متادون یک شبه افیون مصنوعی است که در آزمایشگاه تولید می‌شود و بیشتر در درمان وابستگی به سایر شبه افیونی‌ها نظیر هروئین، کدئین و مورفین کاربرد دارد.
کد خبر: ۱۲۱۳۴۶۷
آشنایی با متادون و تاثیر آن

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، ندا خورشیدیان مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز، شبه افیونی‌ها را فرآورده‌های طبیعی مانند مورفین و کدئین و شبه افیونی های نیمه مصنوعی را مانند هروئین معرفی کرد و گفت: سرخوشی و آرامش در میان تمامی داروهای شبه افیونی مشترک بوده و با ادامه درمان و رسیدن به یک دوز ثابت، تحمل به این اثرات ایجاد می شود.

وی افزود: متادون باعث جلوگیری از تاثیر نئشه آور هروئین و سایر شبه افیون‌ها می‌شود، اما عوارضی نظیر تعریق، یبوست و افزایش وزن را به همراه دارد.

خورشیدیان با بیان اینکه عواملی نظیر کاهش عوارض جسمی و روانی ناشی از ترک، مهار یا کاهش میل به مصرف، از دیگر قابلیت‌های متادون در مهار اعتیاد به مخدر‌های «اپیوئیدی» است، ادامه داد: متادون مانند تمام مخدر‌های اپیوئیدی ایجاد تحمل و وابستگی می‌کند که تحمل نسبت به اثرات روانی مانند سرخوشی سریع‌تر را پدید می‌آورد.

او، مصرف طولانی مدت متادون را موجب توهم و اختلالات روانی هنگام خواب، عدم اعتماد، هنجار شکنی‌های بیگاه، عدم ثبات شخصیتی و در مواردی میل به خودکشی و چرب شدن کبد عنوان کرد.

عوارض طولانی مدت مصرف متادون کدامند؟

خورشیدیان اضافه کرد: مصرف متادون برای نخستین بار موجب بیماری و یبوست می‌شود و با مصرف دوز زیاد متادون، خاصیت تسکین دهندگی آن افزایش می‌یابد و فرد دچار خواب آلودگی می‌شود که در صورت مصرف بیشتر، کما یا بروز اختلالات تنفسی را در پی دارد.

این کارشناس سلامت روان، قطع عادت ماهانه در بانوانی که به طور مداوم از متادون یا سایر اپیوئید‌ها استفاده می‌کنند را از دیگر عوارض آن برشمرد و گفت: این بانوان تنها زمانی که مصرف خود را قطع کنند سیستم بدن آن‌ها به حالت طبیعی باز می‌گردد و چنانچه در طول این دوره از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده نکنند، احتمال بارداری افزایش می‌یابد.

خورشیدیان با بیان اینکه مصرف مواد افیونی احتمال سقط جنین یا تولد کودکان زیر وزن استاندارد و یا ناقص را افزایش می‌دهد، ادامه داد: قطع ناگهانی این مواد در دوران بارداری باعث بروز نشانگان ترک اپیوئید در جنین شده که بیشتر این سندرم در نوزادان تازه متولد شده از مادر معتاد بروز می‌کند و نیاز به پیگیری پزشکی دارد.

عوارض جانبی مصرف متادون

مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب، عوارض جانبی مصرف متادون را رخوت، یبوست، تعریق و عدم تحمل گرما، سرگیجه و غش، انقباض مردمک ها، کاهش فشارخون، تهوع و استفراغ برشمرد و افزود: افزایش وزن، اختلال حافظه، بیقراری، درد شکمی، توهم و سرگشتگی، خارش پوست یا عوارض جلدی و اختلالات جنسی از دیگر عوارض آن به شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها