کاخ سفید اعلام کرد، دونالد ترامپ مارک اسپر، سرپرست کنونی وزارت دفاع را برای سمت وزارت دفاع این کشور نامزد کرده است‌.
کد خبر: ۱۲۱۳۳۲۷

امروز قرار است کنگره در باره صلاحیت او رای‌گیری کند‌. در صورت تایید، مارک اسپر جانشین جیمز متیس خواهد شد که پاییز گذشته به دلیل اختلافات با ترامپ بر سر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه از سمت خود استعفا کرد. به‌دنبال آن پاتریک شاناهان به صورت موقت به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی شده بود. هرچند ترامپ قصد داشت شاناهان را به‌عنوان وزیر دفاع خود اعلام کند، اما او این مقام را نپذیرفت. تغییرات یاد شده نشان می‌دهد وزارت دفاع آمریکا در دوران ترامپ یکی از لغزنده‌ترین دوران‌ خود را تجربه می‌کند .

به گزارش فارس، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای همچنین گفته است ترامپ قصد دارد دیوید نورکیست را به عنوان معاون وزیر دفاع و رایان مک‌کارتی را به عنوان وزیر امور غیرنظامیان ارتش آمریکا معرفی کند. مارک اسپر فارغ‌التحصیل دانشکده نظامی وست پوینت نیویورک بوده و به‌عنوان یکی از نیروهای جنگی در جنگ خلیج فارس خدمت کرده است. وی از نوامبر ۲۰۱۷ وزیر ارتش بود و هفت سال نیز در گروه صنایع دفاعی ریتون کار کرده است. اسپر ۵۵ساله همچنین در کنگره به‌عنوان مشاور امنیت ملی و کارشناس کمیته روابط خارجه مجلس سنا کار کرده است. به همین دلیل احتمال تایید او از سوی کنگره بسیار زیاد است. رسانه‌های آمریکایی مایک اسپر را متحد نزدیک و قوی ترامپ و حامی تصمیماتش از جمله استقرار نیروهای آمریکایی در مرزهای مشترک با مکزیک می‌دانند. پنتاگون در زندگینامه مارک اسپر وظایف او را شامل استخدام، سازماندهی، آموزش، تدارکات و مراقبت از 4/1 میلیون نظامی زیر پرچم، گارد ملی، سربازان ذخیره، دپارتمان غیرنظامیان ارتش و خانواده‌هایشان عنوان کرده است.
قرار است امروز کنگره در‌باره صلاحیت مایک اسپر رای‌گیری کند. گفته می‌شود در این جلسه، وزیر دفاع جدید آمریکا با سؤالاتی درباره فعالیتش در زمینه صنایع دفاعی روبه‌رو خواهد شد و از مهم‌ترین پرونده‌ها در این باره تمرکز بر مرحله آینده در سایه اصرار ترکیه برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه خواهد بود. آدام اسمیت، رئیس کمیته نیروهای مسلح در مجلس نمایندگان آمریکا گفته است: من اطمینان دارم که اسپر قادر به اجرای راهبرد دفاع ملی جدای هر گونه تأثیر خارجی و اعتبارات سیاسی خواهد بود. همچنین قرار است اسپر مأموریت خود را با سفر تعیین شده به بروکسل برای حضور در نشست وزیران دفاع عضو ناتو در روزهای ۲۶ و ۲۷ ژوئن جاری آغاز کند. اسپر در حالی به عنوان گزینه جدید تصدی وزیر دفاع جدی آمریکا معرفی شده که پنتاگون در این مقطع زمانی با چالش‌های مختلفی در عرصه جهانی روبه‌روست. یکی از این چالش‌ها، خرید‌های روز‌افزون موشک‌های اس 300 و 400 روسیه از سوی کشورهای متحد آمریکا از جمله ترکیه و هندوستان است. مشکلات مربوط به خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره و ادامه اختلافات با روسیه بر سر اوکراین بخش دیگری از این چالش‌هاست. مساله تنش‌های اخیر بین آمریکا و ایران نیز مزید بر علت شده و وزیر دفاع جدید آمریکا باید در این زمینه ازخود خلاقیت نشان دهد تا بتواند این تنش‌ها را کنترل و مهار کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها