نگاهی به مجموعه‌های تلویزیونی با موضوع انرژی هسته‌ای

سریال‌های اتــمی !

بحث انرژی هسته‌ای سال‌هاست در ایران داغ است، چه از وجه افتخارآمیز آن و رسیدن به این فناوری ارزشمند و چه از منظر چالش‌هایی که در سیاست خارجی برای کشور ایجاد کرده است. در این میان چه پیش از دستیابی به این مهم و چه پس از آن، آثار نمایشی با محوریت این مسأله ساخته شدند. هر چند تعداد این آثار چندان زیاد نیست، اما همواره قاب سیما سهم بیشتری از سایر رسانه‌ها در تولید آنها داشته است. غالب این آثار اعم از سریال و فیلم‌های تلویزیونی بیش از هر جنبه دیگری، فعالیت جاسوس‌ها و کارشکنی‌های آنان در این زمینه را نمایش می‌دهد. در ادامه نگاهی به تعدادی از سریال‌های تلویزیونی با این مضمون که در این سال‌ها روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما رفته، انداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۲۱۳۶۴۰

1. غریبه‌ای در ایران
سریال غریبه، پاییز 79 روی آنتن شبکه دوی سیما رفت و جزو نخستین سریال‌هایی بود که در بستر قصه‌ای عاشقانه به فعالیت‌های جاسوسی عده‌ای در خاک کشور و موضوع انرژی هسته‌ای می‌پرداخت. موضوعی که بسیاری در آن زمان اطلاع چندانی از آن نداشتند و از این رو غریبه را می‌توان به نوعی خط‌شکن این دست آثار دانست. این مجموعه توانست در آن سال‌ها به خاطر قصه تازه و بازیگران جوانش مخاطبان زیادی داشته باشد اما در سال‌های بعد کمتر بازپخش شد.
هانیه توسلی، بازیگر نقش اصلی این سریال است که سال‌ها بعد کمتر در تلویزیون ظاهر و به یکی از ستارگان سینما بدل شد. نقش مقابل او را هم عبدالرضا زهره کرمانی بازی می‌کرد، بازیگری که در آثار سینمایی رسول ملاقلی‌پور چون نسل سوخته و هیوا بازی کرد و بعد در سریال‌هایی مثل بازگشت پرستوها،‌ شب چراغ و روح مهربان دیده شد، اما مدتی است دیگر او را در قاب تلویزیون ندیده‌ایم.
قصه غریبه: شبنم با پدرش به تنهایی زندگی می‌کند. شاهرخ بهداد جوانی است که وارد زندگی او می‌شود و برای ازدواج با شبنم هر سختی را به جان می‌خرد.‌ شاهرخ مقابل خانواده‌اش می‌ایستد، از زندگی در کانادا صرف نظر و با هزاران ترفند شبنم را به ازدواج راضی می‌کند، اما کم کم روشن می‌شود که تمام این ابراز علاقه‌ها بازی بیش نیست و شاهرخ که با گروهی ناشناس در ارتباط است، قصدش از ازدواج با شبنم نزدیکی به پدر او، دکتر طاهری و
سرک کشیدن در کار دکتر است...
کارگردان: جواد اردکانی
بازیگران: هانیه توسلی، عبدالرضا زهره کرمانی، افسانه بایگان، شهره سلطانی، رسول نجفیان،‌ تانیا جوهری، صالح میرزاآقایی، جلیل فرجاد،‌ رضا توکلی، پروین میکده، زهرا سعیدی، محسن قاضی مرادی، محسن زهتاب و...
سال ساخت: 1379

2. بازی با عشق
جواد اردکانی، کارگردان سریال غریبه سال‌ها بعد از آن، سریال آینه‌های نشکن را با مضمونی مشابه روی آنتن شبکه دوی سیما برد. در این مجموعه نیز جاسوس‌هایی که خرابکاری در سازمان انرژی اتمی ایران را نشانه گرفته‌اند، دختری با مشکلات خانوادگی را برای رسیدن به مقاصد خود به دام می‌اندازند. آینه‌های نشکن نیز برای هر چه جذاب‌تر کردن فیلمنامه خود از روابط عاطفی و خانوادگی برای پیشبرد قصه بهره می‌برد و رابطه‌ها را اهرمی برای رسیدن جاسوسان به مقاصد خود به تصویر می‌کشید. اردکانی سال 92 نیز سریال نوشدارو به قلم حمیدرضا سبحانی‌نژاد را ساخت که در هفته دفاع مقدس روی آنتن رفت. نوشدارو گرچه به صورت مستقیم به موضوع انرژی هسته‌ای نمی‌پرداخت، اما تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و وضعیت تولیدکنندگان و کارخانه‌های داخلی پس از این بحران را به نمایش می‌گذاشت.
قصه آینه‌های نشکن: سیمین در یک آموزشگاه تعلیم رانندگی کار می‌کند و درصدد است برادرش، افشین را که به دلیل بیکاری به افسردگی مبتلا شده به کانادا بفرستد. یکی از شاگردان او به نام حبیبی ادعا می‌کند همسرش ساکن کاناداست و در زمینه مهاجرت فعالیت می‌کند. آنها افشین را به خارج می‌فرستند اما کم کم هویت واقعی‌شان آشکار و سوءاستفاده‌هایشان از سیمین آغاز می‌شود. آنان جاسوس‌های موساد و... هستند و دلیل نزدیک شدن‌شان به این دختر ارتباط فامیلی او با یک مامور امنیتی است. برادر نامزد سیمین مسؤولیت تامین امنیت پایگاه‌های اتمی ایران را به‌ عهده دارد و سیمین نیز به دلیل ساخت یک مستند از فعالیت‌های این سازمان و دانشمندان آن می‌تواند گزینه مناسبی برای رساندن جاسوس‌ها به مقاصدشان و ایجاد خلل در سلامت فعالیت‌های این سازمان باشد.
کارگردان: جواد اردکانی
بازیگران: صبا کمالی، ثریا قاسمی، آزیتا حاجیان، سعید نیک‌پور، علی قربان‌زاده،‌ قاسم زارع، عاطفه رضوی و...
سال ساخت: 1387

3. معمای پیچیده
سریال پازل به تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی در ابتدا عامل سوم نام داشت و مهر 96 روی آنتن شبکه یک سیما رفت. در پازل نیز از زاویه اقدامات جاسوسی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران به این سوژه پرداخته شده است.
این سریال در واقع تلاش‌ ماموران امنیتی و متخصصان را برای کشف برنامه‌های خرابکارانه عده‌ای در تاسیسات هسته‌ای ایران نمایش می‌دهد. پازل با وجود بازیگران مطرحی که در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند آنچنان که انتظار می‌رفت، دیده نشد.
قصه پازل: جاسوسان در تلاشند در قسمتی از برنامه‌های انرژی هسته‌ای خلل به وجود بیاورند تا ایران را مقابل خبرنگاران و مهمان‌های خارجی تحقیر کنند، اما وزارت اطلاعات از این موضوع مطلع می‌شود و تلاش برای خنثی کردن توطئه را آغاز می‌کند.
کارگردان: ابراهیم شیبانی
بازیگران: رضا کیانیان،‌ آرش مجیدی، اصغر همت، محسن بهرامی، ماه‌چهره خلیلی، شقایق فراهانی جلال فاطمی.
سال ساخت: 1396

4. ماتادور در شهر
سریال ماتادور به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و نویسندگی آرش قادری در مهر 92 به مناسبت هفته ناجا روی آنتن شبکه یک سیما رفت. نجفی،‌ کارگردان این سریال که علاقه زیادی به ساخت آثار پر از درگیری دارد، در ماتادور نیز سعی داشت با استفاده از جلوه‌های بصری و حرکات نمایشی رزمی به قصه‌اش جذابیت بیشتری دهد، اما در عمل، تکنیک جلوتر از فیلمنامه حرکت کرد و قصه و شخصیت‌پردازی‌ها به عنوان ساختمان اصلی اثر، عقب ماند.
قصه ماتادور: قرار است کنفرانسی درباره انرژی اتمی در ایران تشکیل شود و یک مقام اروپایی برای شرکت در آن وارد ایران می‌شود. گروهی تروریستی قصد دارند این برنامه را با ایجاد ناامنی در کشور بر هم بزنند. نیروهای امنیتی برای مقابله با این گروه که نیروی اصلی‌شان ماتادور نام دارد وارد عمل می‌شوند...
کارگردان: فرهاد نجفی
بازیگران: علی‌رام نورایی، شقایق فراهانی، مجید واشقانی، پولاد کیمیایی، تیرداد کیایی، پوریا پورسرخ، سام درخشانی،‌ لیندا کیانی، مجید مشیری، روشا ضیغمی،‌ رضا بادامچی، سیروس همتی، هدایت‌ا... سجادی و...
سال ساخت: 1391

5. یک رویای نافرجام
سریال تعبیر وارونه یک رویا که ابتدا خانه امن نام داشت،‌ مرداد و شهریور 94 روی آنتن شبکه یک سیما رفت. این سریال به تهیه‌کنندگی سیدکمال طباطبایی با قصه‌ای متفاوت و ساختارشکنی در روایت فعالیت جاسوسان علیه امنیت ایران و دانشمندان هسته‌ای، چهره‌ای تازه از این افراد به نمایش گذاشت. چهره‌ای که با آنچه تا پیش از این از شخصیت‌هایی در قالب جاسوس در تلویزیون دیده بودیم، تمایز داشت. این تفاوت مرهون نگاه سینمایی جیرانی و تجربه سال‌ها فیلمنامه‌نویسی اوست. تعبیر وارونه یک رویا ترکیب جذاب و موفقی از بازیگران است که از میان آنها بازی الهام کردا و فرزین صابونی به عنوان دو هنرپیشه تئاتری بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفت.
شخصیت‌پردازی‌های ظریف و غافلگیری مخاطب در تغییر بی‌اغراق برخی آدم‌های قصه و همچنین حذف شجاعانه بعضی از آنها در طول روایت، این سریال را به یکی از آثار متفاوت هسته‌ای تبدیل می‌کند که البته مثل بسیاری از آثار پایان دلچسب و در حد و اندازه شروع قدرتمندانه خود نداشت و قسمت پایانی آن حاشیه‌ساز شد.
قصه: ماجرایی عاشقانه که به واسطه بازی‌های سیاسی و جاسوسی به تلخی می‌گراید، خط اصلی قصه تعبیر وارونه یک رویا است. سریال با ماجرای مقابله نیروهای امنیتی کشور با جاسوسانی که قصد ترور یک دانشمند هسته‌ای را دارند آغاز می‌شود، اما در ادامه این خط ساده قصه به پیچیدگی می‌گراید. در واقع تعدادی از عوامل فریب‌خورده و جاسوسان خارجی در عملیاتی، یک دانشمند هسته‌ای ایران را به قصد انتقال به باکو برای بهره‌برداری‌های جاسوسی و تبلیغاتی می‌ربایند، اما به دلیل مجروح شدن این دانشمند، برنامه عملیات تغییر می‌کند و سرانجام با دستگیری و هلاکت جاسوسان، عملیات ناکام می‌ماند...
کارگردان: فریدون جیرانی
بازیگران: فرهاد قائمیان، داریوش ارجمند، پانته‌آ بهرام،‌ امیر جعفری، ثریا قاسمی، نگار عابدی، الهام کردا، فرزین صابونی،‌ علی صالحی، شیوا خسرومهر، سیامک اطلسی، رابعه مدنی، ستاره حسینی و...
سال ساخت: 1394

6. فیلم‌های تلویزیونی

تلویزیون در این سال‌ها تله‌فیلم‌های زیادی را با محوریت زندگی دانشمندان هسته‌ای و همچنین کارشکنی‌های جاسوسان ساخته و روی آنتن فرستاده است که دو مورد از این آثار، فیلم‌های تلویزیونی تله روباه و شکار روباه هستند:

تله روباه: این فیلم تلویزیونی با موضوع انرژی هسته‌ای ایران یکی از تله‌فیلم‌های سیما در این حوزه است که علیرضا اسحاقی آن را سال 85 کارگردانی کرده. داستان تله روباه درباره خرابکاری عوامل بیگانه و نفوذ آنها به اطراف نیروگاه‌های هسته‌ای ایران است که با مشکلات
مواجه می‌شود. محمود پاک نیت، جلال پیشوائیان، رضا رویگری، مجید مشیری،‌ بیتا بادران،‌ محمدرضا غفاری و حامد بهداد از بازیگران این تله فیلم هستند.

شکار روباه: این تله فیلم ساخته مجید جوانمرد سال 87 است و بازیگرانی چون دانیال حکیمی، فرهاد قائمیان، سام درخشانی، ملیسا مهربان، پوراندخت مهیمن،‌ حامد آقایی، سیمون باغداساریان، دادا پطروسیان و تعداد دیگری از بازیگران ایرانی و ارمنی در ایران و ارمنستان در آن به ایفای نقش پرداختند. این فیلم داستان دو برادر دانشمند ایرانی به نام‌های سهراب و علی آزاد را روایت می‌کند. آنها برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی به ایروان سفر می‌کنند، اما در پایان کنفرانس، سهراب با ورونیکا که خود را یک دو رگه ایرانی - انگلیسی معرفی می‌کند،‌ آشنا می‌شود و رابطه عاطفی بین این دو شخصیت شکل می‌گیرد که ماجراهای زیادی را به دنبال دارد.

لیلا باباصفری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها