پیشنهادهای چمدان برای شب‌های ماه مبارک

شب‌های روشن

تا چند سال پیش در کنار مراسم دعا و مناجات، پر کردن اوقات خوش ماه رمضان به برنامه «ماه عسل» و سریال‌های بعد از افطار تلویزیون و در برخی مناطق به مسابقات ورزشی جام‌رمضان و... خلاصه می‌شد، اما چند سالی است که ضرورت گسترش شادی و نشاط در ماه مهمانی خدا به درستی احساس شده و تا حدی شاهد فراگیر شدن «زیست شبانه» در ماه رمضان هستیم. از طرفی با کم‌رونق شدن اماکن تفریحی در طول روز به دلیل روزه‌دار بودن مردم، فرصت خوبی برای سر زدن به این پاتوق‌ها در این شب‌های بهاری و معتدل فراهم شده است. در این گزارش چند پیشنهاد برای گشت‌وگذار در شب‌های ماه رمضان را مرور می‌کنیم، پیشنهادهایی که نمی‌توانید رد کنید.
کد خبر: ۱۲۱۲۲۰۸

اگر فرهنگ‌دوست هستید

باغ کتاب تهران: در شب‌های ماه رمضان می‌توانید از فضاهای فرهنگی بازدید کنید و باغ کتاب تهران به عنوان بزرگ‌ترین کتابفروشی مسقف خاورمیانه می‌تواند انتخاب فرهنگی مناسبی باشد. باغ کتاب بزرگ‌ترین مجموعه کتاب و سرگرمی‌های علمی کشور است که در دو طبقه با زیربنای ۶۵ هزار متر مربع و وسعت ۱۱۰هزار متر مربع در اراضی عباس‌آباد احداث شده است. بخش‌های بهارستان ویژه فروش کتاب و محصولات فرهنگی کودکان و نوجوانان، خیالستان راهرویی باریک به طول ۶۰ متر که فضایی خیالی و جذاب در آن جریان دارد، نگارستان که بخش هنری باغ کتاب است و از سالن‌های سینما گرفته تا باغ علم کودک در آن قرار دارد، سروستان که شامل کتابفروشی و فروشگاه محصولات فرهنگی بزرگسالان و باغ علم نوجوان است و پشت بام که مجموعه‌ای از فضاهای سبز و کافه‌هاست، از جمله بخش‌های باغ کتاب تهران هستند که در شب‌های ماه رمضان می‌توانید به آن سر بزنید. فروشگاه‌های باغ کتاب تهران، کرایه ماشین کودک، اتاق فرار، کافه بازی و میزهای پژوهش این مجموعه از ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بامداد پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود. همچنین مراکز عرضه مواد خوراکی در مجموعه باغ کتاب تهران از افطار تا سحر دایر است.
سینما: چند سالی است که در ماه رمضان سینماها میزبان طرح افطار تا سحر هستند و امسال نیز مجوز اجرای این طرح صادر شده و هر تعداد از سینماها که متقاضی نمایش فیلم از افطار تا سحر باشند، می‌توانند میزبان مخاطبان باشند، البته ناگفته پیداست که عملا این طرح فقط در پردیس‌های سینمایی پرمخاطب قابلیت اجرا دارد. فیلم «تولدت مبارک» به کارگردانی سمیه زارعی و با بازی محمدرضا فروتن، فیلم «وکیل‌مدافع» به کارگردانی سلما بابایی و با بازی کوروش تهامی و ایمان افشاریان، فیلم «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی و با بازی پژمان بازغی، لیلا زارع و گوهر خیراندیش و فیلم «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری و با بازی حمید فرخ‌نژاد و امیرمهدی ژوله فیلم‌هایی هستند که از ۱۸ اردیبهشت‌ در سینماهای سراسر کشور به نمایش درمی‌آیند و از افطار تا سحر می‌توانید به تماشایشان بنشینید. با وجود این‌که این فیلم‌ها جایگزین فیلم‌های اکران نوروز می‌شوند، اما فیلم‌های نوروزی نیز نمایش‌های محدودی خواهند داشت و می‌توانید فیلم‌های «تگزاس ۲»، «چهار انگشت»، «متری شیش و نیم»، «ژن‌خوک»، «زندانی‌ها» و... را نیز تماشا کنید. به‌جز شب‌های رمضان، روزها هم فرصت خوبی برای دیدن فیلم‌هاست، چرا که طبق اعلام شورای صنفی نمایش، قیمت بلیت سینماها در سئانس‌های قبل از افطار، نیم‌بها خواهد بود.

اگر طبیعت‌گرد هستید

بوستان‌ها: هوای تهران در شب‌های بهار به‌شدت دلپذیر است و به همین‌دلیل، گشت‌وگذار در بوستان‌ها می‌تواند یک گزینه مناسب برای شبگردی بیرون از خانه باشد. اصلاً می‌توانید به‌عنوان برنامه‌ریز وارد عمل شوید و پیک‌نیک شبانه با دوستان یا فامیل را برای یکی از پارک‌ها پایه‌ریزی کنید. این پیک‌نیک می‌تواند از افطار آغاز شود و تا قبل از سحر ادامه پیدا کند. برخی از بوستان‌های تهران برنامه‌های فرهنگی و هنری ویژه‌ای هم دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.
منطقه گردشگری عباس‌آباد: با این منطقه از شهر تهران حتما آشنا هستید؛ منطقه‌ای وسیع شامل چند بوستان و مکان فرهنگی که در طول سال پذیرای شهروندان پرشماری است. منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد برای ماه رمضان امسال، پنجمین جشنواره باغ رمضان را در بوستان آب و آتش برگزار می‌کند و هدف اصلی از برگزاری جشنواره هم همدردی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان کشور است. در این جشنواره هنرمندان و چهره‌های مطرح حضور خواهند داشت و سفره‌های آسمانی، ضبط برنامه تلویزیونی باغ رمضان برای پخش از شبکه ۳، ترتیل خوانی قرآن کریم، نغمه‌های قرآنی، نمایش و موسیقی بخش‌های مختلف این جشن‌ها هستند. این برنامه‌ها در شب‌های ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت 20 و 30 دقیقه تا ۲۳ برگزار می‌شود و برای حضور در آن می‌توانید به بوستان آب و آتش مراجعه کنید. البته گردش در پل طبیعت، بوستان نوروز، بوستان طالقانی و آسمان‌نمای گنبد مینا هم جای خودش را دارد.
دریاچه شهدای خلیج فارس: این دریاچه مصنوعی که به آن دریاچه چیتگر هم می‌گویند، در غرب تهران و منطقه ۲۲ شهرداری واقع شده و مساحتی معادل ۱۳۰ هکتار دارد. در کنار این دریاچه، ۱۲۰ هکتار هم مجموعه تفریحی در پهنه خشکی ایجاد شده است. علاوه بر جذابیت‌های تماشای خود دریاچه و قدم زدن در کنار آن، جاذبه‌های تفریحی دیگری نیز در دریاچه و حاشیه آن وجود دارد. جزایر تفریحی، جزایر حیات‌وحش، جزایر آموزشی، اسکله قایقرانی، پارک آبی، باشگاه ورزش‌های آبی، اسکله تفریحی، امکانات خدماتی رفاهی، شهربازی و امکانات اقامتی از جمله امکانات تفریحی این مجموعه است. دریاچه شهدای خلیج فارس به دلیل مجاورت با پارک جنگلی چیتگر، پارک جنگلی لتمال کن، پارک جنگلی کوهسار، پارک ارم، محور چهار باغ، شهر بازی هزار و یک شهر، پردیس اسب‌سواری، بوستان آبشار تهران و بوستان کوهستانی ایثار می‌تواند فاصله افطار تا سحر را به بهترین شکل برایتان پر کند. در بخش شمالی دریاچه هم یک ساحل سنگی فراهم شده تا بتوانید بدون جوراب و کفش، روی ساحل سنگی پرآب راه بروید و تا حدی به آب نزدیک شوید. مرکز خرید بام‌لند هم در نزدیکی این دریاچه قرار دارد و می‌توانید گشتی در آن بزنید و اگر بودجه‌تان اجازه داد خرید هم بکنید. بام‌لند در قالب ۱۲ ویلای مستقل دوطبقه طراحی شده و تا بامداد پذیرای مراجعان است.

اگر شکمو هستید

آبمیوه، بستنی و معجون: اگر روزه بردتتان و دیگر تاب و توان از دست داده‌اید، خودتان را به آبمیوه بستنی فروشی‌ها برسانید و دلی از عزا در بیاورید. این صنف به دلیل عدم فعالیتشان در روز، شب‌ها را حسابی پرتوان کار می‌کنند و سرشان هم حسابی شلوغ می‌شود. خوردن آبمیوه برای تأمین آب از دست رفته بدن براثر روزه می‌تواند مفید باشد و معجون هم برای تقویت کسانی که بنیه‌شان چندان قوی نیست، توصیه می‌شود. ویتامینه و معجون علی‌بابا، آبمیوه فروشی‌های میدان سپاه، بهارترافیک، بابارحیم، ویتامینه و معجون پیچ شمیران و راسته آبمیوه فروشی‌های پالیزی مشهورترین پاتوق‌هایی هستند که می‌توانید برای خوردن آبمیوه، بستنی و معجون به آنها سر بزنید. اگر هم فکر می‌کنید شیک‌تر از این حرف‌ها هستید که کنار خیابان بایستید و آبمیوه بخورید، سری به کافه‌ها بزنید که خیلی‌هایشان افطار تا سحر را به طور دائم سرویس می‌دهند.
فلافلی‌های بازار: حتماً تا به حال گذرتان به بازار بزرگ تهران افتاده و جایگاه ویژه فلافل بین خوردنی‌های آنجا را مشاهده کرده‌اید. اهمیت فلافل در بازار در شب‌های ماه رمضان هم به قوت خود باقی است و کوچه فلافلی‌ها (که رویمان به دیوار به آن کوچه گرسنه‌ها هم می‌گویند!) فراتر از جایی برای خوردن یک ساندویچ فلافل و نوعی جاذبه گردشگری است. در ماه رمضان از ساعات ابتدایی شب تا زمان سحر می‌توانید به کوچه فلافلی‌ها در خیابان ۱۵خرداد سر بزنید و پس از تست کردن فلافل‌های مختلف، انتخابتان را بکنید و ساندویچتان را تا جایی که نان تحمل می‌کند، پر کنید. در واقع برنده اصلی کسی است که بیشترین فلافل و مخلفات را در نان جای دهد و خودش را سیر کند. نکته مهم درباره کوچه فلافلی‌ها این است که بهداشت در آن از اهمیت چندانی برخوردار نیست و برای تست کردن ساندویچ‌هایش باید کمی ریسک‌پذیر باشید.
خیابان ۳۰ تیر: حالا تقریباً سه سالی از راه‌اندازی راسته خوراکی فروشی‌های خیابان ۳۰ تیر تهران می‌گذرد و دیگر این مکان نسبتاً جنوبی تهران به عنوان یک پاتوق شناخته‌شده برای یافتن غذاهای خوشمزه مطرح شده است. شب‌های ماه رمضان اغذیه‌فروشی‌های ۳۰ تیر بسیار فعال هستند و در آنجا می‌توانید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا کنید. انواع غذاهای آماده، ساندویچ‌ها و پیتزاها با کیفیت‌ها و قیمت‌های مختلف در غرفه‌های کوچک این خیابان به فروش می‌رسند و باید مطابق سلیقه‌تان دنبال خوراکی دلخواهتان بگردید.

اگر ورزشکار هستید

استخر: از آنجا که فرو بردن سر زیر آب باعث باطل شدن روزه می‌شود، استخرها در ماه مبارک رمضان در طول روز فعال نیستند، اما شب‌ها شرایط متفاوت است و آب‌تنی در استخر در شب‌های رمضان طرفداران زیادی دارد. توصیه فنی این‌که به جای استخرهای سرپوشیده که در همه فصل‌ها می‌توان تجربه‌شان کرد، استخرهای روباز را انتخاب کنید که در این فصل با توجه به گرمای نسبی هوا، به‌شدت جواب می‌دهند. به جز استخر، پارک‌های آبی هم در این شب‌ها بسیار شلوغ می‌شوند و می‌توانید آب‌تنی را در کنار هیجان تجربه کنید. معمولاً طرح‌های تخفیفی ویژه هم در نظر گرفته می‌شود تا بتوانید با مبلغ مناسبی به این پارک‌ها بروید. گشت زدن در سایت‌های تخفیف می‌تواند برای یافتن این تخفیف‌ها راهگشا باشد.
سالن فوتبال: رفقای دبیرستانی، رفقای دانشگاهی، همکاران یک‌شرکت و خلاصه هر جمع مذکری که فکرش را بکنید، بالاخره حداقل یک بار تجربه کرایه سالن فوتبال و دور هم جمع شدن به این بهانه را داشته‌اند. این شب‌ها می‌توانید رفقایتان را جمع کنید و از فوتبال بازی کردن دورهمی لذت ببرید. سالن‌دارها هم همکاری می‌کنند و از آنجا که مشتری‌شان در سئانس‌های روز کم می‌شود، سرشان درد می‌کند که در ماه رمضان سئانس نیمه شب اجاره دهند.
باشگاه بدنسازی: آیا از ناتوانی در شروع بدنسازی رنج می‌برید؟ آیا بارها در باشگاه بدنسازی ثبت نام کرده‌اید، ولی هیچ وقت نتوانستید شروع کنید و هنوز چاق هستید؟ شب‌های ماه رمضان بهترین فرصت است که بالاخره عزمتان را جزم کنید و به باشگاه بروید. با این کار می‌توانید با یک‌تیر دو نشان بزنید؛ روزها چیزی نمی‌خورید و چربی‌سوزی می‌کنید، شب‌ها هم با ورزش هوازی و کار با وزنه به فرم ایده‌آل می‌رسید. بجنبید که مستر المپیا نزدیک است.

محمد وفایی
خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها