رادیو عدالت به مناسبت هفته قوه قضاییه به طور موقت افتتاح شد

10 روز از «قضا» با رادیو

آشنایی جامعه ایرانی با حقوق و تکالیف خود، برای کاهش مشکلات فردی و آسیب‌های اجتماعی عنوانی است که باعث شده تا برای آن در هفته قوه قضاییه شبکه رادیویی به اسم رادیو عدالت به راه بیفتد. این شبکه در اولین روز هفته (یکم تیرماه) با حضور حمید شاه‌آبادی (معاون صدا)، حسن گروسی (معاون امور مجلس در سازمان صداوسیما)، غلامحسین اسماعیلی (سخنگوی قوه قضاییه) و برخی مدیران رادیویی افتتاح شد و قرار است تنها تا دهم تیرماه به کار خود ادامه دهد. در مراسمی که برای این شبکه برگزار شد، هر کدام از مدیران حاضر صحبت‌هایی را مطرح کردند که روز گذشته به صورت اجمالی از آن گفتیم. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در این مراسم با بیان این که امروز در گام دوم انقلاب هستیم، اضافه کرد: از راه‌اندازی رادیو عدالت که قرار است مسیر ارتباطاتی بین قوه قضاییه و مردم باشد، خوشحالیم. شما بر ما و مردم منت نهادید و رادیو را به عرصه آوردید که بتواند پیام قوه قضاییه را به مردم برساند.
کد خبر: ۱۲۱۳۶۴۶

سخنگوی قوه قضاییه معتقد است که راه‌اندازی رادیو عدالت می‌تواند به افزایش آگاهی حقوقی مردم کمک کند، چرا که مردم نیازمند آگاهی‌های حقوقی جدی در این زمینه به‌ویژه در حوزه پیشگیری از وقوع جرم هستند.
سخنگوی قوه قضاییه از برنامه‌سازان رادیو عدالت خواست که به قوانین مربوط به حقوق شهروندی و مباحثی چون حقوق آپارتمان‌نشینی، قانون مسکن و پیش فروش آپارتمان به جهت گستردگی که وجود دارد و آسیب‌هایی که مردم به خاطر ناآشنایی با قوانین حقوقی دیده‌اند و قصوری که نهادهای اجرایی در تحقق آن داشته‌اند، پرداخته شود. رادیو عدالت می‌تواند آگاهی‌های حقوقی مردم را ارتقا ببخشد از طرفی می‌تواند از مالباختگی مردم در این حوزه پیشگیری کند.
شاه‌آبادی نیز افزایش آگاهی مردم در مباحث حقوقی، چالش‌های حوزه قضاییه و همچنین موضوعات مورد توجه دیگر در زمینه قوه قضاییه را از دلایل راه اندازی این شبکه خواند و ادامه داد: اگرچه تأثیر این رادیو مناسبتی به دلیل زمان در نظر گرفته شده برای آن کوتاه است، اما تأثیرگذار خواهد بود.
تلاش برای اطلاع‌رسانی
او در گفت‌وگو با جام‌جم در این باره بیان کرد: رادیو عدالت پاسخگوی نیازی است که شاید یک بازه ده روزه نتواند حق آن را به‌درستی ادا کند. اما قطعا در حوزه قضایی مردم کشور ما به آگاهی و اطلاع‌رسانی خیلی بیشتری نیاز دارد. به طور قطع مسائل و موضوعات موجود در این حوزه هم چنین توجهی را می‌طلبد. آگاهی دادن به مردم در زمینه حقوق شهروندی، آن چه در دستگاه قضایی رخ می‌دهد، شکل گرفتن پرونده‌های مختلف، ظرفیت‌هایی که برای جلوگیری از وقوع جرم وجود دارد و ده‌ها مورد دیگر از جمله مسائلی است که شاید اگر یک رادیوی 24 ساعته برای همیشه به آنها اختصاص داده شود بازهم کم باشد، چرا که موضوع حوزه قضایی از آن مواردی است که مبتلابه خیلی از مردم است. بر همین اساس در هفته قوه قضاییه که همه نگاه‌ها متوجه این حوزه است، احساس کردیم که می‌توانیم به این وسیله گامی را برای اطلاع‌رسانی در این فضا برداریم. من هم امیدوارم که این برنامه‌ها که با دقت و ظرافت طراحی شده‌اند، مورد توجه مردم هم قرار بگیرد.
شاه‌آبادی در ادامه در پاسخ به این که برای تأثیرگذاری و کاربردی بودن چنین اطلاع‌رسانی‌ای چه برنامه‌ای دارند به جام‌جم گفت: در بازه زمانی که این رادیو فعال است از همه ظرفیت‌ها مثل رادیو نما، زیرنویس، برنامه‌های تعاملی، فضای مجازی، طنز، مسابقه و .... استفاده می‌شود. با این حال واقعیت این است که در یک بازه زمانی محدود که نگاه‌ها معطوف به این حوزه است، رسانه هم بنا به سهم خودش باید نقشی را ایفا کند و این اقدام هم قطعا یک حرکت آغازین و مقطعی است. اگر بخواهیم به این حوزه بیشتر و به صورت ادامه‌دارتر بپردازیم، باید از این بازه زمانی برای مجموعه برنامه‌های قضایی که در طول سال در شبکه‌های مختلف داریم استفاده کنیم. ما نمی‌توانیم برای هر موضوعی شبکه مستقل ایجاد کنیم، اما می‌توانیم از یک زمان به عنوان ایستگاه بهره ببریم و منابع محتوایی‌مان را کامل کنیم تا در طول سال از آن استفاده کنیم.
محدودیت قوانین برای خبرنگاران
معاون صدا اضافه کرد: همه شبکه‌های ما کم و بیش برنامه‌هایی با موضوعات قضایی دارند، به عنوان مثال شبکه جوان برنامه‌ای دارد که پیگیری یک پرونده را در دادگاه منعکس می‌کند یا بعد از مطالعه پرونده‌ها گزارشی را مطابق با آن منتشر می‌کند، رادیو نمایش، کارهایی را با همین محوریت پخش می‌کند و مواردی از این دست که ادامه‌دار هستند. همه اینها ظرفیت‌هایی هستند که باید از آنها استفاده شود تا این محتوا غنی‌سازی شود.
تعامل بیشتر با قوه قضاییه هم از مواردی بود که شاه‌آبادی در این گفت‌وگو با اشاره به آن بیان کرد: در ادامه هم باید ارتباط ما به همین شکل با قوه قضاییه قوی‌تر شود. بدانید که یکی از مشکلات جدی ما این است که قوانین موجود در این دستگاه، خیلی اوقات ورود خبرنگار و گزارشگر به پرونده را با محدودیت مواجه می‌کند. به همین دلیل هرچه ما کارکرد این حوزه و اقدامات را برای شخصیت‌ها و قضات بیشتر تشریح کنیم، امکان این دسترسی برای ما هم افزایش پیدا می‌کند.
عدالت دائمی نمی‌شود
این که چرا با وجود برنامه‌های مختلف در فضای قضایی بازهم چنین شبکه‌ای به صورت مجزا افتتاح شده هم سوالی بود که شاه‌آبادی در پاسخ به آن گفت: همانطور که قبل‌تر هم گفتم موضوعات قضایی به دلیل آن‌که مردم زیادی خواه ناخواه با آن درگیر هستند و لازم است که در یک بازه زمانی به بهانه مناسبتی که وجود دارد، تلاش بیشتری برای کاهش جرم کنیم، افتتاح چنین شبکه‌ای بیگانه و دور از ذهن نیست. با این حال واقعیت این است که در خلال همه اینها حتی اگر چنین شبکه‌ای هم ایجاد شود، شبکه‌های ملی دیگر هم با این حوزه بی ارتباط نیستند و باید برنامه‌شان را داشته باشند. ما هم فعلا برای دائمی شدن این شبکه برنامه‌ای نداریم چون مقدمات آن فراهم نشده، اما در این بازه لازم بود که حرکتی را انجام دهیم و امیدواریم که همین اقدام به صورت کامل و صحیح صورت بگیرد.
وی در بخش دیگر این برنامه هم به مهم‌ترین برنامه‌های تولیدی این رادیو اشاره کرد و گفت: رادیو عدالت با تولید و پخش روزانه ۴۷ عنوان برنامه متنوع درباره موضوعات مهم قضایی و بررسی پرونده‌های مختلف جنایی خاص ارائه گزارش از برخی دادگاه‌ها گفت‌وگوهای چالشی با حضور مسؤولان محترم قوه قضاییه، بررسی حقوق شهروندی، بیان خاطرات وکلا و قضات باسابقه و موارد متعدد و متنوع دیگر برنامه‌های خود را به روی آنتن می‌برد.

استفاده از قابلیت‌های رادیو
حمید رضا صحراگرد، مدیر رادیو عدالت هم در حاشیه این برنامه، در خصوص شکل‌گیری این رادیو به جام‌جم گفت: همان‌طور که می‌دانید رادیو رسانه‌ای است که با وجود دیگر رسانه‌های جدیدتری که پا به این عرصه گذاشتند، همچنان همراه صمیمی مردم است. رادیو کارکردهای مختلفی از آموزشی گرفته تا تفریحی، اطلاع‌رسانی و... دارد، در این بین هفته قوه قضاییه فرصت خوبی بود تا از ظرفیت رادیو به سه منظور استفاده شود، اول آن که تلاش 40 ساله صورت گرفته در قوه قضاییه برای مردم تشریح شود، در وهله دوم هم مردم مطالبات و انتظاراتی از این قوه دارند که تصور من این است که در اوضاع کنونی شرایط خوبی برای ارائه کردن آن مطرح است، علاوه‌بر اینها در این حوزه آموزش‌هایی با نگاه پیشگیری از وقوع جرم وجود دارد که پرداختن به آن می‌تواند باعث کاهش خیلی از جرایم شود. همه اینها باعث شد شاهد راه‌اندازی رادیو عدالت باشیم.
فرصتی برای مردم
او در پاسخ به این که آیا فرصتی برای تعامل مردم با این شبکه تدارک دیده شده یا خیر، گفت: به صورت روزانه برنامه‌هایی در این شبکه وجود دارد که مردم در بخشی از آن می‌توانند سوالاتشان را از قضات، وکلا، کارشناسان و مسؤولان قوه قضاییه بپرسند و با بقیه به اشتراک بگذارند. این سوالات می‌تواند اداری باشد یا حتی درباره تجربه‌های خودشان در زمینه اتفاق یا پرونده خاصی باشد و یا موارد مختلف دیگری از این دست. گاهی حتی پیش می‌آید که به دلیل آگاهی نداشتن از مساله‌ای فکر می‌کنیم باید مسیر پیچیده‌ای را برای رسیدن به نتیجه طی کنیم، در صورتی اگر بدانیم مثلا وقتی خودرویم به سرقت رفت اولین کاری که باید بکنم چیست و مسائل دیگر این‌چنینی که مطرح شدن آن می‌تواند به مخاطب در خیلی از شرایط کمک کند.
پرداخت ویژه
اما این که چرا چنین حرکتی فقط در ده روز اتفاق می‌افتد، موضوعی بود که صحراگرد درباره‌اش بیان کرد: ما در رادیو برنامه‌ها و شبکه‌هایی داریم که به صورت فصلی و مناسبتی فعالیت می‌کنند، مثلا گاهی به مناسبت تابستان، رادیو فصلی تابستان کارش را شروع می‌کند یا رادیو سفر که در نوروز راه‌اندازی می‌شود. خلاصه این‌که رادیوی مناسبتی جزو ظرفیت‌های رسانه رادیوست که برای یک موضوع خاص به خدمت گرفته می‌شود. قاعدتا در هرکدام از این مناسبت‌ها هر شبکه‌ای به آن موضوع می‌پردازند اما هیچ وقت نمی‌شود که رادیو تهران به صورت 24ساعته درباره آن موضوع صحبت کند. در این شرایط رادیویی مثل عدالت در فرصتی که برایش درنظر گرفته شده این فرصت رابه ما می‌دهد تا هر چه بهتر از این ظرفیت استفاه کنیم.
صحراگرد در آخر هم از پیگیری مطالبات مردم و نیازهای آنها در رادیو با حضور شاه‌آبادی گفت و این موضوع را جزو روند و برنامه‌ریزی خواند که از ابتدا برای همه شبکه‌ها در نظر گرفته شده است.

فاطمه شهدوست

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها