درباره پلنگی که به‌تازگی در جزیره کبودان دیده شده است

راز پلنگی در جزیره

همین که دوربین‌ها تصویر پلنگ تازه‌وارد به جزیره کبودان ارومیه را شکار کردند و عکسش در سایت‌ها و شبکه‌ها پخش شد،‌ بسیاری از دوستداران حیات‌وحش، تعجب کردند؛ پلنگ آنجا چکار می‌کند؟ چگونه خودش را به جزیره رسانده؟ این همان پلنگی نیست که سال گذشته در جزیره اشک ارومیه دیده شد؟ همه این شک و شبهه‌ها باعث شد که ماجرا را خودمان پیگیری کنیم و سوال‌هایمان را از ایمان معماریان، دامپزشک حیات‌وحش بپرسیم.
کد خبر: ۱۲۱۰۵۲۴

چند روز پیش یکی از دوربین‌های تله‌ای در جزیره کبودان تصویر پلنگی را ثبت کرد و خیلی از دوستداران حیات‌وحش از حضور این پلنگ در جزیره تعجب کردند. نظر شما در این‌باره چیست؟

البته که علت تعجب دوستداران حیات وحش کاملا منطقی به نظر می‌رسد، چون این محیط، هیچ‌وقت زیستگاه طبیعی پلنگ نبوده و حالا دیده شدن پلنگ در جزیره، باعث تعجب همه شده است.
پس این پلنگ باید از زیستگاه دیگری به این منطقه رفته باشد.
بله همین‌طور است. در واقع ماجرا این است که هیچ‌وقت کسی از دیدن گوزن و قوچ و میش در جزیره کبودان تعجب نمی‌کند؛ چون این جزیره زیستگاه طبیعی این حیوانات است، اما طبیعتا حضور یک پلنگ در بین آنها، اتفاقی غیر طبیعی و برخلاف اکوسیستم است و می‌تواند کمی حساسیت برانگیز باشد و همه به دنبال علت و چرایی این اتفاق باشند.
شما علت حضور پلنگ را در جزیره کبودان چه می‌دانید؟
درباره علت حضورش حدس و گمان‌هایی وجود دارد که اصلی‌ترین و واقع‌بینانه‌ترین آن می‌تواند به دلیل وضعیت مناسب طعمه در جزیره کبودان باشد. جزیره کبودان زیستگاه طبیعی گوزن زردآبی، قوچ و میش است که می‌توانند شکارهای مناسبی برای پلنگ باشند و همین انگیزه خوبی برای رساندن خودش به این منطقه است.
اصلا چطور توانسته است خودش را به یک جزیره برساند؟
به نظر می‌رسد که این پلنگ به واسطه خشک شدن موقتی دریاچه ارومیه، به جزیره کبودان ارومیه راه پیدا کرده است. یعنی بعد از این‌که دریاچه ارومیه برای مدتی خشک شد و آب آن پایین رفت، راه ورود به جزیره برای این پلنگ باز شده و خودش را به آنجا رسانده است؛ راهی که نه فقط برای این پلنگ بلکه برای سایر گونه‌های مختلفی از حیوانات باز شده بود. در واقع کم شدن آب دریاچه بهترین فرصت برای هدف شکار بوده است.
از طرف دیگر، گمان‌هایی هم درباره این پلنگ وجود دارد و احتمال این‌که این پلنگ، همان پلنگی باشد که سال گذشته در جزیره اشک دیده شد، زیاد است. نظر شما چه است؟
احتمال این اتفاق زیاد است. البته تشخیص درستی و نادرستی این حدس به راحتی قابل بررسی است؛ می‌توان از خال‌های روی بدن پلنگ استفاده کرد؛ این خال‌ها مثل اثر انگشت عمل می‌کنند و خیلی راحت می‌شود تشخیص داد که آیا این پلنگ، همان پلنگ است که برای شکار به کبودان آمده است یا خیر؛ اگر همان پلنگ باشد، نشان‌دهنده این است که قبل از این‌که دریاچه دوباره لبریز از آب شود، این پلنگ خودش برای حفظ بقا و تامین غذا، از اشک به کبودان رفته است.

نرگس خانعلیزاده

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها