در پشت صحنه حضور چهره‌های مشهور روی آنتن شبکه‌های تلویزیونی چه می‌گذرد و چه مبالغی رد و بدل می‌شود؟

هزینــه حضور

خیلی وقت است که برنامه‌های تلویزیونی مجری‌محور، مخصوصا آنهایی که برای ویژه‌برنامه شب عید نوروز یا دیگر اعیاد و مناسبت‌ها روی آنتن می‌روند، برای جذب مخاطب و جذابیت بیشتر برنامه از بازیگران دعوت می‌کنند تا تماشاگران با دیدن آنها در این برنامه‌ها در قالبی به غیر از چیزی که در فیلم‌ها و سریال‌ها می‌بینند، ارتباط بیشتری برقرار کنند. همین هم باعث شد وقتی بازیگران و چهره‌های مشهوردیدند نازشان حسابی در این برنامه‌ها خریدار دارد، بنا را بر ناز کردن گذاشتند و برای حضورشان در این نوع برنامه‌ها «هدیه» گرفتند. هدیه‌هایی که اوایل با سکه پرداخت می‌شد، اما حالا با گران شدن طلا و سکه، تبدیل به پول نقد داخل پاکت شده است. برای جلوگیری از این اتفاق هم تلاش‌های زیادی شده، اما طبق قانون «عرضه و تقاضا» تا وقتی برنامه‌های تلویزیونی همچنان برای حضور بازیگران پول پرداخت می‌کنند این سیر معیوب هیچ‌وقت متوقف نمی‌شود. با یکی از مسؤولان هماهنگی با مهمان این برنامه‌ها که نخواسته نامش فاش شود درباره این موضوع صحبت کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۲۱۲۹۷۳

آغاز یک داستان پر هزینه!
اولین بار یک شبکه تلویزیونی استانی برای حضور یک‌بازیگر در برنامه‌اش به او پول داد، و اینجا دقیقا نقطه آغاز این ماجرا بود. بعد از این برنامه، خبر این‌که این بازیگر برای حضورش در این برنامه هدیه‌ای دریافت کرده دهان به دهان بین بازیگرها چرخید و بازیگران دیگر هم احتمالا با خودشان این فکر را کردند که چرا ما این کار را انجام ندهیم؟ هر بازیگری هم برای حضور خودش نرخی تعیین کرد. مثلا بازیگرانی که خیلی شناخته شده نیستند یا اولین حضورشان در سریال‌های تلویزیونی را تجربه کرده‌اند، پول کمتری طلب می‌کنند. اما اگر همین بازیگر برای بار دوم و سوم جلوی دوربین برود، دستمزدی که بابت حضورش پیشنهاد می‌دهد ناگهان پنج تا شش برابر می‌شود. از طرفی هم برنامه‌های تلویزیونی انحصارطلب شدند. به این معنی که چون می‌خواستند یک بازیگر بخصوص تنها در برنامه آنها حضور پیدا کند، مبلغی را پیشنهاد دادند که مطمئن بودند برنامه‌های دیگر توان پرداخت چنین مبلغی را ندارند. با این روش مخاطب هم مطمئن می‌شد که مثلا فلان بازیگر تنها در این برنامه با این مجری حضور پیدا می‌کند. این مسیر «انحصاری کردن یک بازیگر» را درست رفتند، اما بزرگ‌ترین اشتباه‌شان این بود که باعث شدند بازیگران روز به روز قیمت را بالا ببرند.
هدیه یا هزینه؟ مسأله این است
بلافاصله بعد از تماس مسؤول هماهنگی یک برنامه برای دعوت چهره معروف مورد نظر، توافق مالی بین طرفین ایجاد می‌شود. اگر فکر می‌کنید خیلی صریح در مورد این مبلغ حرفی زده نمی‌شود، سخت در اشتباهید. مبلغی که قرار است به بازیگر مورد نظر پرداخت شود باید تعیین شده و کاملا روشن باشد. البته قراردادی بین دو طرف نوشته نمی‌شود، اما تهیه‌کننده یک برنامه طبق یک قانون نانوشته باید تمام و کمال این پول را پرداخت کند. مجری و قدمت برنامه در تعیین مبلغ خیلی تاثیر دارد. مناسبت‌های خاص مثل عید نوروز، عید فطر، اعیاد شعبانیه، شب یلدا و ... زمان پیک حضور چهره‌ها در این برنامه‌هاست که گاهی تا دو الی سه برابر چیزی که همیشه دریافت می‌کردند را از برنامه درخواست می‌کنند. میزان این مبلغ هم دوست و رفیق و آشنا نمی‌شناسد. بازیگران همان‌قدری از دوستان‌شان پول می‌گیرند که از تهیه‌کنندگانی که آشنایی با آنها ندارند.
جذابیتی که نبود
شاید بتوان گفت اوایل شروع دعوت از بازیگران در برنامه‌ها راز بقای برنامه‌ها محسوب می‌شد. مخاطبان به دیدن چهره‌های تلویزیونی و سینمایی در برنامه‌ها عادت نداشتند و تماشای این برنامه‌ها برایشان جذاب بود. همین هم باعث شد برنامه‌های خوبی که «چهره‌محور» نبودند کم‌کم از دور خارج شوند. ولی بعد از این‌که تمام شبکه‌ها دست به ساختن چنین برنامه‌هایی زدند که مجری رو‌به‌روی بازیگر نشست و حرف‌های تکراری گفت و شنید، جذابیت‌شان را از دست دادند. برنامه‌سازی رو به «تنبلی» گذاشت و مخاطب صفحه تلویزیون را روی چنین برنامه‌هایی خاموش کرد. از طرف دیگر بودجه برنامه‌سازی چندان تغییری نکرد، اما قیمت حضور بازیگران روز به روز افزایش یافت. این منبع آگاه می‌گوید: «شاید حقوق عوامل چند ماهی عقب بیفتد، اما تهیه‌کننده حضور یک بازیگر با رقم‌های میلیونی را بر همه چیز ترجیح می‌دادند و هزینه‌های سنگین این حضور را هرطور شده جور می‌کند».
راز برنامه‌های اجتماعی کشف شد!
اما برنامه‌های اجتماعی برای حضور مهمان، پولی پرداخت نمی‌کنند. مهمان‌ها از بین افراد عادی جامعه البته با یک داستان خاص، انتخاب می‌شوند و تنها هزینه‌ای که به آنها پرداخت می‌شود هزینه رفت و آمد و خورد و خوراک است. البته اگر ضبط برنامه طول بکشد و مهمان مجبور شود شب را در یک هتل بگذراند، تمام هزینه‌های هتل هم پرداخت می‌گردد که البته این اتفاق خیلی کم پیش می‌آید. همین مسأله باعث شد شبکه‌ها به این فکر بیفتند که برنامه‌هایی با موضوع اجتماعی بسازند و هزینه‌هایی که برای دعوت از مهمان می‌کردند را خرج کیفیت برنامه کنند. در این مورد تلویزیون باز هم به تکرار افتاد و همین هم باعث شد ماه رمضان امسال تقریبا تمام شبکه‌ها برنامه‌های گفت‌وگو محور اجتماعی را روی آنتن بردند. برنامه‌هایی که خیلی سراغ حامی مالی نرفته بودند و از آنجایی که هیچ بازیگر و چهره‌ مشهوری بدون حضور حامی مالی دعوت هیچ برنامه‌ای را نمی‌پذیرند، سراغ افراد معمولی‌تر جامعه رفته بودند. افرادی که هرچند حضورشان بدون هزینه نیست، اما هر چه باشد کم‌خرج‌تر از شناخته شده‌ها هستند.
مورد عجیب مجری - بازیگر
ورود بازیگران به حوزه اجرا هم در پایین آمدن قیمت بی‌تاثیر نبوده است. طی یک قانون نانوشته بازیگری که بیشتر در تلویزیون دیده می‌شود برای حضور در برنامه‌های مجری‌محور پول بیشتری می‌گیرد.
مجری - بازیگرهایی هم که هر شب برنامه دارند، طبیعتا قیمت‌شان برای حضور در یک برنامه دیگر بالاتر است. بعضی‌ها هم مثل رامبد جوان اصلا پولی برای حضور در برنامه نمی‌گیرند، اما در هر برنامه‌ای هم حاضر نمی‌شوند. بعضی‌هایشان هم خوش انصاف‌تر از بقیه هستند و با همین مبلغ قبلی دعوت برنامه را می‌پذیرند. بی انصاف‌ها هم زیر 30 میلیون تومان حاضر به حضور نیستند.

الهام فیروزبخت
خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها