پنج سال از تأسیس سازمان الحشد الشعبی یا همان بسیج مردمی عراق می‌گذرد. سازمانی که هدف اول آن، مبارزه با گروه تروریستی داعش بود، اما با پایان جنگ با داعش وارد عرصه‌های سیاسی و خدمات‌رسانی به مردم شد. این درحالی بود که آمریکایی‌ها تلاش فراوانی صرف کردند تا بعد از اتمام مبارزه با داعش این گروه منحل شود، زیرا مدعی بودند الحشد الشعبی شاخه نظامی وابسته به ایران بوده و از روی همان نیروی بسیج این کشور کپی‌برداری شده است.
کد خبر: ۱۲۱۱۸۶۱



سازمان الحشد الشعبی عراق در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۴ (خرداد ۱۳۹۳) با فتوای آیت‌ا... سیستانی مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق از ترکیب گروه‌های مختلف عراقی از جمله تشیع، اهل تسنن و مسیحیت شکل گرفت. این سازمان که هدف اصلی‌اش مبارزه با گروه تروریستی داعش بود، توانست در نهم دسامبر ۲۰۱۷ آذر ۱۳۹۶ عناصر این گروه را شکست دهد. نیروهای الحشد الشعبی حضوری پر رنگ در جنگ‌های خونین موصل، رمادی و تکریت داشتند. این گروه علاوه بر نجات هزاران خانواده از دست داعش کمک کرد تا ده‌ها هزار نفر از آوارگان عراقی به منازل خود بازگردند. الحشد الشعبی در مرحله نبرد با داعش، در آزادسازی ده‌ها شهر و منطقه عراق از دست این گروه تروریستی مشارکت داشت که در این میان تلاش‌های این گروه در مناطقی ازجمله جرف النصر، بیجی، سامراء، تکریت، الفلوجه، الرمادی، الموصل، العظیم، عزیز بلد، تلعفر، امرلی، سنجار، سبع البور، عرب جبور، الضابطیه، ابو غریب و حمرین بسیار چشمگیر و به‌یاد ماندنی بود.
پایگاه خبری العهد لبنان به مناسبت پنجمین سالگرد تشکیل این گروه به فعالیت‌های مختلف الحشد الشعبی پرداخت و نوشت: اگر واژه جهاد، در دوران جنگ با داعش در صدر گفتمان الحشد قرار داشت، طی شش ماه اخیر، واژه‌هایی مانند نجات، سازندگی و خدمات در کنار واژه جهاد قرار گرفته تا تکمیل‌کننده مرحله پساجنگ باشد. به گزارش این منبع، شاید درخصوص حوادث اخیر عراق مانند سیل‌هایی که در آوریل گذشته رخ داد یا جلوگیری از آسیب‌رسیدن به سازه‌های اقتصادی و نفتی مهم، مقابله با آتش‌سوزی در شمال مرکز و جنوب این کشور، آمار و ارقام، گویای واقعیت نقش مهم و کلیدی الحشد در دفع و مقابله با این حوادث باشد. نیروهای الحشد در نجات ۲۴۰ روستا از خطر سیل در استان‌های میسان، بصره و واسط و حومه‌های آن، نجات چند سازه نفتی مهم در این استان‌ها خاموش کردن آتش در ده‌ها مزرعه در استان‌های نینوا، کرکوک، صلاح‌الدین، دیاله، نجف و دیگر استان‌ها، نقش مهمی داشتند. این آمارها ثابت می‌کند اگر مأموریت الحشد در زمینه نظامی به پایان رسیده، ولی به اقتضای شرایط، رسالتش همچنان به قوت خود باقی است. گوهر این رسالت نیز صیانت از کرامت، عزت، استقلال و حاکمیت عراق و حفظ مقدسات آن و تلاش برای بازسازی این کشور است.
العهد در ادامه نوشت: بر هیچ‌کس پوشیده نیست که سه عامل باعث شد الحشد این نقش مهم و کارآمد را ایفا کند و به این دستاوردها و پیروزی دست یابد. نخست، فتوای مرجعیت دوم، حمایت جمهوری اسلامی ایران و سوم حمایت مردمی گسترده از سوی اقشار مختلف عراق ـ صرف نظر از هر مذهب و قومیتی ـ بود که به این نیرو کمک رساند. از همان ابتدای تشکیل این نیرو برخی محافل سیاسی و اطلاعاتی خارجی وابسته به محور عربستان تبلیغات منفی گسترده‌ای علیه این تشکل راه انداختند و آن را بازوی نظامی ایران در عراق توصیف کردند. حتی ثامر السهبان، سفیر عربستان در عراق خواستار انحلال این نیرو شد و آمریکایی‌ها هم بر دولت حیدر العبادی فشار آوردند تا این نیرو را بعد از مساله داعش به کلی منحل کند، اما نمایندگان پارلمان عراق الحشد الشعبی را یک نیروی نظامی زیر نظر وزارت دفاع عراق معرفی و به لحاظ قانونی بقای این گروه را تضمین کردند.
این نکته بر ناظران مسائل عراق روشن است که هرچه حضور تأثیرگذار الحشد الشعبی در میادین و عرصه‌های مختلف افزایش یابد، حملات تبلیغاتی و تلاش برای مخدوش‌سازی چهره این سازمان نیز افزایش می‌یابد و این امری طبیعی و قابل انتظار است.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها