خشم را قورت بده

رابطه استرس و پرخوری

احتمالا شما هم بین اطرافیانتان افرادی را سراغ دارید که وقتی دچار استرس می‌شوند به خوردن پناه می‌برند و به هیچ خوراکی نه نمی‌گویند. اصلا شاید خودتان جزو افرادی هستید که وقتی خیلی ناراحتید یا استرس دارید، سمت یخچال و کابینت خوراکی‌ها می‌روید؟!
کد خبر: ۱۲۱۳۳۸۷

بد نیست بدانید این عادت بسیاری از آدم‌هاست که به دنبال یک فشار روانی به شدت احساس نیاز به غذاخوردن دارند. نکته مهم این‌که اگر هنگام استرس و نگرانی، ناامیدی، بی حوصلگی، اضطراب و دلشوره، خشمگینی، غم، تنهایی و ... بیشتر از شرایط عادی غذا می‌خورید، باید بدانید غذاهایی که معمولا در چنین شرایط احساسی مصرف می‌شوند، چرب، پرنمک، شیرین و سرشار از کالری و در یک کلام ناسالم هستند.
حتی اگر مواد غذایی که در این شرایط خورده می‌شوند کم کالری هم باشند به‌هر حال غذایی محسوب می‌شود که خوردن آن لازم نبوده و فقط کالری اضافی وارد بدن می‌کند و نتیجه‌ای جز اضافه وزن برای تان نخواهد داشت. هنگام بروز استرس سلول‌های بدن برای تامین انرژی مورد نیازشان قند را به‌سرعت تخریب می‌کنند، بنابراین در چنین شرایطی میزان قند خون پایین می‌آید که با علائمی مثل ضعف و گرسنگی شدید، اضطراب، عصبی بودن، لرزش و پریشانی بروز می‌کند. به همین دلیل هم شما سراغ خوراکی‌ها به‌ویژه انواع پرکاری مثل شیرینی و چیپس و ... می‌روید تا قند خونتان افزایش پیدا کند و علائم ایجاد شده رفع شود.
این در حالی است که این انتخاب‌ها کاملا نادرست هستند، چون مصرف تنقلات شیرین و انواع و اقسام آن فقط برای مدت محدودی قند خونتان را بالا می‌برد و پس از گذشت 20 دقیقه تا یک ساعت غول گرسنگی دوباره سراغتان می‌آید. یادتان باشد وقتی پرخوری در شرایط پراسترس به یک عادت تبدیل شود در حالی که شما به شدت نگران افزایش وزن هستید اما نمی‌توانید غذا خوردنتان خود را کنترل کنید احتمالا دچار پرخوری عصبی شده‌اید و برای حل مشکل به یک روان‌شناس نیاز دارید. بد نیست بدانید براساس بررسی‌ها خانم‌ها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به این اختلال روانی هستند.
همچنین پرخوری عصبی معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل دوران بلوغ، شیوع بیشتر دارد. هفته آینده به راهکارهای درمانی پرخوری ناشی از استرس خواهیم پرداخت.

 

 

پریسا اصولی
سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها