ترامپ در واکنش به شکار پهپاد آمریکایی توسط ایران نام چند مقام کشورمان را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد

تحریـــــم‌بـــــــازی ترامپ

آمریکا بار دیگر به بهانههای واهی تحریمهای جدیدی علیه ایران اعمال کرد.
کد خبر: ۱۲۱۳۷۸۴

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در این باره گفت فرمان اجرایی را امضا کرده است که به موجب آن تحریمهای سهمگینی علیه تهران اعمال خواهد شد که رهبر انقلاب، نهاد رهبری ایران و چند فرمانده سپاه کشورمان را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد.
بر اساس این تحریمها که جزئیات آن در سایت وزارت خزانهداری آمریکا منتشر شد، اموال و داراییهای این مقامات در نظام مالی آمریکا مسدود خواهد شد. این در حالی است که آمریکا پیش از این مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را با ادعای گروه تروریستی، تحریم کرده بود و اعمال مجدد تحریم علیه برخی فرماندهان سپاه، فقط نوعی بازی رسانهای محسوب میشود.
به گزارش تسنیم، رئیسجمهور آمریکا روز دوشنبه در حالی که در اتاق بیضی کاخ سفید فرمان اجرایی اعمال تحریمهای جدید علیه ایران را امضا میکرد، بیان کرد: ما به افزایش فشار علیه ایران ادامه خواهیم داد. ایران هرگز نخواهد توانست به سلاح هستهای دست پیدا کند.
وی اعلام کرد این تحریمها دسترسی رهبران ایران به منابع مالی را محدود خواهد کرد.وی با تکرار ادعاهای خود علیه صنعت هستهای کشورمان گفت که اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هستهای دست یابد. وی در عین حال گفت به دنبال جنگ با ایران نیستیم و میخواهیم به یک توافق جامع با آنها برسیم.
رئیس جمهور آمریکا در حین امضای این فرمان اجرایی گفت این سختترین تحریمهایی است که علیه یک کشور اعمال میشوند. ترامپ همچنین با انتقاد از دولتمردان سابق آمریکا به خصوص، جان‌کری وزیر خارجه اسبق کشورش گفت که برجام نباید هرگز به وجود میآمد. در همین حال خبرگزاری صداوسیما از نیویورک گزارش داد به گفته منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا این هفته محمد‌جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز تحریم می شود.
سردار حاجیزاده، سردار تنگسیری و سردار پاکپور فرماندهان ارشد سپاه از جمله افرادی هستند که آمریکا شب گذشته آنها را تحریم کرد.
فرماندهان پنج منطقه نیروی دریایی سپاه، سرداران عباس غلامشاهی، رمضان زیراهی، یدا... بادین، منصور روانکار و علی عظمایی هم در فهرست تحریمهای آمریکا قرار گرفتهاند.

هشدار تروئیکای اروپایی به ایران درباره برجام

دیپلمات های فرانسه، آلمان و انگلیس در یادداشتی خطاب به ایران، در مورد خروج این کشور از توافق هسته‌ای هشدار داده اند.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، منابع آگاه از ارسال یادداشتی دیپلماتیک به ایران از سوی تروئیکای اروپایی در خصوص توافق هستهای خبر دادند.

بر این اساس، دیپلمات های فرانسه، آلمان و انگلیس طی یادداشتی به ایران در مورد «عواقب جدی» خروج تهران از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ هشدار داده‌اند. امضا کنندگان این نامه ضمن تاکید بر لزوم حرکت در مسیر دیپلماتیک از ایران خواستهاند بر تعهدات برجامی خود پایبند بماند.

تحریم مضحکانه

دکتر حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بینالملل درباره علت وضع تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران گفت:در ماههای اخیر ایران و آمریکا هر کدام به نوعی به دنبال عقبنشینی طرف مقابل از مواضع خود بودند، به همین دلیل آمریکاییها پس از تحریمهای متعدد علیه ایران، این بار فشار اصلی خود را روی سپاه پاسداران و دیگر نهادهای نظامی و همچنین رهبری و منصوبان ایشان گذاشتهاند.

وی افزود: به نظر میرسد آمریکا پس از ناموفق بودن تمامی تحریمها علیه ایران و نداشتن گزینه تحریمی دیگر، به این اقدام مضحکانه روی آوردهاند، از طرف دیگر آنها با عادی جلوه دادن نابودی پهپاد فوق پیشرفته خود در بندرعباس آشفته شدهاند و صرفاً جهت بازی رسانهای هر بار به این اقدامات روی میآورند، با این حال به نظر میرسد فشارهای آمریکا برای زانو زدن ملت ایران ناکارآمد بوده و آنها از این امر سخت پریشان شدهاند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از طرف دیگر با تحریم کردن سرداران سپاه از جمله آقای حاجیزاده و آقای تنگسیری به نظر میرسد مسؤولان اتاق فکرها آمریکا به شدت از اقدام اخیر ایران در زمینه نابودی پهپادشان ناراحت هستند و در خیال خود نیز سرنگونی این پهپاد فوق پیشرفته را متصور نمی‌شدند. اما با تحریم کردن وزارت خارجه و خصوصاً شخص آقای ظریف به دنبال این هستند این نهاد در کنار دیگر تحریمها نتواند به کارهای عادی و رومزه خود در بحث دیپلماسی عمل کند لکن به نظر میرسد آنها در این امر نیز به خواسته خود نرسند.

لاسجردی در پایان گفت: با این حال آمریکا همواره در تلاش بوده تا از طریق تحریمها علیه ایران حداکثر بهرهبرداری را داشته باشد، به این معنا که تا میتواند به سیستمهای مختلف کشور از جمله دستگاه اقتصادی و نیروهای نظامی فشار آورد و به اهدافش در جهت بیاثر کردن و ناکارآمد کردن اقدامات مسؤولان دست یابد، ولی آنچه از شواهد و قرائن پیداست آنان همواره با هوشیاری مقام رهبری، ملت بیدار و مسؤولان نتوانستهاند به اهداف خود برسند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها