق سر انتقال می‌دهد. کاشت مو معمولاً در مطب پزشک و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

جراحی ترمیم مو فرآیندی پیچیده است که در آن نتیجه مطلوب هم به تیم پزشک ترمیم مو و هم پایبندی بیمار به دستورالعمل‌های پسادرمانی بستگی دارد.

انتظارات و بهبودی

  • هفته اول ریکاوری پس از کاشت مو همانند ریکاوری بعد از کاشت ریش و سبیل ممکن است کمی ورم و تا حدی ناراحتی تجربه کنید. این علائم کاملاً طبیعی و قابل پیش بینی هستند. پزشک برایتان قرص مسکن تجویز خواهد کرد تا اگر نیازی به مصرف آنها بود بتوانید به راحتی از این مرحله عبور کنید.
    در حقیقت، اکثر بیماران نیازی به مصرف مسکن در این مرحله پیدا نمی‌کنند، هرچند باید در زمان لزوم، دارو در اختیار بیمار وجود داشته باشد. اندکی پوسته پوسته شدن در ناحیه دریافت مو دور از انتظار نبوده و کامل نرمال و قابل پیش بینی است. اگر به دقت از دستورالعمل‌های پسادرمانی پیروی کنید، این علائم در عرض یک هفته فروکش خواهد کرد.
  • هفته دوم پس از کاشت مو پوست کف سر در ناحیه دریافت مو اندکی "قرمز" خواهد بود، هم در ناحیه دریافت کننده و هم ناحیه اهدا کننده، شبیه به زمانی که پوست آفتاب سوخته می‌شود.
    شاید ناحیه اهدا کننده ظاهری شبیه به زمان شروع بیماری داشته باشته باشد، ولی در حقیقت اینطور نیست. تارهای مویی که کاشته شده، سعی می‌کنند راه خود را به بیرون باز کنند، در همین حین فولیکول‌ها صحیح و سالم هستند و موهای جدیدی را رشد خواهند داد.
    ناحیه اهدا کننده ممکن است اندکی پوسته پوسته شود ولی موی تراشیده با سرعت رشد کرده و ناحیه اهدا کننده با مو پوشیده خواهد شد. بنابراین، ناحیه اهدا کننده با چشم غیر مسلح کاملاً طبیعی به نظر خواهد رسید.
  • در هفته سوم بعد از کاشت مو ممکن است کمی بی‌نظمی در طول مو و همچنین حجم موهایتان ببینید. این پدیده ناشی از شروع شدن "فاز ریزش مو" است، که پس از تقریباً هر عمل کاشت مو فارغ از محل انجام آن رخ می‌دهد، و برای حدود دو هفته بعد نیز ادامه خواهد یافت.
    ناحیه اهدا کننده حتی در صورت بررسی از نزدیک نیز کاملاً نرمال به نظر می‌رسد.
    یک ماه پس از گذشت کاشت مو، زمانی است که بیشترین سوالات برایتان پیش خواهد آمد، زیرا ناحیه دریافت کننده مو هنوز اندکی رنگ آفتاب سوخته دارد و با ریختن موها، بنظر می‌رسد که انگار هیچ مویی کاشته نشده و کاشت مو ناموفق بوده است.
    هرچند، در همین زمان است که رشد موهای جدید آغاز شده و باید صبور باشید.
  • دو الی سه ماه پس از کاشت مو ممکن است اندکی رشد اولیه مو ببینید، ولی پیشرفت‌های زیبایی شناختی در چند ماه آینده بروز خواهد کرد.
    زمان متوسط رشد موهای جدید سه تا چهار ماه است.
  • چهار تا شش ماه پس از ماشت مو کاملاً متوجه تفاوت خواهید شد. افزایش قابل توجهی در رشد موها و ظاهر کلی خود خواهید دید، هرچند ریکاوری پس از کاشت مو در این مرحله به اتمام نمی‍رسد. پیشرفت‌های بیشتری در ماه‌های آینده بدست خواهد آمد، که گزینه‌های بیشتری را برای مدل مویتان در اختیار خواهید داشت و همچنین ظاهری جوانتر به شما خواهد داد.
  • هفت تا نه ماه پس از کاشت مو در کلینیک زیبایی تمام مویی که کاشته شده رشد کرده‌اند، ولی باز هم وضع بهتر خواهد شد.
  • ده تا چهارده ماه پس از کاشت مو، موهای کاشته شده به بلوغ خواهند رسید. به عبارت دیگر مو در بافت و خصوصیات کلی خود بهبود خواهد یافت. غالباً پس از کاشت مو، موی کاشته شده تیره‌تر و ضخیم‌تر به نظر می‌رسند و نسبت به موهای قبلی رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهند. هر چند، موی کاشته شده به مرور زمان نرم‌تر شده و با تدوام رشد خود را رها خواهد کرد. این پدیده کاملاً نرمال بوده و انتظار می‌رود با گذشت زمان بهتر شود.

مراقبت های بعد از کاشت مو

توجه به نکات زیر در طول دوره بهبودی در بدست آوردن نتایج مطلوب موثر است.

دستور العمل‌های عمومی

  • به نقل از کلینیک کاشت ابروی رازی بلافاصله پس از جراحی باید به خانه رفته و حداقل تا فردا صبح استراحت کنید (فعالیت‌های خود را به حداقل برسانید).
  • برای کمک به کاهش ورم، تا 1 الی 3 روز پس از جراحی، در هنگام استراحت سر خود را در زاویه 45 درجه بالاتر از بدن قرار دهید.
  • تا 3 الی 5 روز پس از جراحی از هیچ ماده حاوی آسپرین یا نوشیدنی‌های الکلی استفاده نکنید.

خونریزی

  • خونریزی ممکن است شب بعد از جراحی تا چند روز پس از جراحی رخ دهد. در تمام موارد با وارد کردن فشار یکنواخت و محکم برای 15 دقیقه خونریزی بند می‌آید (بدون بلند کردن گاز پانسمان برای "چک کردن" خونریزی). فشار را بطور یکنواخت وارد کنید ولی بیش از حد فشار ندهید زیرا ممکن است گرافت‌های اطراف را از ریشه جدا کنید.
  • اگر نتوانستید خونریزی را با استراحت و اعمال فشار کنترل کنید، می‌توانید با مطب پزشک تماس بگیرید.
  • در 1 الی 3 روز اول، ممکن است گرافت در نتیجه شانه کردن از ریشه جدا شود. وحشت نکنید. این مسئله غیر عادی نیست و حتی اگر اتفاق بیفتد نیز غیر ممکن است که بیش از چند تار مو از ریشه خارج شوند.

کنترل درد

  • بسیاری از افراد برای 1 الی 2 روز پس از جراحی نیاز به مصرف دارو دارند. نیازی به رنج کشیدن نیست. داروها می‌توانند ناراحتی را تسکین دهند.
  • پزشک برای کنترل درد، استامینوفن، ویکودین یا پرکوست تجویز می‌کند.

مراقبت از رخم

بلافاصله پس از ترخیص یک کیت به شما داده می‌شود که محتویات آن به قرار زیر خواهد بود:

  • به شما یک بطری اسپری بهمراه محلول سالین داده می‌شود که باید بطور روزانه تا 3 روز پس از جراحی از آن استفاده کنید. 1 یا 3 گاز پانسمان را با محلول سالین خیس کنید و به مدت 30 الی 60 دقیقه و دو مرتبه در روز روی ناحیه کاشته شده قرار دهید. این کار رطوبت ناحیه کاشته شده را تأمین کرده و فرآیند بهبودی را تسریع می‌بخشد.
  • برای ناحیه اهدا کننده (در پشت سر)، چند بار در روز از پماد پلی اسپورین، باسیتراسین یا آکوافور استفاده کنید، تا از خشک شدن ناحیه جلوگیری نمایید. استفاده از پماد به کاهش پوسته پوسته شدن نیز کمک می‌کند.
  • چند گاز استریل نیز به شما داده می‌شود تا با خود داشته باشید. از این گاز استریل استفاده کنید تا به هر ناحیه‌ای از سر که ممکن است در روز جراحی یا چند روز پس از آن خونریزی داشته باشد، فشار آرامی را وارد نمایید. اگر خونریزی در ناحیه اهدا کننده رخ داده است، پیش از فشار آوردن موهای خود را بلند کنید تا بر اثر فشار به کف سر نچسبند.

ورم

  • ورم از عوارض محتمل است (مخصوصاً پس از اولین جلسه کاشت)، معمولا روی پیشانی و معمولاً 2 الی 4 روز پس از جراحی. این عارضه باعث هیچ مشکل دائمی نخواهد شد. بخاطر نیروی جاذبه، ممکن است ورم به پلک‌ها سرایت کنید. در موارد نادر ممکن است زیر چشم نیز سیاه شود. این عارضه نادر است ولی با این که ظاهر زیبایی ندارد هیچگونه اثر دائمی از خود به جا نخواهد گذاشت.
  • ورم را می‌توان با دراز کشیدن در زاویه 45 درجه و بالاتر قرار دادن سر از سطح بدن به مدت 1 الی 3 روز پس از جراحی برطرف کرد.

عفونت

عفونت بسیار نادر است. از قرار گرفتن در معرض گرد و خاک هوا در محل کار یا منزل برای حداقل 2 هفته پس از جراحی خودداری کنید. ناحیه اهدا کننده یا گرافت‌های کاشته شده را لمس نکنید مگر آن که دست خود را قبل از آن شسته باشیشد تا احتمال عفونت به حداقل برسد. هرگونه حساسیت فزاینده و ورم اطراف ناحیه جراحی را به پزشک گزارش کنید.

ورزش و کار

  • تا یک هفته از کار و ورزش سنگین خودداری کنید.
  • تا 10 الی 14 از بلند کردن وزنه یا وسایل سنگین، شنا در آب‌های کلر دار خودداری کنید.
  • برخی افراد یک روز پس از جراحی می‌توانند به کارهای سبک بپردازند، ولی اکثر افراد ترجیح می‌دهند حداقل 2 الی 3 روز کاری انجام ندهند. بعلت امکان ورم و پوسته پوسته شدن پس از جراحی، برخی از بیماران تا یک هفته پس از جراحی کاری انجام نمی‌دهند. خصوصاً این مسئله پس از اولین عمل بروز می‌کند زیرا تجربه تازه‌ای برایتان خواهد بود. اگر موهایتان خیلی کم پشت باشد پوسته پوسته شدن بیشتر خود را نشان خواهد داد. این پوسته‌ها معمولاً 7 الی 10 روز پس از جراحی می‌ریزند.

شستشوی مو و مراقبت از مو

  • می‌توانید موهای خود را به آرامی زیر دوش بشویید، شستشوی مو را می‌توانید از یک روز پس از جراحی آغاز نمایید. سعی کنید حداقل 4 الی 5 روز پس از جراحی آب مستقیماً روی موهای ناحیه کاشته شده نریزد. شاید بهتر باشد در حمام با کاسه حمام روی ناحیه کاشته شده آب بریزید. 2 الی 3 روز پس از جراحی می‌توانید به آرامی گرافت‌ها را در حین شستشو با نوک انگشت لمس کنید. مراقب باشید که گرافت‌ها زیر ناخن گیر نکنند.
  • استفاده از اسپری مو و کف یک هفته پس از کاشت مو اشکالی ندارد ولی باید بطور روزانه آنها را نظافت کرد.
  • در حین شانه زدن باید بسیار مراقب باشید که گرافت‌ها از جای خود خارج نشوند.
  • برای 1 الی 2 هفته از سشوار استفاده نکنید، مخصوصاً روی درجه گرم.
  • رنگ کردن مو، فر دائمی یا کوتاه کردن مو پس از برطرف شدن پوسته پوسته کف سر مشکلی ندارد.
  • بخیه‌ها معمولاً 14 روز پس از جراحی کشیده خواهند شد.

پوسته پوسته شدن

  • پوسته‌ها معمولاً 7 الی 10 روز بعد از جراحی می‌ریزند، هرچند در بعضی موارد کمی بیشتر طول می‌کشد.
  • استعمال پماد مانعی ندارد (اگرچه نیازی به آن نیست)، پماد می‌تواند پوسته‌ها را نرم کند و از برجستگی آنها بکاهد. هرچند پمادها چرب هستند و بعد از مواد محلول در آب استفاده شود.

خارش

ممکن است بعد از عمل کمی حس خارش یا در ناحیه کاشته شده یا اهدا کننده وجود داشته باشد. خارش بخشی از فرآیند بهبودی است و نباید نگران آن باشید. علل خارش عبارتند از خشکی یا رشد موی جدید. لطفاً دو بار در روز از سرم استفاده کنید که از روز چهارم پس از عمل شروع می‌شود تا رطوبت پوست تأمین شود. اگر خارش باعث ناراحتی شما شده، می‌توانید از پماد هیدروکورتیزون 1 درصد بدون نسخه یا کرم هیدروکورتیزون 1 درصد همراه با آلوئه ورا استفاده کنید و تا چهار بار در روز در ناحیه مورد نظر بمالید، مصرف این دارو را باید 7 روز پس از عمل آغاز نمایید. لطفاً به خاطر داشته باشید که پیش از مصرف مجدد هر یک از این محصولات باید موهای خود را بشویید تا از تجمع مواد روی ناحیه کاشته شده یا اهدا کننده جلوگیری شود.

بی حسی یا سوزن سوزن شدن

اندکی بی حسی روی خط بخیه و در ناحیه گرافت دور از انتظار نیست. این بی حسی پس از برداشت گرافت‌های مو در نتیجه مختل شدن پایانه‌های عصبی است که در زیر سطح پوست قرار گرفته‌اند. بی حسی کاملاً نرمال است و در عرض 2 الی 8 ماه به خودی خود برطرف می‌شود. در برخی بیماران ممکن است نواحی کوچکی از سر تا یک سال بی‌حس بماند. بعلاوه، برخی بیماران حس سوزش یا حساسیت بیش از حد در کف سر خود دارند که این نشانه بهبودی عصب‌ها و رشد آنهاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها