اختلال بویایی می‌تواند یکی از نشانه‌های ابتلا به بیماری پارکینسون باشد

بوی پارکینسون می‌آید‌!

تصورتان از یک بیمار مبتلا به پارکینسون با لرزش‌های بی‌امان و غیر‌قابل کنترل در اندام حسی و حرکتی‌اش چیست‌؟ احتمالا همچون اکثر افراد، فرد کهنسالی را تصور می‌کنید که بروز اختلالات حرکتی و ادراکی در وی غیر‌قابل انتظار نیست. اما واقعیت این است که پارکینسون لزوما در پیری گرفتارمان نمی‌کند. این درست است که ریسک خطر ابتلا به این بیماری در سنین پس از ۶۰ سالگی بیشتر می‌شود، اما در 5 تا 10 درصد موارد در سنین پایین‌تر نیز رخ می‌دهد و در هر سنی که باشید زنگ خطرها یا پیش نشانه‌هایی از پارکینسون وجود دارند که آگاهی از آنها، البته بررسی‌های تخصصی دقیق‌تر به درمان کنترلی سریع‌تر این بیماری کمک می‌کند‌. دکتر فرزاد اشرافی، متخصص مغز و اعصاب درباره این پیش‌نشانه‌ها با ما به گفت‌وگو نشسته است.
کد خبر: ۱۲۱۲۴۹۵

بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی -حرکتی پیشرونده است که علامت اصلی آن، لرزش و کندی حرکات و سفتی اندام است. البته برخی علائم غیر‌اختصاصی نیز می‌تواند قبل از شروع علائم حرکتی بروز کند.
اختلال بویایی با مهر پارکینسون
یکی از تجربیات مشترکی که افراد مبتلا به پارکینسون به یاد می‌آورند، تغییراتی است که سال‌ها پیش از ابتلا به رعشه یا دیگر مشکلات حرکتی در احساس بویایی خود به آن دچار شده‌اند. به بیان دیگر، اختلال بویایی تقریبا در بیشتر بیماران مبتلا به پارکینسون دیده می‌شود. یعنی سه تا پنج سال قبل از شروع علائم، اختلال بویایی به‌صورت کاهش حس بویایی در مبتلایان رخ می‌دهد. البته اختلال بویایی اختصاصا در مبتلایان به پارکینسون روی نمی‌دهد بلکه در بیماری‌هایی مثل آلزایمر و ای‌ال‌اس هم دیده می‌شود.
ناتوانی در تشخیص رنگ‌ها
محققان دریافته‌اند که تغییرات بینایی ممکن است از علائم اولیه بیماری پارکینسون باشند. به گفته محققان، علائم غیرحرکتی بیماری پارکینسون شامل تغییرات بینایی نظیر ناتوانی در تشخیص رنگ‌ها، تغییر در قدرت بینایی و کاهش پلک زدن که می‌تواند به خشکی چشم منجر شود، است. در واقع، اختلال بینایی، اختلال در تمایز رنگ‌ها و اختلال در حساسیت تشخیص کنتراست رنگ‌ها از عوارض مربوط به اختلال فعالیت سیستم دوپامین در شبکیه است.
پارکینسون با زنگ خطر اختلالات قلبی
حدود 60 درصد از بیماران مبتلا به پارکینسون دچار آسیب‌های جدی ارتباطات عصبی قلب با سیستم عصبی سمپاتیک هستند. این اعصاب وظیفه هماهنگی شدت گردش خون با تغییرات فعالیت عضلانی را به عهده دارند. در اثر تخریب این اعصاب، بدن بیماران مبتلا به پارکینسون، آمادگی کمتری برای واکنش به استرس و تغییرات ساده‌ای مانند برخاستن دارد. اختلال قلبی نیز می‌تواند به‌صورت تغییرات در ضربان قلب به‌صورت موقت، افت فشار خون وضعیتی در مراحل ابتدایی و قبل از بروز علائم پارکینسون تظاهر کند.
خواب‌های ناآرام
اختلالات خواب شامل خواب‌آلودگی در طول روز، یک علامت غیراختصاصی بوده در ابتلا به پارکینسون دیده می‌شود. بررسی‌ها نشان داده است که ۳۵ تا ۶۵ درصد افراد با اختلال رفتاری در مرحله REM خواب در آینده می‌توانند مبتلا به پارکینسون شوند. یافته‌ها نشان داده است اکثر افرادی که به اختلال رفتار خواب دچار هستند، طی یک دهه به بیماری پارکینسون یا دیگر بیماری‌های مشابه آن مبتلا می‌شوند.
پارکینسون و آلزایمر، در کنار هم
چند سالی است که دانشمندان موفق به کشف یک ارتباط بیولوژیک بالقوه بین بیماری پارکینسون و آلزایمر شده‌اند.
گرچه اختلال شناختی و دمانس (آلزایمر) در مراحل پیشرفته پارکینسون دیده می‌شود ولی در مراحل ابتدایی و درمان نشده نیز اختلالات شناختی خفیف احتمال بروز دارد.
افسردگی، همنشین پارکینسون
اختلالات خلقی مثل افسردگی و اضطراب در ۳۰ درصد موارد، قبل از شروع پارکینسون ظاهر می‌شود. در واقع، افسردگی می‌تواند یکی از پیش‌نشانه‌های ابتلا به پارکینسون باشد. تغییراتی که در مغز اتفاق می‌افتد و منجر به پارکینسون با لرزش اندام‌ها و مشکلات حرکتی ناشی از آن می‌شود، ناشی از برخی ترکیبات شیمیایی در مغز است که در ابتدا ممکن است به اختلال خواب و انواع خفیف افسردگی منجر شود. افراد مبتلا به پارکینسون با مشکلات مربوط به حرکات روده از جمله یبوست دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکلات می‌توانند از مدت‌ها پیش از آغاز رعشه‌ها و دیگر مشکلات حرکتی آغاز شوند که فرد را مجبور به مراجعه به متخصص اعصاب می‌کنند.
مشکلات گوارشی پارکینسونی‌ها
افراد مبتلا به پارکینسون با مشکلات مربوط به حرکات روده از جمله یبوست دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکلات می‌توانند از مدت‌ها پیش از آغاز رعشه‌ها و دیگر مشکلات حرکتی آغاز شوند. در واقع، یبوست یکی از مشکلات شایع در بیماران مبتلا به پارکینسون است که قبل از علائم حرکتی وجود دارد. به همین دلیل افرادی که یبوست مزمن دارند کمی در ریسک بالاتر از ابتلا به پارکینسون هستند.
چرا پارکینسون می‌گیریم؟
10 تا 15 درصد موارد پارکینسون، جنبه ژنتیکی دارد.
ضربه و آسیب‌های مکرر به مغز در ورزش‌های رزمی و بوکس.
تماس با فلزات سنگین مثل جیوه، سرب، منگنز، مس، کادمیوم و بیسموت.
تماس با حشره‌کش‌هاT قارچ‌کش‌ها و سموم دفع آفات نباتات نیز از ریسک فاکتورهاست.

پونه شیرازی
سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها