گشت عصرانه در خیابان سی تیر که می‌شود در کنار قدم زدن روی سنگفرش تر و تمیزش، هم مزه خوراکی‌ها چشید هم سری به موزه‌های اطراف زد

هم شامه هم تماشا!

داستان برمی‌گردد به روم باستان و رهگذرانی که ماهی‌های کوچک و سرخ شده را از دکه‌های خیابانی تهیه می‌کردند. می‌گویند رومی‌ها به دلیل رشد جمعیت و گردشگرانی که به روم سفر می‌کردند و اتفاقا جمعیت‌شان کم هم نبود، این غذاهای خیابانی یا Street food را راه انداختند، اما می‌گوییم همین استریت فود هم اصالتا مال ماست. درست که باقلا اولین بار باز هم در روم کشت شد، اما ما کشف کردیم که می‌شود روی گاری کنار خیابان به مشتری عرضه‌اش کرد. خیابان قوام‌السلطنه و مریضخانه قدیم و سی تیر جدید دو سه سالی می‌شود که میزبان یکی از همین استریت فودهاست. البته دیدنی‌های این خیابان فقط به خوردن غذاهای خیابانی محدود نمی‌شود. مدرسه و آتشکده زرتشتی فیروز بهرام، کلیسای ارامنه حضرت مریم، کلیسای حضرت پطرس و کنیسه حییم یهودیان از دیگر مکان‌های دیدنی این راسته است.
کد خبر: ۱۲۱۳۱۹۷

زنده‌باد تهران
اوایل سال 95 وقتی شهرداری تهران شروع به سنگفرش کردن این خیابان کرد کسی فکرش را نمی‌کرد این خیابان قرار است پاتوقی شود برای شکم‌گردی اهل دل! آذر همان سال «سی تیر» رسما کارش را آغاز کرد و بوی خوش این خیابان بوی دود و آلودگی را پوشاند و تقاطع خیابان امام خمینی جانی دوباره گرفت، اما شاید یکی از دلایلی که این خیابان پاتوق خیلی‌ها شد علاوه بر زیبایی، خوراکی‌هایی است که هم مرغوب است هم قیمت‌شان به نسبت از کافه‌ها و رستوران‌های سطح شهر منصفانه‌تر است. اگر هدف‌تان از سی‌تیر گردی سر زدن به موزه‌هاست از ساعت 9 صبح می‌توانید از خانه بیرون بزنید، اما اگر هدف‌تان کافه‌گردی است بدانید اکثر کافه‌های سیار عصرها در خیابان مستقر می‌شوند.

هیچ‌کس دست خالی بیرون نمی‌آید
یکی از جالب‌ترین و در عین حال مهم‌ترین چیزهای این خیابان است که برای هر سلیقه و ذائقه‌ای چیزی برای عرضه دارد. از غذاهای سنتی گرفته تا انواع فست‌فودها و غذاهای محلی و انواع غذاهای چینی، مکزیکی، هندی، ترکی و انواع غذاهای بین‌المللی. خوبی‌اش این است که یک خانواده با انواع سلیقه‌ها و بدون این‌که نظرشان را به یکدیگر تحمیل کنند هرکدام سراغ غذای مورد علاقه خودشان بروند. آنهایی هم که برای دیدن موزه‌ها آمده‌اند هم قطعا دست پر بیرون می‌روند. موزه ملی ایران، موزه آبگینه، سر در زیبای باغ ملی، موزه ایران باستان و... تمام مکان‌هایی است که شما می‌توانید سری به آنجا بزنید. جالب است بدانید به این خیابان «خیابان ادیان» هم گفته می‌شود. چرا؟ به دلیل وجود مسجد حضرت ابراهیم، دو کلیسا، یک آتشکده و یک کنیسه که اکثرا متعلق به دوره قاجار هستند.

هم غذای شکم و هم خوراک اینستاگرام
ایرانی نیستی اگر خیابان سی تیر بروی و سلفی نگیری! بازار عکاسی هم در این راسته داغ داغ است. بعضی‌ها فوکوس را روی اسمارتیزهای بستنی رولی می‌گذارند و خیلی‌ها در تلاش‌اند از سرخ شدن فلافل در روغن بومرنگ بگیرند. خیلی از کافه‌ها و اغذیه‌های کنار خیابان هم فرصت را غنیمت شمرده و مسابقه عکاسی راه انداخته‌اند. یادتان باشد حتما کنار آن دو بال سفیدی که اواسط خیابان روی دیوار نقاشی شده‌اند هم عکس بگیرید و کپشن بزنید «پرواز را به خاطر بسپار، پرنده مردنی است.»

روشن، شلوغ، امن
بیشتر کسانی که این خیابان را برای گشت شبانه انتخاب می‌کنند خانواده‌ها هستند و از این نظر امنیت خوبی دارد. گاهی گوشه و کنار خیابان گروه‌های موسیقی را می‌بینید با اجرای انواع موسیقی سنتی تا پاپ! مگر آدم از یک گشت شبانه چه می‌خواهد؟ آقاحامد صاحب یکی از غرفه‌داران اینجاست و غذای شمالی دست مشتری می‌دهد و سرش حسابی شلوغ است. به نظرش این خیابان باید خیلی وقت پیشتر شروع به کار می‌کرد. می‌گوید خیلی‌ها تازه 8 و 9 شب از سرکار برمی‌گردند و دنبال یک جای خانوادگی برای چند ساعتی فارغ شدن از زندگی روزمره می‌گردند. ما تا 12 شب اینجاییم و تا خود 12 مشتری داریم. تازه خیلی‌ها دوست دارند بیشتر بمانند، ولی شهرداری به ما این اجازه را نمی‌دهد. کمتر رستوران و فست‌فود گمنامی در سطح شهر هستند که مشتری ثابت داشته باشند، ولی من اینجا مشتری ثابت زیاد دارم. اوایل خیلی از کسانی که به اینجا مراجعه می‌کردند به غذاها اعتماد نمی‌کردند. آن‌قدر از غذاها و کیفیتش که البته دروغ هم نبود، تعریف می‌کردیم تا مشتری را مجاب کنیم.
از هرچه بگذریم سخن چای خوش‌تر است
چیزی که در این خیابان فراوان دیده می‌شود کافه است. کافه‌هایی در قالب سنتی و کافه‌هایی که وسعت‌شان به اندازه یک فولکس واگن است. انواع نوشیدنی از قهوه بگیرید تا انواع نوشیدنی‌های خنک و دمنوش‌های خوش عطر و بو. اگر هم اهل نوشیدن هیچ‌کدام از اینها نیستید و چای را به همه‌چیز ترجیح می‌دهید، نگران نباشید. سماورهایی در بعضی‌ کافه‌ها در حال جوش‌اند و چای ‌‌دم شده‌شان آماده‌ تا شما سفارش چای‌تان را ثبت کنید. کافه فولکس‌ها طبیعتا جای خیلی زیادی ندارند، اما خیلی‌ها از همین فضای کوچک بهترین استفاده را برده‌اند و شما می‌توانید به جای کنار خیابان، درون ماشین نوشیدنی‌تان را میل کنید.

چطور بریم؟
مسیر یک خیابان جذاب

اگر قرار است با ماشین شخصی‌تان تشریف ببرید باید بدانید این خیابان در محدوده طرح ترافیک است. اگر مجوز ورود به طرح ترافیک دارید که هیچ، اگر نه باید بگذارید ساعت طرح تمام شود بعد راهی این خیابان شوید. اما اگر می‌خواهید با وسیله نقلیه عمومی سری به خیابان سی تیر بزنید دو راه پیش روی شماست: اتوبوس و مترو. اتوبوس که تکلیفش مشخص است باید از راننده بپرسید اتوبوسی که قصد سوار شدنش را کرده‌اید از ایستگاه سی‌تیر رد می‌شود یا نه؟ اما برای مترو، مسافر هر کدام از خطوط که باشید باید خودتان را به ایستگاه میدان حسن‌آباد یا ایستگاه امام خمینی(ره) در خط 2 برسانید و با 500 متر پیاده‌روی از ایستگاه امام خمینی(ره) و 350 متر پیاده‌روی از ایستگاه حسن‌‌آباد خودتان را به این خیابان برسانید و یک نوشیدنی خنک بنوشید.

بهزاد یوسفی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها