در آستانه سالگرد دیدار تاریخی روسای آمریکا و کره شمالی در سنگاپور، پیونگ‌یانگ بار دیگر از واشنگتن خواست رویکرد سیاسی خود را تغییر دهد و هشدار داد در غیر این صورت توافق ترامپ و کیم ممکن است به «یک کاغذ بی‌خط» تبدیل شود. این دومین هشدار کره شمالی در روزهای اخیر و در آستانه سالگرد مذاکرات دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون است که در رسانه‌های خارج از آن کشور بازتاب پیدا می‌کند. تاکنون از مذاکرات دو‌جانبه رهبران کره شمالی و آمریکا جز گرفتن چند عکس یادگاری هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.
کد خبر: ۱۲۱۱۱۳۶

به گزارش العالم، در تازه‌ترین بیانیه منتشرشده در خبرگزاری مرکزی کره، آمده است «سیاست‌های یکجانبه و متکبرانه آمریکا، هرگز مؤثر واقع نخواهد شد، چراکه جمهوری دموکراتیک خلق کره برای استقلال خود ارزش قائل است». در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است بیانیه مشترک چهاربندی ترامپ و کیم در سال گذشته در سنگاپور، که وعده حرکت در مسیری تازه داده بود «با خطر تبدیل شدن به کاغذی بی‌خط و نوشته روبه‌رو شده‌است.» هفته پیش نیز وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای از آمریکا خواست «رویکرد و روش فعلی محاسبات» خود را در مورد پیونگ‌یانگ تغییر دهد و افزود: «صبر ما حدی دارد».
۲۲ خرداد سال پیش، دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون، در سنگاپور دیدار و بر سر حرکت به سوی پاکسازی شبه‌جزیره کره از جنگ‌افزار اتمی، توافق کردند. بعد از آن دو رهبر در هانوی، پایتخت ویتنام نیز دیدار کردند که نتیجه مشخصی به همراه نداشت. دونالد ترامپ در کنفرانس خبری پس از مذاکرات هانوی گفته بود کره شمالی «خواستار لغو تحریم‌ها بود»، اما در حال حاضر چنین چیزی شدنی نیست.
در پی شکست مذاکرات دو‌جانبه کره شمالی و آمریکا، مقامات پیونگ یانگ فعالیت‌های هسته‌ای کشور خود را از سر گرفتند. در این فاصله کره شمالی چند موشک کوتاه برد دیگر را آزمایش کرد و یک ماه پیش نیز رهبر کره شمالی برای نخستین بار در سال جاری میلادی از یک پایگاه نظامی در این کشور دیدار به عمل آورد. به گفته کارشناسان این هشداری آشکار به آمریکا بود. در همین رابطه رسانه‌های دولتی کره‌ای شمالی گزارش دادند کیم جونگ اون از پایگاه نظامی ۱۰۱۷ ارتش ملی کره دیدار به عمل آورده است. رسانه‌های آمریکایی این دیدار را زنگ خطری برای ترامپ عنوان کردند و نوشتند کره‌شمالی می‌خواهد به این وسیله پیام دهد که «اگر واشنگتن آماده نیست در راستای تحریم‌ها با ما کنار بیاید، پیونگ یانگ می‌تواند به روند مقابله برگردد.»
ادعای جاسوسی برادر کیم
در این حال، روز گذشته یک رسانه آمریکایی مدعی شد کیم جونگ نام، برادر ناتنی رهبر کره شمالی که سال ۲۰۱۷ به قتل رسید، عامل سازمان جاسوسی سی‌آی‌ای (سیا) بوده است. روزنامه وال استریت ژورنال این مطلب را به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد. در گزارش این روزنامه آمده است: «چند مقام سابق آمریکایی اعلام کرده اند برادر ناتنی کیم جونگ اون که سال‌ها در خارج از کره شمالی زندگی می‌کرد و پایگاه قدرتی در پیونگ یانگ نداشت، احتمالا نمی‌توانست جزئیات فعالیت‌های مخفیانه کشورش را فاش کند». مقامات آمریکا و کره جنوبی بر این باور هستند که مقامات کره شمالی دستور ترور کیم جونگ نام در سال ۲۰۱۷ را صادر کرده‌اند. این در حالی است که پیونگ یانگ هرگونه دخالت در ترور او را رد کرده است.
تحقیقات بعدی نیز نشان داد که برادر کیم جونگ اون در یک حادثه تروریستی از سوی افراد ناشناس مورد تعرض قرار گرفت و کشته شد‌. در ۱۳ فوریه ۲۰۱۷ (۲۵ بهمن ۱۳۹۵) او در فرودگاه کوالالامپور مالزی و به مقصد ماکائو، توسط یک زن با دستمال آغشته به گاز اعصاب وی‌ایکس، مسموم شد. این زن سپس از اسپری جداگانه‌ای هم برای گمراه کردن استفاده کرد. این ماده بی‌درنگ شروع به اثر گذاشتن روی سیستم عصبی او کرده و باعث شده ابتدا دچار لرزش شود و در عرض 15 تا 20 دقیقه در راه بیمارستان جانش را از دست بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها