با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و همزمانی آن تقریبا با اواخر فصل بهار که هوا کم کم رو به گرماست کسانی که قصد دارند روزه بگیرند باید نکات تغذیه‌ای مهمی را در نظر داشته و میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، لبنیات و پروتئین کم چرب را به‌طور متنوع و متعادل در برنامه غذایی خود بگنجانند. دراین شماره به طرز پخت سه افطاری که معمولا پای ثابت سفره‌های با برکت رمضان هستند، می‌پردازیم و امیدواریم این ماه مبارک را با سلامتی شروع کرده و از تمام لحظات ناب آن نهایت لذت را ببرید. التماس دعا
کد خبر: ۱۲۱۱۴۴۶

حلیم گندم

مواد لازم:
گوشت: نیم کیلو / گندم: نیم کیلو / پیاز متوسط: 3 عدد / شیر: 4 لیوان / دارچین، شیره انگور یا خرما و... برای تزئین: به میزان لازم / نمک: به میزان‌لازم
گوشت را شسته، خرد کرده و در کمی آبجوش در قابلمه ریخته و روی حرارت می‌گذاریم. وقتی جوش آمد کف روی آب را گرفته و پیازها را خرد کرده و روی گوشت می‌ریزیم. حرارت را کم می‌کنیم تا زمانی که گوشت کامل بپزد. گندم را در قابلمه‌ای ریخته و با حرارت کم می‌پزیم و بعد آن را چرخ کرده یا با غذاساز میکس می‌کنیم.
در ظرفی حدود 4 لیوان آب یا شیر می‌ریزیم تا وقتی که جوش بیاید در این مرحله گوشت را ریش‌ریش کرده و با گندم چرخ کرده به شیر اضافه کرده و چند دقیقه یکبار هم می‌زنیم تا ته نگیرد. وقتی حلیم پخت و جا افتاد نمک آن را اندازه کرده و در ظرف مناسب ریخته و با دارچین، گوشت ریش ریش شده، شیره انگور یا خرما و... تزئین کرده و سرو می‌کنیم.

شیربرنج

مواد لازم:
برنج نیم دانه معطر: یک پیمانه / شیر: 3 پیمانه / گلاب: نصف پیمانه / دارچین، خلال پسته، بادام، شیره انگور یا خرما و... برای تزئین: به میزان لازم
برنج را حداقل یک ساعت قبل از پخت خیس کرده و سپس همراه با یک‌پیمانه آب و دو پیمانه شیر در قابلمه‌ای ریخته و روی حرارت می‌گذاریم و مدام هم می‌زنیم تا ته نگیرد.
وقتی به جوش آمد حرارت را کم کرده و چند دقیقه یک‌بار هم می‌زنیم. در این مرحله یک پیمانه شیر و گلاب را هم اضافه می‌کنیم و تا پخت کامل روی حرارت کم می‌گذاریم.
وقتی شیربرنج لعاب انداخت و جا افتاد بعد از کمی خنک شدن آن را در ظرف مناسبی ریخته و با دارچین، خلال پسته، بادام، شیره انگور یا خرما و... تزئین کرده و سرو می‌کنیم.

شله زرد

مواد لازم:
برنج نیم دانه معطر: 2 پیمانه / شکر: 2 پیمانه / گلاب: یک پیمانه / کره: 100 گرم / زعفران دم‌کرده و هل: به میزان لازم / آب سرد: 10 لیوان / خلال پسته، بادام و... برای تزئین: به میزان لازم
چند ساعت قبل از پخت برنج را خیس کرده و سپس آب آن را خالی کرده و همراه ده لیوان در قابلمه‌ای مناسب ریخته و روی حرارت کم می‌گذاریم.
اگر حرارت زیاد باشد حتما برنج چسبیده و می‌سوزد. بعد از حدود نیم ساعت که آب و برنج به آرامی در حال جوشیدن است زعفران دمکرده و هل را اضافه کرده و هم می‌زنیم. سپس شکر، کره و گلاب را هم اضافه کرده و به همزدن ادامه می‌دهیم. هر چه به انتهای کار نزدیک می‌شویم غلظت شله زرد بیشتر می‌شود و باید مدام آن را هم بزنیم تا نچسبد.
وقتی غلظت شله زرد به اندازه شد آن را در ظرف مناسبی ریخته و با دارچین، خلال پسته، بادام و. . . تزیین کرده و سر سفره افطار می‌گذاریم.

مژده مظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها