تیم ملی والیبال کشورمان با غلبه بر تیم پرقدرت لهستان، صدرنشین لیگ ملت‌های جهان شد

رسم آقایی بر جهان

بازی حساس تیم‌های والیبال ایران و لهستان با برتری 3 بر 2 تیم ملی والیبال ایران به پایان رسید تا در صدر جدول رده‌بندی کلی لیگ ملتهای والیبال دنیا باقی بمانیم و آقای والیبال دنیا شویم.
کد خبر: ۱۲۱۱۹۳۸

تیم ایران در حالی مقابل لهستان قرار گرفت که می‌دانست روسیه به لطف 3 امتیاز برد مقابل کانادا با یک بازی بیشتر در صدر جدول بازیها قرار گرفته و برزیل هم در آخرین بازی شنبه شب، چین را شکست خواهد داد. به این ترتیب امتیازهای بازی ایران مقابل لهستان ارزشی خاص پیدا کرد.
روزها و هفته‌ها پیش از آنکه هفته سوم لیگ ملتها به میزبانی ایران آغاز شود، همه درباره دیدار ایران و لهستان حرف می‌زدند. مسابقه‌ای که به دلیل حرفهای ناپخته کوبیاک درباره مردم ایران، اسیر سیلاب‌های حاشیه‌ای قدرتمندی شده بود و همه تلاش کردند تا این بازی با کمترین تنش و مشکل برگزار شود. مسابقه‌ای که دو داور ضعیف به نام تاکاشی ایشیتا از ژاپن (داور اول) و جعفرعلی از بحرین (داور دوم) مشکلات فراوانی برای آن ایجاد کردند.
فدراسیون جهانی والیبال از فدراسیون لهستان خواسته بود پیش از این بازی نامه عذرخواهی کوبیاک خوانده شود و به دلیل مخالفت کوبیاک از عذرخواهی، فدراسیون والیبال لهستان از مردم ایران عذرخواهی کرد. در بیانیه‌ای که پیش از بازی از سوی فدراسیون والیبال لهستان در سالن غدیر خوانده شد، آمده بود:‌ «پیرو مصاحبه کوبیاک، فدراسیون والیبال لهستان مراتب تأسف خود را اعلام می‌دارد. ما کرامات انسانی را حفظ می‌کنیم. هرگونه رفتار غیرمؤدبانه و گستاخانه علیه مردم ایران با جریمه سنگین مواجه خواهد شد. ما خواهان روابط عادی و دوستانه با مردم و فدراسیون والیبال ایران هستیم». به این ترتیب بازی حساس ایران و لهستان آغاز شد. مسابقه‌‌ای که به دلیل پاس گل برزیل به ما، از اهمیت فراوانی برای ما برخوردار بود. برزیل جمعه‌شب در بازی با صربستان بازی را 3 بر 2 واگذار کرده و به این ترتیب صدر جدول کلی مسابقات را به ما پیشکش کرده بود. به این دلیل مهم، بازی ایران و لهستان ارزش فوق‌العاده‌ای برای ما پیدا کرده بود چون اگر این بازی را می‌بردیم، بدون اعتنا به بازی برزیل مقابل چین در کشور پرتغال، در صدر می‌ماندیم و اگرچه بازی را بسیار بد آغاز کردیم؛ اما با بهترین شکل به آن پایان دادیم.
برتری در ست اول
کولاکوویچ سرمربی تیم ملی والیبال ایران، برای این بازی ترکیب میلاد عبادی پور، پوریا فیاضی، میرسعید معروف (کاپیتان)، علی شفیعی، امیر غفور و محمدرضا حضرت پور (لیبرو) را انتخاب کرد. اگرچه لهستان بازی را بهتر آغاز کرد؛ اما تیم ما به مرو عملکرد بهتری پیدا کرد و در امتیاز 16 با حریف مساوی شد. با درخشش سعید معروف و عملکرد خوب بازیکنان ما روی تور، ست اول با نتیجه 25 بر 20 به سود ایران تمام شد. با این نتیجه گمان می‌کردیم ست‌های بعدی هم مانند بازی با کانادا از آن ما خواهد شد؛ اما این گونه نبود.
دست بسته بودیم
ست دوم هم مانند ست اول با پیشتازی لهستانی‌ها شروع شد با این تفاوت که این بار لهستان فاصله خود با تیم ایران را کم نکرد. ضریب اشتباهات بازیکنان ما از یک سو و آرامش و تمرکز لهستانی‌ها و پیاده کردن دقیق برنامه‌های تاکتیکی ویتالی هینن سرمربی 49ساله و بلژیکی لهستان موجب شد ست دوم را با نتیجه 25 بر 21 واگذار کنیم.
سالن خاموش
سالن غدیر در ست‌های دوم و سوم کاملا خاموش بود. یعنی درست در دقایقی که بازیکنان تیم ملی نیاز به حمایت و تشویق داشتند، تماشاگران ترجیح می‌دادند ساکت و خاموش، امتیازگیری لهستانی‌ها را ببینند. این ضعف عمده را باید در کنار یک نکته آزاردهنده دیگر قرارداد آن هم اینکه عده‌‌ای اندک در سالن ترجیح می‌دادند به جای تشویق تیم ملی «ایران»، بازیکنان همشهری خود را تشویق کنند که این هم در عملکرد بسیار ضعیف تیم ما موثر بود. اگرچه فاصله 3 امتیازی با تیم لهستان را با درخشش موسوی جبران کردیم و در امتیاز 14 به حریف رسیدیم؛ اما لهستان باز هم بهتر از ما عمل کرد و در پایان ست برتری ۲۵ بر ۱۸ را به نام خود نوشت.
بازگشت به بازی
خوشبختانه ایرادهای فنی تیم در این ست به حداقل رسید تا بازیکنان ما روحیه از دست‌رفته خود را پیدا کنند. تیم ما با وضعیت جدید توانست از حریف پیش بیفتد. زمانی که ایران با دفاع بی‌نقص موسوی به امتیاز 14 رسید لهستان در عدد 10 متوقف مانده بود. روحیه ما با عملکرد درخشان امیر غفور در این ست، آنقدر خوب شد که سعید معروف کاپیتان تاثیرگذار ما، سرانجام با جا خالی‌های خاص خود سالن را به وجد آورد تا تیم ایران کاملا سرپا و سرحال شود.
فاصله تیم ما با لهستان آنقدر زیاد شد تا برتری 25 بر 17 به نام ایران نوشته شد.
ست سرنوشت را قاطعانه بردیم
با تساوی 2-2 دو تیم، بازی به ست پنجم کشیده شد. بازی به اوج حساسیت رسید و تیم‌های ایران و لهستان هم پا به پای هم پیش رفتند. زمانی زمین‌ها در این ست عوض شد که ایران با نتیجه 8 بر5 از حریف پیش بود. میلاد عبادی‌پور در این ست، چهره شاخص ما بود و امتیاز هشتم با تک‌دفاع دیدنی او به دست آمد. این فاصله، یخ سالن را هم شکست و تماشاگران دوباره سالن را روی سرشان گذاشتند. کاری که باید در زمان عدم‌توفیق بازیکنان ما هم انجام می‌دادند.
فاصله ایران با لهستان تا پایان حفظ شد و در نهایت برتری 15 بر 8 در این ست و برتری 3 بر 2 در ست‌‌های این بازی به نام ایران ثبت شد تا به لطف این برتری و 2 امتیاز حاصل از این برد، 21 امتیازی شویم و با 7 برد از 8 بازی، دوباره به صدر جدول برویم و جای روسیه را در صدر بگیریم.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها