نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5

کولاک تازه کپکام

به‌عنوان منتقدی که سعی بر رفتار منصفانه دارد، همیشه از این‌که خلاف نگرانی‌هایم ثابت شود، احساس رضایت می‌کنم. به‌خصوص اگر نگرانی‌هایم درباره چیزهایی باشد که برایم عزیز هستند. در رابطه با DMC 5 هم نگران بودم، فکر می‌کردم آن چیزی نخواهد بود که باید، اما هست و از این بابت از ته دل خوشحالم.
کد خبر: ۱۲۱۱۷۷۱

بازگردانی همراه با خلاقیت
پنجمین نسخه مجموعه DMC، در همان نگاه اول آشنا به نظر می‌آید. دیوانه‌بازی‌های مرسوم این سری، طنز مخصوص و از همه مهم‌تر اکشن بی‌وقفه و جنون‌آمیزی که این سری را به یکی از محترم‌ترین عناوین ممکن برای گیمرها تبدیل کرده، همگی بازگشته‌اند. البته سازندگان در کنار بازگردانی بهترین وجوه این سری تا جای ممکن به خلاقیت و نوآوری هم دست زده‌اند تا با یکی از برترین عناوین این سری روبه‌رو باشیم.
مانند گذشته، بیشتر ساعات خود را در این گیم با مبارزه با دیوان سپری خواهید کرد؛ کمبوهای معرکه و متنوع خواهید زد و بارها در کسری از ثانیه به حملات دشمنان واکنش نشان خواهید داد تا مبادا کلاهتان پس معرکه برود. آن سیستم امتیازدهی معروف سری هم حضور پررنگی دارد و دائما عملکرد شما را در نبردها قضاوت می‌کند تا به تنوع بخشیدن در نحوه عملکرد و حملاتتان تشویق شوید.
اما ستاره قدیم و جدید این قسمت، شخصیت نِرو است. از سلاح Devil Bringer او در قسمت چهارم خبری نیست و این بار، از دست مصنوعی به نام Devil Breakers بهره می‌برد. با آن می‌توانید هم دشمنان را به سمت خود بکشید، هم بنا به مدلی که از Devil Breaker انتخاب کرده‌اید، از انواع قابلیت‌هایش استفاده کنید. مثلا Overture، حمله شوک‌آمیز وسیعی انجام می‌دهد و با Punch Line می‌توانید مشتی موشک مانند پرتاب می‌کند که آسیبی ادامه‌دار به دشمن وارد می‌کند. شاید تنها ضعف این سلاح در ظاهر این باشد که مجبورید هر دفعه تنها یک نوعش را استفاده کنید و دیگری را کنار بگذارید.
اما همین محدودیت، تنوع جالبی به بازی می‌بخشد که شما را وادار می‌کند خود را بیشتر با شرایط وفق داده و به مرور با افزایش تعدادی که می‌توانید حمل کنید، کمبوهای متنوع‌تر و جذاب‌تری را با هم ترکیب کنید.

ستاره تازه‌وارد
در حالی که نرو طعم تازه‌ای به گذشته آشنا می‌دهد، شخصیت V کاملا جدید و نوآور است. این کاراکتر برخلاف نرو و دانته، تنها از دور به دشمنان آسیب می‌زند. او به دو موجود تسخیری مجهز است: یکی به شکل پلنگ که به دل دشمن می‌زند و دیگری، پرنده‌ای که از دور به سمت دشمن، پرتابه می‌اندازد. البته یک تسخیری سوم هم در کار است – به نام Nightmare – که در هیبت گولِم (golem) بزرگ ظاهر می‌شود و تا جای ممکن در کمترین زمان ممکن به دشمنان آسیب وارد می‌کند. البته نایتمر برای لحظات مبادا ذخیره است و حکم حمله قدرتی V را دارد. البته موجودات تسخیری V به تنهایی دشمن را از بین نمی‌برند و ضربه نهایی را باید خودش وارد کند. همین مساله و این اجبار به صبوری ممکن است به مذاق بعضی مخاطبان خوش نیاید.
حقیقت این است که سبک متفاوت جنگندگی V، تغییر روند خوشایندی را پدید می‌آورد. جاخالی‌دادن از حملات دشمن و تضعیف آنان توسط موجودات تسخیری V و در نهایت، وارد آوردن ضربه کاری همراه با رجزخوانی‌های شاعرانه او لذتبخش است.
دانته کمابیش همان سبک و مکانیک سنتی خود را دارد، اما نبردها در قالب او، خلاقانه‌تر از همه است. او قادر است میان چهار سبک مبارزه سوئیچ کند که هر کدام حرکات و قابلیت‌های خاص خود را دارد. این بار، او قادر است چهار سلاح گرم و چهار سلاح سرد داشته باشد. ترکیب حرکات بی‌نظیر و متنوع دانته با یکدیگر لذتی فراوان دارد.
البته بازی با تک‌تک شخصیت‌های این گیم لذتبخش است. اما همان طور که توقع می‌رود، دانته به‌عنوان پیشکسوت، بهترین عملکرد را با دامنه‌ای فراتر از حد لازم برای نابودی دشمنان دارد. پس از تسلط بر حرکات دانته، بازی با او رنگ‌و‌بویی تازه می‌گیرد و یک جور حس تعلق پیدا می‌کنید که به مدد تاکید گیم بر عملکرد خلاقانه تقویت می‌شود و نبردها از محلی برای سرکوب موجودات پلید به صحنه‌ای برای ابراز فردیت و حرکات نمایشی تبدیل می‌شود.
دشمنان متنوعی سر راهتان قرار می‌گیرند که هرکدام به نوع خود توانایی شما را به چالش خواهند کشید. گل سرسبدشان رئیس‌ها هستند که هرکدام با شخصیت مورد برخورد خود مطابقت دارند و چالش‌های خوبی برایشان پدید می‌آورند. سیستم مرگ و بازگشت به بازی هم تا جای ممکن سهل می‌گیرد تا کشته شدن‌های مداوم در برابر رئیس‌ها نظم روایت و حس بازی را بر هم نزند.

داستانی غیرخطی
داستان DMC 5 تا حد زیادی پیش‌بینی‌پذیر است، اما به لطف اکشن عالی و استایلی که در آن تزریق شده، جذاب شده است. برای روایت داستان از شیوه غیرخطی بهره گرفته شده است. تمام وقایع در یک روز اتفاق می‌افتد، اما دائما بین کاراکترها سوئیچ می‌شود تا از دید تمامشان به کلیت ماجرا پی ببرید. مجموع اینها به روایتی خوشایند منجر شده است. البته نباید در DMC دنبال عمق داستان یا شخصیت‌پردازی پرجزئیات گشت، اما DMC همیشه دنیایی مملو از شخصیت‌های حماسی با رفتارهای استایلیش و اغراق‌آمیز بوده و اتفاقا خاصیت و محبوبیتش هم به همین دلیل است. DMC5 ثابت کرد این سری هنوز هم می‌تواند بدون فاصله گرفتن از ریشه‌هایش موفق باشد و تجربه آن – با توجه به رده‌بندی سنی ۱۸ سال به بالا – خاطره‌ای به یادماندنی به جا خواهد گذاشت.

Devil May Cry 5

سازنده Capcom
ناشر Capcom
پلتفرم PC, PS4, XOne
سبک اکشن-ماجرایی/ هک اند اسلش (بزن بهادری)

سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها