سخنگوی دولت با بیان اینکه نگران اجاره بهای مسکن هستیم، گفت: دولت ۲ برنامه درخصوص ساماندهی مسکن و کمک به مستاجران دارد.
کد خبر: ۱۲۱۲۰۶۹
برنامه دولت برای ساماندهی مسکن و مستاجران / تصمیمی برای قیمت بنزین گرفته نشده است

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، علی ربیعی در نخستین نشست خبری افزود: یک برنامه دولت در قالب طرح ملی مسکن دنبال خواهد شد که در این طرح ۴۰۰ هزار واحد جدید به نفع طبقات اجتماعی متوسط به پایین آماده و تحویل خواهد شد.

وی با بیان اینکه زمین‌های ساخت این واحد‌ها آماده شده است، گفت: تمام تلاش ما این است که اشکالات مسکن مهر را نداشته باشد و جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی در این مسکن سازی دیده شود.

ربیعی افزود: در این طرح تمایل افرادی که تقاضای مسکن دارند نوع سکونت و منطقه سکونت آنان در طرح در نظر گرفته خواهد شد.

وی گفت: در جلسه اقتصادی دولت و با حضور رئیس جمهور طرح واگذاری ۴۰۰ هزار واحد جدید بحث و بررسی شد و در برنامه وزیر راه قرار گرفت.

سخنگوی دولت افزود: ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر هم تکمیل و تحویل خواهد شد.

ربیعی با بیان اینکه مسکن حمایتی نیز روند خود را خواهد داشت، اضافه کرد: وزارت کار نیز مسکن کارگری را در حال بررسی دارد که بتواند برای کارگران در این چارچوب یا در قالب طرح ملی مسکن و یا سایر موارد اقداماتی صورت دهد.

ربیعی واگذاری زمین برای تولید مسکن و اعطای تسهیلات تا ۸۰ درصد قیمت مسکن را از دیگر اقدامات دولت برای ساماندهی مسکن بیان کرد.

پیش‌بینی ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رتبه‌ بندی معلمان

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری گفت: ۲ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان پیش بینی شده است و برنامه پرداخت معوقات این عزیزان در دستور دولت قرار دارد.

ربیعی تصریح کرد: فکر می‌کنم معلمان فشار‌های اقتصادی دولت را درک می‌کنند و با این حال ما رتبه بندی را اجرا می‌کنیم و هم پرداخت معوقات را خواهیم داشت. در شش ماه دوم سال جاری اجرای رتبه بندی فرهنگیان آغاز خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص افزایش حقوق کارکنان دولت، گفت: استنباط نمی‌کنم که دولت در این زمینه تخلفی کرده باشد و اجماعی برای این تخلف نیست.

ربیعی افزود: موضوع بند ۱۵۸ ضمایم و تبصره ۱۲ است که در آن اجازه‌هایی برای پرداخت به دولت در نظر گرفته شده است و اگر در این زمینه خلاف صورت گرفته باشد باید دیوان محاسبات اعلام نماید.

وی گفت: اگر قرار باشد افزایش حقوقی صورت گیرد نباید از جایی برداشت و به جایی دیگر داد و باید این موضوع به تمام بخش‌ها تعلق گیرد.

ربیعی ابراز امیدواری کرد: این موضوع با همکاری‌های مجلس و دولت در آینده نزدیک حل شود. سخنگوی دولت همچنین در خصوص ساز و کار اینستکس و مواضع کشور‌های اروپایی در اجرای این ساز و کار گفت: خانم اشمید برای همین موضوع به ایران آمده بود و در دیداری که با آقای عراقچی داشت اعلام کرد به زودی تأمین مالی خواهد شد.

ربیعی افزود: همواره این مطالبه را داریم و در چارچوب برجام حرکت می‌کنیم و حتماً بر اجرای تعهدات طرف مقابل هم نگاه خواهیم کرد.

وی در خصوص تأمین مهلت ۶۰ روزه از سوی ایران و اینکه نیمی از این مهلت به پایان رسیده است و جمهوری اسلامی ایران چه موضعی را در این زمینه خواهد گرفت، گفت: اجازه بدهید تا مهلت ۶۰ روزه به اتمام برسد و در آن زمان ما موضع خود را اعلام می‌کنیم.

ربیعی افزود: ما این اراده را در طرف‌های اروپایی دیدیم که نگذارند این ساز و کار مالی از بین برود و امیدواریم هر چه زودتر این ساز و کار مالی فعال شود.

سخنگوی دولت در خصوص دستاورد مشخص سفر نخست وزیر ژاپن در حوزه اقتصادی نیز گفت: سفر وی فی نفسه برای ما با اهمیت بود چرا که پس از ۴۱ سال بالاترین مقام اجرایی کشور ژاپن به ایران آمد و مقام معظم رهبری نیز مواضع بسیار خوبی را در دیدار با نخست وزیر ژاپن داشتند و در صحبت‌هایی که نخست وزیر و وزیر امور خارجه ژاپن داشتند اعلام آمادگی کردند که روابط دو جانبه را بیشتر گسترش دهند.

ربیعی افزود: وی همچنین حامل انتقال پیامی بود که گفت و پاسخ مناسب را از مقام معظم رهبری گرفت و پیام ایشان و پاسخ مقام معظم رهبری به صورت شفاف از رادیو و تلویزیون پخش شد. سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص پاکت زردی که در دستان نخست وزیر ژاپن در دیدار با مقام معظم رهبری نیز بود، گفت: تا آنجا که ما می‌دانیم در پاکت زرد پیشنهادی نبود و پاکتی نبود در دست ایشان.

ربیعی همچنین در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه در جلسه دولت از سوی رئیس جمهور به آقای زنگنه انتقاد می‌شود، افزود: تا آنجا که من در دولت بودم چنین چیزی مشاهده نشده است و رئیس جمهور به آقای زنگنه اعتقاد و اعتماد دارد.

هیچ تصمیمی برای قیمت بنزین گرفته نشده است

سخنگوی دولت گفت: هیچ تصمیمی برای تغییر قیمت بنزین گرفته نشده است.هرگونه تصمیم درباره قیمت بنزین در قالب اصلاح ساختار بودجه است که در جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا خواهد بود. تا امروز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

ربیعی درباره استفاده اجباری از کارت هوشمند سوخت نیز گفت: کارت سوخت می تواند تسهیل کننده کار باشد اما درباره قیمت بنزین تصمیمی گرفته نشده است.

سخنگوی دولت در خصوص تشکیل معاونت بازرگانی در ریاست جمهوری افزود: منتظر تصمیم مجلس به طور قطعی در این خصوص هستیم.

وی با اشاره به نامه تعدادی از نمایندگان در خصوص مخالفت با تفکیک وزارت صنعت از بازرگانی و تشکیل وزارت بازرگانی افزود: هنوز تصمیم مجلس به طور قطعی و رسمی اعلام نشده است.

ربیعی در خصوص احتمال تغییر در دولت و جدا شدن زنگنه از بدنه دولت و استیضاح وی نیز گفت: هیچ تغییری در دستور کار دولت قرار ندارد.

وی گفت : زنگنه از وزرایی است که علاوه بر ایفای وظیفه در تولید و فروش نفت در شرایط فعلی کشور که از موضوعات جدی است، در دیگر موضوعات دولت همیشه نقش فعال داشته است.

ربیعی تصریح کرد: همه وزرا کلیدی هستند اما زنگنه با توجه به تجاربش از وزرای کلیدی تر است و چنین بحثی در خصوص تغییر در دولت مطرح نبوده است.

وی گفت: من و زنگنه همیشه در استیضاح های مجلس مطرح بودیم و امیدوارم زنگنه در دوران باقی مانده دولت نقش مهم خود را ایفا کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: امروز با توجه به کاهش صادرات و فشاری که تحریم های آمریکا وارد می کند تا ما نتوانیم نفت بفروشیم در این دوره تاریخی نقش زنگنه برای ما مهم خواهد بود.

ربیعی افزود: همه به ویژه نمایندگان مجلس باید کمک کنند که افراد کارشناس و صاحب نظر در تولید نفت حفظ شوند که در مشکلات کنونی می توانند نفت تولید کنند و صنایع پایین دستی نفت را گسترش دهند و با بازارهای جهانی آشنا باشند و بتوانند در فروش نفت کمک کنند.

دولت همه خانه‌های کشور را بیمه می‌کند

سخنگوی جدید دولت در نخستین نشست رسمی با خبرنگاران از تصمیمات امروز دولت بویژه درخصوص صندوق بیمه حوادث گفت. در مصوبه امروز هیئت دولت قرار شد دولت همه خانه‌های کشور را بیمه کند.

وی گفت: فعلاً این موضوع اختیاری است و قرار شد ۵۰ درصد حق بیمه را دولت پرداخت نماید.

سخنگوی دولت افزود: کمیسیون اقتصادی ایران و روسیه در تهران و اصفهان برگزار خواهد شد و یک هیئت بزرگ ۲۵۰ نفره بخش‌ دولتی و خصوصی روسیه برای حضور در این کمیسیون به ایران سفر می‌کنند.

ربیعی همچنین از لایحه شفافیت و تصویب آن در هیئت دولت و ارسال آن به مجلس خبر داد و گفت: این لایحه مطالبه عمومی بوده بویژه مطالبه‌ای که جامعه رسانه‌ای داشتند و باید همه آن را اجرا نمایند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: با اجرای این لایحه ساختار مناسبی برای ایجاد سلامت نظام اجتماعی ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در لایحه شفاف کردن ارتباطات و تعاملات پیش بینی شده است، گفت: شفافیت نباید دچار کدری شود حتماً روشنگری و شفافیت با افشاگری و رسواگری قابل تمایز است و ما با فرهنگ‌سازی و دنبال کردن لایحه شفافیت نوعی به سلامت اخلاقی کمک خواهیم کرد.

ربیعی همچنین در ابتدای صحبت‌های خود ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع خبرنگاران به عنوان سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد در این مسئولیت پاسخگوی سؤالات خبرنگاران که نمایندگان خبری مردم هستند در همه موارد باشد.

وی گفت: هدف ما تأکید بر انتقال صادقانه و درست اخبار و اطلاعات به مردم است.

ربیعی با اشاره به اینکه ما امروز نیاز داریم که حرف‌های جامعه و مردم را بشنویم گفت: نیاز داریم صدای گروه‌های خاموش و بدون تریبون را بیش از پیش بشنویم و به دولت انتقال دهیم.

سخنگوی دولت افزود: ارتباط رئیس جمهور با گروه‌های تأثیرگذار صرفاً سیاسی نخواهد بود بلکه باید ارتباطات تشکل ها، اتحادیه ها، دهک‌های پایین جامعه، قشر‌های مختلف را سامان دهیم.

وی با اشاره به اینکه با وزرا درخصوص پاسخگویی آنان به خبرنگاران و مردم صحبت کردم گفت: سعی خواهیم کرد که این سؤالات به خوبی پاسخ داده شود و من رابط شما و دولت خواهم بود.

ربیعی همچنین از نوبخت به عنوان سخنگوی پیشین دولت تقدیر و تشکر کرد.

سخنگوی دولت همچنین گفت: تقدیر و تشکر رئیس جمهور از اعضای تیم ملی والیبال و همچنین تیم والیبال نشسته را به مردم عزیز و جامعه ورزشی اعلام می‌کنم.

انفجار نفتکش‌ها از سوی کسانی بود که که جامعه جهانی را علیه ایران تحریک می‌کنند

سخنگوی دولت در خصوص انفجار نفتکش ها در دریای عمان گفت: ما فکی می کنیم کسانی این اقدام را انجام دادند که می خواهند جامعه جهانی را برای اقدامات بیشتر علیه ایران تحریک کنند حتی برخی از کارشناسان امنیتی آمریکا در خصوص متهم کردن ایران در این موضوع ابراز تردید کردند.

وی به مواضع دولت در خصوص انفجار نفتکش ها اشاره کرد و گفت: ما به پیمان ها، همکاری ها و گفتگوهای منطقه ای و ایجاد امنیت دست جمعی حتی برای تضمین امنیت آبراه های استراتژیک معتقدیم و پیمان عدم تعرض را نیز پیشنهاد داده ایم.

ربیعی با بیان اینکه قطعاً امنیت منطقه به نفع ماست افزود: بیشترین کسی که در این زمینه (انفجار نفتکش ها) آسیب دید ما بودیم چرا که امروز هدف را به سمت ما گرفته اند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ناامنی منطقه آسیبش به سمت ایران است، اضافه کرد: جواد ظریف در گذشته از احتمال تحرکات مشکوک در منطقه خبر داده بود.

وی با بیان اینکه ما هیچ نفعی از این انفجار نمی بریم گفت: حتماً این اقدام در قیمت نفت تأثیر گذاشته اما پیش بینی نمی کنیم که دراز مدت باشد.

ربیعی با بیان اینکه برخی از کشورها از جمله روسیه با تردید به متهم کردن ایران نگریسته اند، افزود: قطعاً این اقدام و متهم کردن ایران در سطح جامعه جهانی موفق نخواهد بود.

سخنگوی دولت در خصوص تفکیک وزارت صنعت از بازرگانی و تشکیل معاونت بازرگانی در ریاست جمهوری گفت: امروز نظام کنترل قیمت و توزیع نیاز به تمرکز بیشتر دارد.

وی افزود: معمولاً ادغام وزارتخانه های بازرگانی و صنایع در دوران شکوفایی و توسعه صادرات در نظر گرفته می شود اما در دورانی که دچار تحریم هستیم نیاز به حفاظت از زندگی روزمره مردم داریم.

ربیعی با بیان اینکه باید از دهک های پایین حفاظت بیشتری کنیم، گفت: باید از سقوط کردن مردم به دهک های پایین جلوگیری کنیم و باید از سفره اصلی مردم مراقبت کنیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: کالاهای اساسی که زندگی روزمره مردم با آن سر و کار دارد نیاز به تمرکز بیشتر دارد و دولت و شخص رئیس جمهور بر اساس احساس این تمرکز، درخواست داد که وزارت بازرگانی ایجاد شود حتی بالاترین مقامات کشور نسبت به ادغام های بدون مطالعه دیدگاه مثبتی نداشتند و نظر دولت هم برای کنترل و هم برای توزیع می توانست بسیار کمک کند.

ربیعی افزود: قطعاً اگر به نتایج دلخواه از سوی مجلس نرسیم به سمت تمرکز دادن در قالب قائم مقام در وزارت صمت و تمرکز دادن امر بازرگانی به آن خواهیم پرداخت.

وی در خصوص اجلاس جهانی FATF که در آمریکا آغاز شده و کمیسیون فرعی مجمع 11 سؤال را در حوزه های مختلف برای رئیس جمهور ارسال کرده و همچنین درباره موضع دولت و پیش بینی از شرایط و اینکه آیا رئیس جمهور برای دفاع از لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام حاضر خواهد شد یا خیر؟ گفت: اینکه رئیس جمهور در مجمع حاضر خواهد شد باید از شخص وی سؤال شود.

سخنگوی دولت افزود: معتقدیم FATF و لوایح باقیمانده، از ساز و کارهایی است که به نفع مردم ایران است.

ربیعی گفت: تمام دوستان منطقه ای و جهانی به ما تأکید می کنند که شما هر چه بیشتر به سمت بهانه دادن کمتر و به سمت شفافیت در مبادلات مالی حرکت کنید به نفع کشور شماست قطعاً در دولت با نگاه های مختلف، بندهایی که می تواند زیان آور باشد ملاحظه شده و لوایحی که از دولت رفته با بیشترین ثمر و زدودن زیان های احتمالی در آن در نظر گرفته شده است. منتظریم ببینیم که چگونه تشخیص مصلحت داده می شود.

سخنگوی دولت گفت: اگر ما نتوانیم در قالب این چارچوب حرکت کنیم زمینه برای قطع همکاری های بانکی فراهم می شود و ما بهانه می دهیم که حتی بانک های ایرانی در خارج از کشور نتوانند فعالیت کنند.

ربیعی با بیان اینکه بخش هایی که لازم بوده در دولت به تصویب رسیده است، افزود: در دو جلسه گذشته دولت مصوباتی در این زمینه داشتیم که مجلس تا امروز مغایرت آن را اعلام نکرده است.

وی اضافه کرد: لوایح باقیمانده برای ما حیاتی است و امیدوارم خودمان، خودمان را تحریم نکنیم و از سوی دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام اختیارات قانونی خود را دارد و مجلس نیز در چارچوب اختیار خود این مصوبه را انجام داده و بر آن اصرار دارد.

سخنگوی دولت گفت: نفع مردم را در تصویب این مصوبه می دانیم و مطمئنیم که آنقدر توانایی در دولت وجود دارد که از تبعات منفی آن بکاهیم.

ربیعی در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتقاد شدید از سوی رئیس جمهور نسبت به زنگنه افزود: تا آنجا که من در دولت بودم چنین چیزی را مشاهده نکرده ام و چنین صحبتی را هیچگاه نشنیده ام.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها