فیلم‌های پلیسی یکی از محبوب‌ترین گونه‌های سینمایی در بالیوود است

پلیس خوب و بد

نبرد بین خیر و شر و دو نیروی خوبی و بدی در سینمای هند، یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین سوژه‌ها به حساب می‌آید. در حالی که بخش شر و بد ماجرا را طیف وسیعی از جنایتکاران، دزدان، قاچاقچیان انسان و مواد مخدر و حتی سیاستمداران فاسد تشکیل می‌دهند، در قطب مثبت ماجرا معمولا فقط پلیس‌های خوب و فداکار و وظیفه‌شناس قرار دارند. در بسیاری از تولیدات بالیوودی این افسران و ماموران پلیس هستند که به دفاع از حقوق محرومان و کسانی برمی‌خیزند که حق قانونی و انسانی‌شان توسط عوامل خبیث داستان مورد اجحاف قرار گرفته است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در عالم واقعیت، رابطه چندان خوبی بین اداره پلیس و هنرمندان صنعت سینمای هند برقرار نیست و رسانه‌ها هر چند وقت یک‌بار، گوشه‌ای از این درگیری‌ها را افشا و علنی می‌کنند. بسیاری از منتقدان سینمایی و فعالان اجتماعی بر این باورند که رابطه بین پلیس و بالیوود، یک رابطه عشق/ تنفر است. آنها در حالی که با دست پیش می‌کشند، با پا پس می‌زنند! از یک‌سو تضاد و درگیری زیادی با هم دارند و از سوی دیگر، در فیلم‌های بالیوودی همیشه چهره‌ای خوب و موجه از پلیس به نمایش گذاشته می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۳۳۵۰

به نوشته نشریه ایندیا اکسپرس، خود ستارگان بالیوودی هم خیلی دوست دارند لباس ماموران پلیس را به تن کنند و نقش یک افسر از جان گذشته و وظیفه‌شناس را روی پرده سینما بازی کنند. نکته جالب، استقبال خوب تماشاگران سینما از این بازیگران در این نوع نقش‌هاست. اما مثل تمام شخصیت‌های سینمایی بالیوود که به دو دسته خوب و بد تقسیم می‌شوند، در فیلم‌های هندی هم پلیس خوب وجود دارد و هم پلیس بد. معمولا نقش پلیس خوب را ستارگان مشهور بازی می‌کنند و ایفای نقش پلیس بد، به‌عهده بازیگرانی گذاشته می‌شود که عموما نقش شخصیت‌های شرور داستان را در محصولات هندی به عهده دارند. بعضی وقت‌ها در یک فیلم هندی هر دو پلیس خوب و بد حضور دارند و در طول ماجرا درگیری‌هایی هم با هم دارند. بعضی وقت‌ها هم در غیبت پلیس بد، شخصیت پلیس خوب داستان تمام هم و غم خود را صرف مقابله با نیروهای شیطانی داستان می‌کند.
افسران بی‌باک
در بین بازیگرانی که لباس ماموران پلیس خیلی خوب به تنشان نشسته، می‌توان از سلمان خان و آجی دیوگان اسم برد. این دو در مجموعه فیلم‌های موفق «دابانگ» و «سینگهام»، در نقش افسرانی بی‌باک ظاهر می‌شوند که با حضورشان در سطح شهر، امان شخصیت‌های منفی را می‌برند و یک تنه با گروه‌ها و سازمان‌های سازمان یافته جنایتکاران مقابله می‌کنند. تا به حال و در یک دهه گذشته، سه قسمت از فیلم‌های دابانگ و سینگهام تولید شده و تمام آنها موفق به فروش‌های بالا در جدول گیشه نمایش سینماهای هند شده‌اند‌. این اکشن‌های خوش شانس، با بهره‌گیری از عنصر کمدی، هم زهر ماجراها را گرفته و هم حال و هوای متفاوتی به گونه پلیسی بالیوود داده‌اند.
آکشی کومار، بازیگر رزمی‌کار هم با بهره‌گیری از همین حال و هوا، در کمدی اکشن پلیسی «راودی تاتوره» در نقش افسری مسؤول ظاهر شد و به جنگ خلافکاران یک روستا رفت. قرار است قسمت‌های بعدی این فیلم هم ساخته شود. او برای سال جاری میلادی، «سوریاوانشی» را آماده نمایش کرده است. این بار او مدیر یک واحد عملیات ضد تروریستی است که وظیفه‌اش را در سطحی گسترده‌تر از یک روستای خوش‌آب و رنگ انجام می‌دهد.
پدرخوانده ژانر پلیسی
روهیت شتی را باید پدرخوانده ژانر پلیسی هند نامید. او نه تنها کارگردانی سوریاوانشی را به‌عهده داشته، بلکه دابانگ‌ها و سینگهام‌ها هم نام او را به عنوان کارگردان بر خود دارد! در کنار اینها، او سال قبل رانویر سینگ را وادار کرد لباس یک افسر پلیس را بپوشد و جلوی دوربین «سیمبا»ی او قرار گیرد. استقبال تماشاگران هندی از سینگ در لباس پلیس، خارج از حد انتظار بود. این فیلم اسپین آفی بر داستان مجموعه فیلم سینگهام است و قرار است مثل این فیلم، تبدیل به یک مجموعه دنباله‌دار سینمایی شود.
پلیس شدن ستارگان هندی، اختصاص به امروز ندارد و از گذشته‌های دور در سینمای این کشور آسیایی وجود داشته است. اکثر بازیگران کلاسیک بالیوودی حداقل یک بار این تجربه را داشته و در قالب ماموران اداره پلیس ایفای نقش کرده‌اند. معروف‌ترین آنها در بین تماشاگران ایرانی دیلیپ کومار در «قانون/ شاکتی» و شیشی کاپور در «دیوار» هستند. آمیتاب باچان که در هر دو فیلم در مقابل قانون و این دو افسر پلیس می‌ایستد و درام ماجرا را شکل می‌دهد، خودش بعدها در تعداد زیادی فیلم نقش افسر پلیس را به‌عهده گرفت. در کنار محصولات سرگرم‌کننده‌ای مثل «شاهنشاه»، باچان در فیلم‌های جدی‌تری چون «خاکی» چهره‌ای متفاوت از یک مامور پلیس را به نمایش گذاشت.
ماموران بزن‌بهادر؟
اما پلیس‌های فیلم‌های هندی همیشه ماموران بزن‌بهادری نبوده‌اند که با یک مشت، شخصیت منفی را روانه آسمان می‌کنند! در تعدادی از تولیدات بالیوودی، افسران پلیس به شکلی واقعگرا و دور از فانتزی و اکشن‌های صرف به نمایش گذاشته شده‌اند. در «مردانی» یکی از معدود محصولاتی که اختصاص به افسران زن اداره پلیس دارد، رانی موکرجی، پلیسی است که باید با یک باند قاچاق انسان مقابله کند. تصویری که او در این فیلم ارائه می‌دهد، یکی از صادقانه‌ترین و درست‌ترین تصاویری است که تا به حال سینمای هند از پلیس و اداره پلیس ارائه کرده است. در «یک چهارشنبه» هم آنوپام کر (که بیشتر برای نقش‌های کمدی‌اش شهرت دارد) افسر پلیسی است که باید هویت واقعی یک مرد بی‌باک و ناشناس را کشف و مانع از تحقق یک‌سری بمبگذاری در شهر بمبئی شود.

کیکاووس زیاری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها